8 knops Wandzender (Zigbee) niet alle knoppen doen het!

@Mark_Stevens @KrisG, waarschijnlijk is het geen defecte wandzender, maar zoals eerder aangegeven een onvolledige initializatie.

Zouden jullie onderstaande stappen kunnen proberen, met toevoeging van de stappen in vet

Wanneer dit niet werkt, zouden jullie me dan een diagnostics log kunnen sturen?
Settings > Apps > ROBBsmarrt app > stuur diagnostisch log

Ik zal vanavond nog mijn 8 knops Wandzender opnieuw verwijderen en toevoegen om de initialisatie opnieuw te valideren.

Beste Ted,

Ik heb jouw instructies gevolgd, maar nu reageert er geen enkele toets meer. De wandzender is nog steeds herkend en de led brandt telkens ik op een toets druk.
Ik heb een diagnostic log gemaakt met id 4d7c5b13-e2ee-4b69-acae-d3a4628ff7a1.

Hopelijk kan je hier iets mee.
Alvast bedankt.

Kris.

@KrisG bedankt voor het testen en delen van het diagnostics rapport:

---- stdout ----
2020-05-25 21:28:42 [log] [ROBBsmarrtApp] ROBB smarrt app is running...
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] ZigBeeDevice has been inited
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] { '1_genOnOff_bind': true,
  '1_genLevelCtrl_bind': true,
  '2_genOnOff_bind': true,
  '2_genLevelCtrl_bind': true,
  '3_genOnOff_bind': true,
  '3_genLevelCtrl_bind': true,
  attrReport_0_genPowerCfg_batteryPercentageRemaining: { minInt: 10, maxInt: 60, repChange: 1 },
  '0_genOnOff_bind': true,
  '0_genLevelCtrl_bind': true }
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] registerAttrReportListener() -> already configured attr reporting attrReport_0_genPowerCfg_batteryPercentageRemaining
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] [ 'genOnOff', 'genLevelCtrl' ] [ '0', '1' ]
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] - Endpoints: 0
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genOnOff
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genLevelCtrl
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] - Endpoints: 1
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genOnOff
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genLevelCtrl
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] - Endpoints: 2
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genOnOff
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genLevelCtrl
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] - Endpoints: 3
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genOnOff
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] -- Clusters: genLevelCtrl
2020-05-25 21:28:43 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] registered attr report listener
2020-05-25 21:28:44 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:29:19 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:29:20 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:29:23 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:30:19 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:31:20 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100
2020-05-25 21:32:20 [log] [ManagerDrivers] [ZB_WallController_8] [0] onPowerCfgBatteryPercentageRemainingReport 100

---- stderr ---- 

Er zijn geen errors zichtbaar en ook de Zigbee bindings lijken ok te zijn.

Zou je eens kunnen proberen om de wandzender te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen aan Homey?
Wanneer het toevoegen gestart is, kun je dan de wandzender wakker houden door regelmatig 3-4 seconden op een van de onderste knoppen te drukken?

Ik kan geen problemen vinden in de driver code en het probleem hier niet reproduceren; er lijkt dus iets fout te gaan in de communicatie tussen de wandzender en je Homey.

@TedTolboom bedankt voor al je hulp ik heb van alles geprobeerd maar steeds zonder resultaat. Ik mag mijn wandzender terug sturen en ga nu voor een zwave wandzender.

Hierbij alsnog de Diagnose rapportage.
e4f731a2-c408-42b0-91f3-a3ee4eb4cf7e

@Mark_Stevens bedankt voor het testen en delen van de materialen.
Zodra de Zigbee wandzender terug is bij ROBBshop, zal ik nog wat extra tests met jouw wandzender doen, om het probleem beter te kunnen begrijpen en ondervangen.

Ben erg benieuwd wat het probleem is geweest mocht je meer informatie nodig hebben hoor ik het wel.
Het is erg jammer dat ik het niet werkend heb gekregen.

Ik heb ook nog steeds hetzelfde probleem: verschillende keren de wandzender verwijdert en opnieuw ‘gepaired’, app gereset, homey gereset … en nu wordt de flow helemaal niet meer getriggered, door geen enkele knop.
Na enkele uren heb ik het nu toch wel opgegeven hoor.

Robbshop gaf me dezelfde instructies maar ga ook daar reageren dat de wandzender helemaal niet meer werkt.

