2e Neo coolcam raam-deur sensor onbruikbaar...dead node?

Ik heb sinds vorige week zaterdag een homey. Helemaal blij en vele uren later heb ik de eerste flows werkend.
Ondertussen ben ik met de raam-deursensor van Neo Coolcam begonnen, om die te plaatsen en testen.
De eerste sensor liep na 10x goed te werken ‘vast’ - het contact alarm blijft op ‘Aan’ staan wat de status ook is. Resetten van de raam-deur sensor hielp niet, net als batterij verwijderen. Aangezien het verwijderen van z-wave apparaten niet goed werkt (known bug) heb ik als last resort z-wave hersteld naar fabrieksinstellingen en alles weer opnieuw toegevoegd. De sensor werkte daarna kort om vervolgens weer vast te lopen. Uit frustratie weggegooid, zal wel een maandagochtend product zijn dacht ik.:tired_face:
Had nog een nieuwe sensor liggen, zelfde gang van zaken! Heb nu 2 onbruikbare sensoren en heb er nog 2 liggen die waarschijnlijk hetzelfde gaan krijgen.
image

Mijn vragen:

  1. Waarom loopt hij vast?
  2. Hoe kan het dat ze zo onbetrouwbaar zijn in de werking?
  3. Hoe kan ik een dead node (als dat het is) herstellen zonder z-wave te resetten naar fabrieksinstellingen.

Dank voor je snelle reactie!
Betwijfel idd steeds meer of het niet aan de software of netwerk ligt ipv de hardware van Neo, dus wellicht toch de zak maar omkeren :see_no_evil::see_no_evil:
Gebruik in de kamer (dichterbij) ging goed. De eerste paar keer in de garage (waar hij gemonteerd was) ging ook goed. Eenmaal gemonteerd op de deur in de garage hield het op…
Heb hem weer gedemonteerd en naast de homey gereset. Maar hij blijft hangen op contactalarm aan.

Sluit niet uit dat het in het bereik zit. Maar dan vind ik het wel ontzettend balen dat de enige oplossing om de sensor écht weer aan de praat te krijgen het resetten van z-wave naar fabrieksinstellingen is om vervolgens alle devices weer toe te moeten voegen en flows te bouwen. Het niet kunnen verwijderen is een bekend (zeer irritante) bug: https://github.com/athombv/homey/issues/2691
Heb nu een stekker en motion sensor in gebruik en heb nog 6 nieuwe sensoren liggen die ik in gebruik moet nemen. Netwerk is dus nog in opbouw.

Node verwijderen lukt dat via zwave—> verwijder een apperaat, ook niet? -> Homey zegt dat hij succesvol verwijderd is, maar bij apparaten staat hij nog en het contact alarm blijft hangen.

Is er een manier om de sensor weer werkend te krijgen?

Dit ‘verschijnsel’ heb ik ook met mijn deur sensor van neo. Dit heeft te maken met de range van het netwerk. Op de een of andere manier kiest de sensor er om de zoveel tijd voor om direct met Homey te willen praten in plaats van via de diverse andere powered zwave apparaten.

Als dat gebeurt dan is het contact met die sensor om te huilen en krijg ik precies dezelfde symptomen als jij beschrijft. Om dit op te lossen kun je naar de zwave pagina en daar ‘heal’ kiezen. Dit lost het meestal op voor mij. Daarnaast wil ik het ook helpen om de 433/866 chip te resetten omdat het netwerk met homey dan opnieuw moet worden opgebouwd.

Gelukkig komt dit niet veel voor maar hinderlijk is het wel. Oplossing is denk ik om te zorgen dat het apparaat toch koppeld aan een powered node dichter bij in de buurt maar hoe je dat kunt forceren? Geen idee :frowning:

Begrijp ik het goed dat het bereik van een mesh netwerk alleen vergroot wordt door bv. een tussenstekker op 220V en niet een sensor op een batterij? Dan noodzaakt mij dan denk ik om de 2 tussenstekkers die ik nog heb liggen op strategische plekken in het huis te plaatsen. Vermoed dat de gang waar Homey staat naar de garage al te ver is…

Deze optie?

