Aanschaf zonnepanelen

Beste Homey collega’s,
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen. In mij offerte wordt een Solis 3,6k - 4G omvormer aangeboden. Ik krijg voor mijzelf niet duidelijk of ik deze omvormer aan Homey kan koppelen.
Heeft iemand deze omvormer al gekoppeld of kan iemand mij adviseren wat een goed alternatief kan zijn?

1 Like

Heb je al bij apps gekeken welke omvormers er worden ondersteund??
https://apps.athom.com/app/it.diederik.solar
https://apps.athom.com/app/sma.modbus

Beste Jaxc, daar heb ik inderdaad als eerste gekeken maar solis staat daar helaas niet bij. Misschien is er toch een mogelijkheid om te koppelen. Vandaar mijn vraag daarover. Als dat niet kan heeft een homey collega misschien een goed advies over een eigen ervaring.
Bedankt voor je reactie

1 Like

Ach. Ik kan mijn panelen ook niet uitlezen met Homey. Wel via de app van de omvormer.
Erg? Nee. Als de zon maar schijnt en stroom opwekt

Solis is toch Ginlong? Volgens mij wordt ie wel ondersteund.

Die had ik nog niet gevonden Ria. Bedankt voor de tip.
Maar ook Ginlong kan ik te vinden tussen de ondersteunde apparaten. Hebt u die wel gevonden?

Bedankt Ria, daar had ik de info nog niet opgemerkt. ik kwam um niet tegen bij Supported Devices van deze app. Ik heb er nu maar vertrouwen in dat ik de Solis straks kan koppelen. Misschien dat ik nog even navraag doe bij de ontwikkelaar van de app.

Richard, voor nu heb je deels gelijk. Dit wordt anders als straks de salderingsregeling aangepast wordt, dan kan het interessant worden om stroom af te nemen op het moment dat deze wordt opgewekt. Dit is het moment waar Homey een zinnige toevoeging wordt.

nog open op GitHub
Ginlong/Solis support in Homey v2.0 #9
@DiedB DiedB added Priority: Low Status: Pending labels Mar 21, 2019

Ik zal nog even geduld moeten hebben.

Het is gelukt, Diederik Bakker de app ontwikkelaar heeft t gefixt

  1. Login to “http://m.ginlong.com/main.html” using your Ginlong
    credentials
  2. Select "Plant Info/ Installatie informatie/ " in the upper part of
    the screen
  3. On the new screen you will find your "Plant ID/ Installatie-ID/ "
  4. Use this number as your “Ginlong PLANT-ID” in the Homey-app

Met dank aan Diderik

2 Likes

Beste,
ik heb nu ook een inverter van Solis.
Heb bovenstaande uitgevoerd via ( m.ginlong.com) ook het plant num: wat daar vernoemt wordt geeft geen verbinding met de inverter?
Heb ook het serienum van de datalogging stick ingevoerd die herkent hij ook niet.
weet jij hier meer over? @DiedB

Vr GR Jan

1 Like

Beste Octo,

Alweer een tijd geleden ben jij bezig geweest met zonnepanelen en een omvormer die communiceert via het mobile 4G netwerk en niet via WIFI begrijp ik.
Ik ben nu bezig met Zonneplan en zij leveren een eigen omvormer ( als je de datasheet bekijkt dan zie je dat dit een SAJ omvormer is) Deze omvormer communiceert, net als de jouwe, alleen met een 4G stick.
Heb jij deze toen met 4G gekoppeld aan Homey?

Bob,

Mijn Ginlong omvormer werkt wel via Wifi

Zijn er anderen die weten of deze omvormer wel of niet gaat werken met Homey

Dankjewel voor je snelle reactie

De app vraagt om te installeren om het plant id, waar kan ik dat vinden.