Beste Ted,

Ook ik heb probleem dat groep 2 niet werkt. Ik heb een keertje op Github hier een melding van gemaakt en toen kreeg ik netjes reactie van je, ook ik heb e.e.a geprobeerd. Aanvullend het Zigbee kanaal van Hue ook op kanaal 11 gezet, zodat dit op hetzelfde kanaal als Homey zou zitten. Omdat ik genoeg knoppen heb, heb ik er verder geen aandacht meer aan geschonken, ik dacht de code moet goed zijn van Ted, dus mogelijk met de Zigbee rewite van Homey, nieuwe ronde nieuwe kansen.

Het zou mooi zijn als het probleem ondervangen kan worden, dan heb ik er weer vier knoppen bij (ik heb 2 x 4 knoppen naast elkaar hangen)

Groet,
Werner

Ik heb het bovenstaande dus ook ondervonden met de zigbee uitvoeringen 2 knops, 4 knops en 8 knops. Alle bovenstaande geprobeerd en niets hielp. Ik was in alle staten en rijp voor een inrichting. Mijn vriendin heeft alle flows verwijderd alle schakelaars ook. Toen opnieuw begonnen. Ik zeg jij bent gek. Dat heb ik al 10 keer gedaan. Haar lukte het wel en waarom? Omdat zij de schakelaars dus iets anders op de Homey legt. En geloof me 1 cm anders, of niet te koppelen, of wel te koppelen maar geen functie op groep 2. Dit echt paar keer gecheckt. 1cm anders en hij zegt fuck you. Of het zo precies luistert? Het zal wel, hier werkt het nu na een weekend stress.

Hier precies hetzelfde probleem:
Groep 1 is stabiel
Groep 2 doet helemaal niets (alle tips geprobeerd)
Groep 3 en 4 werken vaak wel, vaak ook geen reactie.

@Mark_Stevens werkt de Zwave variant wel goed? anders switch ik wel daarheen. Niets frustrerender dan iets wat niet lekker stabiel werkt.

Van robbshop mocht ik de knoppen terug sturen en heb ik de Zwave knoppen besteld.
Deze werkt alles een zonnetje

Hier zelfde ervaring. Z-wave variant werkt prima. Met Zigbee zelfde probleem, groep 2 helemaal dood. Dacht aan een hardware issue omdat er helemaal geen blauw lampje ging branden bij indrukken, maar als meer mensen dit probleem hebben…

Gelukkig zitten beide 8 knops schakelaars dicht bij Homey in mijn geval, want heb geen Zwave mesh, en het bereik is niet echt geweldig te noemen :stuck_out_tongue:

Nou… had ik dit maar eerst gelezen. Heb zitten twijfelen tussen zwave en zigbee, helaas zigbee gekozen.
Ik ga hem meteen terugsturen want bij mij werker groepen 2 en 3 consequent niet.
Wil er niet veel tijd aan besteden, dat is frustrerend.

Verder voelt het apparaat wel solide aan.

Hier net de Zwave ontvangen (trouwens prima ondersteuning van RobbShop)
Werkt een stuk beter!!

Alleen moet ik van de week mijn Homey even terugsturen, is meer offline dan online en moet dus even voor garantie de deur uit. Stond btw los van de schakelaar.

Ik blijf vanaf het begin al problemen houden met de schakelaar. Het toevoegen ging wel goed tot van de week. Ineens werkte de schakelaar niet meer. Een fabrieksreset en toevoegen maar de schakelaar wilt niet meer toegevoegd worden… Ook was het de afgelopen 1.5 jaar geregeld ergenis omdat de knoppen moet altijd goed reageerde.

Maar weet iemand een oplossing zodat ik mijn schakelaars weer kan gebruiken?

Micha, ook hier problemen naar 2 weken uitstekend werkende schakelaars, contact met robbshop loopt niet altijd soepel en ze plaatsen mijn review ook niet waar ik voorlopig afraad deze schakelaar te kopen in combinatie met homey. Laatste contact met helpdesk robbshop is aangegeven dat de Hue Bridge de veroorzaker zou zijn. GJ

Zit je ondertussen al op Homey 5.0? Laatste versie van de app voor de schakelaar geïnstalleerd?

Ja alles draait op de laatste versie. 5.0 en 2.1.3 uit mijn hoofd

Ik heb al diverse mensen gelezen die problemen hebben met deze schakelaar en hebben een zwave gekregen die veel beter schijnt te werken

Zelfde verhaal hier. Zigbee versie was ook niet betrouwbaar bij mij. En zou die het liefst wel gebruiken want ik heb een enorme zigbee mesh, Toch maar geruild voor Z-wave versie, en die doen t wel goed. Gelukkig zitten ze allebei binnen 3m van Homey, want ik heb geen Z-wave mesh verder.