Heb een heal uitgevoerd, mocht helaas niet helpen. Sensor lampje gaat soms aan/uit naar gelang ik de magneet weghaal. Reset helpt helaas niet en verwijderen geeft de melding “De node is gereset, maar bevond zich niet in dit Z-Wave netwerk.” en dan is het cirkeltje weer rond en ben ik bij de bug dat het verwijderen niet lukt. Zijn er nog andere opties?
De raam-deur sensor die ik gisteravond weer aan de praat heb gekregen en niet verder dan 4m er vandaan heb gehouden met max 1 gipsblokwand er tussen is ook al weer heen…onbruikbaar.

Dit is correct.

ah, ok…dank.
Moet ik bij het gebruiken van Heal nog ergens op letten (eerst reset van de sensor o.i.d.)?

Het healen heeft alleen zin bij een non-battery powered device. Voor een batterij sensor gaat een heal niet werken.
De beste heal kan je uitvoeren door met de devices (nog steeds non-battery powered devices) te beginnen die het dichts bij Homey zitten en vandaar uit naar “buiten” te werken.

1 Like

Is dat ook de een manier om honey een bepaalde route te laten forceren?

Nee. De devices halen alleen de “buren” op om een route te kunnen bepalen. Geen geforceerde routing hier.

Ik heb als test een Neo wall plug in de garage in een stopcontact gestopt. Moet ik hem ‘aanzetten’ om als 'versterker te dienen? Of is in een stopcontact stoppen voldoende? Er zit nu niks op aangesloten op de tussenstekker.

Nee, in een stopcontact zou genoeg moeten zijn. Hij moet uiteraard wel zijn toegevoegd aan het Z-Wave netwerk én het stopcontact moet stroom leveren…

ik heb voor de zekerheid de druppellader op de tussenstekker aangesloten, dus hij is in gebruik. Ik heb nu een keten door het huis van de homey in de woonkamer - tussenstekker in de gang en tussenstekker in de garage. De raam-deur sensor in de garage lijkt stabiel te functioneren. De motion sensor zit het dichtst bij de tussenstekker in de gang in de buurt.
Ik zie in developersomgeving dat de route van die sensor toch via de homey loopt en niet via de tussenstekker ondanks dat hij toegevoegd is in de buurt van die stekker.
Kan ik de route van een sensor beinvloeden? Ee heal uitvoeren van de tussenstekker op de gang (scant hij dan omliggende ‘batterij’ sensoren en koppelt die?)?

Je kunt een heal uitvoeren om een bepaalde route te ‘forceren’. Het is dan altijd nog aan de apparaten zelf om die route ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. Zover ik weet is het beste van binnen naar buiten te werken.

Dus stel je hebt een opstelling

Homey , Stekker A, Stekker B, deur sensor A, deur sensor B.

Dan zou je eerst Stekker a moeten healen, vervolgens Stekker b . Ik doe zelf dan nog een heal op de deur sensoren ook alweet ik dat dat niet zou moeten werken. Zo heb ik mijn deursensor geforceerd om de tussenstekker in de hal te gebruiken in plaats van een directe verbinding met homey te willen zoeken.

Wat ik nog niet zo goed begrijp is waarom mensen de route willen forceren/veranderen van een apparaat wat goed/stabiel lijkt te werken. Alleen maar omdat we het idee hebben dat hij beter via een route kan lopen die wij er zelf mooi uit vinden zien of omdat wij denken dat die route logischer is?
Zwave kiest zelf de route en als die route stabiel werkt: vergeet dan aub de developer tools afdeling.
Mocht het apparaat het niet goed doen dan kan je testen of de afstand niet te groot is door hem dicht bij Homey te plaatsen om te kijken of het dan wel werkt.

Echter heb je soms het geval dat de route die zwave gekozen heeft alles behalve de juiste is. Mijn deur sensor werkt bijvoorbeeld NIET goed als ik de standaard route zou gebruiken (directe koppeling met homey).Nadat ik een heal heb gedaan (in het begin) ging het via een stopcontact in de buurt en dat werkt veel veel beter.

Dan snap ik het. Ging mij er om dat als hij wel hoed werkt dat mensen dan toch graag een andere route zouden “ zien “.

dat was nou juist het probleem - hij werkte niet stabiel. Mijn beeld was dat dit aan de afstand in m en aantal tussenmuren lag met een verbinding naar de homey zelf. Nu mij duidelijk is geworden dat een stekker als een satelliet van homey functioneert, leek me een andere route (via de stekker) voor de raam/deur sensor logischer.

1 Like

Dan heb ik verkeerd gelezen dat je een stekker er bij had geplaatst en dat de sensor nu wel stabiel werkte en dat je toch de route wilde aanpassen, sorry.