Aanwezigheid met locative werkt niet meer

Hallo,

Sinds enige tijd gebruik ik locative op mijn iPhone voor aanwezigheidsdetectie. In locative zijn webhooks ingesteld voor arrival en departure, In Homey wordt mbt een flow de variabele ‘Marcel is thuis’ gewijzigd na ontvangst van het locative bericht. Een tag in het bericht geeft aan of het afkomstig is van mijn iPhone of die van mijn vrouw.

Dit werkte perfect! Sinds enkele dagen werkt dit opeens niet meer.

Ik heb geprobeerd te achterhalen waar de oorzaak ligt:

  1. de locative app op de iPhone geeft netjes een melding bij het vertrekken en thuiskomen.

  2. homey ontvangt een locative bericht (getest met flow: ALS locative is ontvangen DAN stuur pushbericht → wel pushbericht ontvangen)

  3. homey lijkt de tag in het locative bericht niet te ontvangen (getest met flow: ALS locative is ontvangen EN tag is ‘m_home_arrival’ DAN stuur pushbericht - > geen pushbericht ontvangen)

  4. de url uit de locative app heb ik getest in de browser. deze geeft in de browser een ‘ok’ en op dat moment wordt ook de flow geactiveerd (ALS locative is ontvangen EN tag is ‘m_home_arrival’ DAN stuur pushbericht)

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Heb je de tag ook in het pushbericht gezet om te zien of de waarde wel overeenkomt met wat de flow verwacht?

Had ik nog niet gedaan. Zal ook dat even testen. Thanks!

Ik hoor zojuist op Slack dat Locative (deels) een betaalde app geworden is, en dat je voor het versturen van webhooks de betaalde versie moet hebben.

Zie ook hier: IOS Presence app (locative) - #84 by Joep_Vullings

Dat zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn…

Ik heb net je suggestie geprobeerd om de tag toe te voegen aan het push bericht. Ik krijg nu in het pushbericht de exacte tag te zien en die is niet meer gelijk aan de tekst die ik in de flow opgenomen heb. op een of andere manier wordt de tag door locative nu uitgebreid met extra informatie.

De ingestelde tag is m_home_arrival
Locative stuurt nu m_home_arrival?latitude=52.96431583011029

Een tweede tag is m_home_departure
Locative stuurt nu m_home_departure?device_model=iPhone11,2

Ik wil nu proberen om de flow aan te passen met een soort startswith functie zodat ik de achtervoegsels van locative kan negeren.

In de gelinkte thread wordt de oplossing gegeven: in plaats van “is precies” kun je “bevat” gebruiken, en dan zou het weer moeten werken :+1:t2:

1 Like

Dit lijkt te werken. Dank voor je hulp!

Happy, werkt weer als vanouds. :+1:

Dit zou een reden kunnen zijn date niet meer werkt, maar waarom is dat zonde communicatie gewijzigd? Ben benieuwd of @Marcel_Bierens het weer werkend heeft gekregen.

Ik heb een nieuwe Homey, dus een nieuw ID. Sindsdien lijkt het bij mij niet te werken… Nu ik het nieuwe ID erin heb gezet, werkt het nog steeds niet…

Ja vreemd dat ze een bug niet melden van tevoren!
Alles gelezen?

Bij mij werkt het weer als vanouds. Ik gebruik de gratis versie van Locative en heb simpelweg mijn flow iets aangepast zoals in het antwoord van RobertKlep staat.

Ik reageerde niet op die bug maar op het betaalde. Lijkt me geen bug, wel?
/edit: en ja, blijkbaar was dat dus niet de oorzaak… bleek later. Anyway.