RGBW LED-strip aansturen met Homey

Welke goede oplossing kan ik hiervoor gebruiken icm een Homey? Ik lees allerlei nadelen over de bekende merken:

  • Qubino module wordt niet ondersteund door Homey
  • Fibaro module kun je de kleur alleen instellen via losse kleurkanalen

Ik zoek een oplossing die dummyproof is, is voor een maatje van me welke niet thuis is in Domotica maar wel graag zijn gang in z’n nieuwbouwhuis wil verlichten met een RGBW strip, en deze ook via een schakelaar aan & uit wil kunnen zetten.

Ik hoor graag wat tips, alvast bedankt.

Fibaro heeft helemaal niet alleen kleuren via de losse kanalen in homey :wink: ook rgbw kleur selectie en kleur temperatuur.

Maar er zijn meer opties, milight (proprietary&wifi), aeotec (zwave), Philips hue (al kan je dan alleen de strips van Philips gebruiken), lifx (ook alleen eigen strips), gledopto (zigbee), en volgens mij vergeet ik er nog 1 maar kan die niet zo gauw vinden

Magic Home Wifi controllers … :wink:

Oh, en ik zie nu dat athom vandaag een (beta) update heeft uitgevoerd op de qubino App, waar de rgbw controller in zit

Zo’n magic controller via aliexpress kost rond de 6 euro. Ledstrip vanaf 5 euro

1 Like

En de gledopto controller via Hue

1 Like

Gebruik zelf INNR, ook blij mee

Wanneer de Fibaro module een kleurselectie heeft in Homey lijkt me dit de zekere oplossing… Echter nu lees ik op de site van robbshop “Lastig om direct via schakelaar te bedienen”…?

Belangrijk is dat de strip ook via een pulsdrukker aan/uit moet kunnen. De kleur kan via de app. Bij andere suggesties hierboven zie ik de mogelijkheid van een pulsdrukker niet.

Heeft iemand een screenshot hoe de kleurselectie in Homey eruit ziet bij de Fibaro module?

Correct, de controller heeft 4 losse ingangen wie alleen de corresponderende uitgangen direct kunnen bedienen, je kan die in homey als het goed is wel gebruiken als trigger om toch de hele controller uit te zetten.

De kleur selector ziet er het precies het zelfde uit als alle andere kleur selectors, want homey heeft er maar 1. (Naja eigenlijk 2) en voor de kleur temperatuur hetzelfde idee

Ik snap 't. Volgens de handleiding zou een pulsdrukker wel instelbaar zijn bij een Qubino module, maar daar zal nog wel niemand ervaring mee hebben icm Homey…
Ik heb zelf de meeste ervaring met Qubino dus ik denk dat ik die gok maar neem.

Bij fibaro is het alleen instelbaar wat er aan de ingang is gekoppeld (waaronder pulse) dit schakelt dan alleen de corresponderende uitgang helaas

Ik ben ook nog op zoek naar een RGBW set met LED strip RGBWW (warm white). Is zn strip dan ook dimbaar met een fibaro module bijvoorbeeld?

Als het gewoon de standaard ledstrip is (rgbw) dan is dat inderdaad dimbaar dankzij PWM werking

INNR led strip:
Kan je via Homey de kleur aanpassen en dimmen?
Heb je de innr Homey app nodig of direct koppelen met de Homey? Kun je ook meerdere led strips groeperen en gezamenlijk schakelen?

Ik heb de INNR FL130 C set gekocht. Dit is een Zigbee driver waar twee ledstrips op aangesloten kunnen worden, ik heb er pas 1 aangesloten. Heb enkel de App https://apps.athom.com/app/com.innr geïnstalleerd op Homey. En kan met de standaard kleuren selectors wit tinten en kleuren instellen

(na eerste selectie wordt dit:

.

1 Like

@tlangelaar druk nog een keer op je kleine kleur selectie onderin (dus als je al in kleur zit, nog een keer op de kleur klikken)

Dank Caseda, gisteravond kon ik het nog niet proberen. Zie nu inderdaad de volledige kleuren selector

Bedankt voor de info. Is dimmen ook mogelijk via een flow? En groeperen van ledstrips? Thx.

Jazeker, dimmen en kleur instellingen kunnen via een flow worden ingesteld. En voor het groeperen is er de prima app Groups.

Inmiddels een led strip met fibaro rgb controller aangeschaft. Alleen als ik via het aparaten menu de rgb controler aan tik voor aan/uit/ blijft hij gewoon aan. Kan hem enkel uit zetten door dim niveau 0% te zetten. Klopt dat of zijn er nog instel mogelijkheden?