Aanwezigheidsimulatie

Hi, ik kan in dit forum niets vinden over ‘simulatie’ laat staan ‘aanwezigheidsimulatie’.

Ik heb redelijk domme aan/uit acties voor diverse lampen, bv
als 7 uur
en Afwezig
dan
lamp x aan
lamp x uit na 60 minuten
lamp x aan na 90 minuten
lamp x uit na 100 minuten
lamp x aan na 720 minuten
lamp x uit na 760 minuten
lamp x aan na 990 minuten
lamp x uit na 1050 minuten
lamp x aan na 1220 minuten

Dat kan vast VEEL beter, maar ik kan niet vinden hoe, ook niet in dit forum. Kijk of zoek ik slecht / is het te simpel / is het onmogelijk.?

Analyseer je normale patroon en bouw dat na. Ik heb een paar scenes gedefinieerd waartussen ik nomaliter kies. Bijvoorbeeld: “avond”, “diner”, “slapen”.

Dan heb ik een flow die scenes kiest op basis van een agenda-item in google calendar. Dat triggert IFTTT wat op zich weer de bijbehorende scene selecteert. Werkt goed genoeg.

En voor een beetje randomness, kan je ook een random tijd ingeven in het delay (staat er ook onder, “gebruik een streepje voor een random tijd, bijvoorbeeld 5-10.” voor tussen de 5 en 10 seconden/minuten.)

Mod break: ook verplaatst naar het Nederlandse gedeelte van het forum

Precies zo heb ik het ook gedaan.
Daarbij ook een flow die vraagt als het donker wordt en er is niemand thuis of dan de simulatie moet worden ingeschakeld

Geen simulatie is de beste simulatie.
Bouw je normale patroon en draai dat gewoon altijd. Of je nu thuis bent of niet.

En maak je niet druk over dat toiletlicht of badkamerlampje. Als een inbreker de tijd neemt om te bekijken of je toiletlamp wel af en toe aangaat .
Dan wil hij echt bij jou naar binnen en dan heeft ie ook wel door dat er niemand rondwandeld.

Je kunt evt ook een flow bouwen die een bepaalde kans van uitvoeren heeft.
Zo ontstaat een soort van random patroon.

Bij de Lidl is een “Aanwezigheidssimulator” te koop (€ 19,99). Een apparaat met daarin LED-lampjes en een mechanisme dat onregelmatig bewegende schaduwen veroorzaakt (wel gordijnen of screens gesloten hebben). Ik schakel die een tijdje aan/uit met Homey als het alarm ingeschakeld staat. Werkt goed i.c.m. een af-en-toe inschakelende badkamerlamp. Maar hij kan ook autonoom 7 uur werken nadat zijn lichtsensor duisternis heeft gesignaleerd.

1 Like