Achterhalen wie de flow heeft gestart

Ik heb onlangs een Z-Wave relay schakelaar tussen mijn pulsdrukker van de garagedeur gebouwd, dit werkt perfect.

Nu is het zo dat ik deze wil openen met een flow om het ‘per ongeluk’ openen van de garagedeur te voorkomen. Hiervoor heb ik een flow gemaakt die wordt gestart met ‘Deze flow is gestart’. Vervolgens stuurt de flow een push bevestigingsvraag, zodra aan deze voorwaarde voldaan wordt gaat de garagedeur open.

Wat ik wil bereiken is één flow voor het openen van de garagedeur, maar een variabele persoon die push melding voor de bevestigingsvraag krijgt, namelijk de persoon die de flow heeft gestart. Als iemand anders nu de garagedeur wil openen moet ik deze bevestigen, dat is niet de bedoeling. Is er iemand die dit op één of andere manier voor elkaar heeft gekregen?

Vervolg vraag, waarom maar één Flow.
Is de oplossing niet veel simpeler om nog een flow voor de betreffende persoon te maken?
Het werk is het niet, als je de flow dupliceert.

Of ik zie iets over het hoofd waarom één flow de noodzaak is. :wink:

Voor dit specifieke geval zou ik inderdaad een flow per persoon aan kunnen maken, dat lost het probleem op :slight_smile: Ik heb echter nog meer scenario’s in gedachten om data te loggen en daarbij de naam van degene die de flow gestart heeft op te slaan. Op het moment dat een flow handmatig gestart wordt zou de Homey app moeten wie die actie (flow) heeft geïnitieerd. Ik zou toch willen proberen om deze data er in de flow uit te krijgen.

aha, dat verduidelijkt het wat meer.
Heb er overigens geen oplossing voor, weet ook niet of het überhaupt mogelijk is wat je wilt.

Wellicht kan iemand anders van het forum antwoord geven.
Succes i.i.g.

Ik denk dat het kan maar alleen met extra hulpmiddelen. Je hebt vingerafdruk scanners en rfid readers Met de laatste kun je rfid tags of kaartjes gebruiken. Op die manier kun je een persoon identificeren.

Wellicht is geofencing ook nog een oplossing. de app locative(ios) is een goede mogelijkheid.

Begrijp ik het goed je de deur opent door op de knop te drukken en dat homey moet weten wie er op de knop heeft gedrukt zodat er een push melding naar de juiste telefoon wordt gestuurd?

In dat geval zul je je de vraag moeten stellen hoe Homey kan weten wie er op de knop heeft gedrukt, dat is best een lastige kwestie lijkt me. Je zou zoals gezegd iets met NFC tags kunnen doen, voorwaarde is dan wel dat iedere persoon zijn/haar eigen tag gebruikt.

Vingerafdruk zou ook kunnen maar heb geen idee of dit is te integreren met Homey

Ik voeg de flow ‘Garagedeur’ toe aan mijn favoriete flows en kan deze vanuit mijn iPhone widget triggeren. Ik krijg dan direct een pushvraag of de garagedeur daadwerkelijk geopend moet worden. Het is dus geen fysieke knop in/om de garage maar echt alleen vanaf de iPhone. Het loopt dus feitelijk via de Homey app waardoor je toch eigenlijk zou moeten weten welke gebruiker op dat moment de flow triggert. Verduidelijkt dit het scenario?

Ik denk ook dat dit alleen kan door een flow per persoon te maken.

A oke, nu is het me duidelijk geworden.

Wat je zou kunnen doen is een flow per persoon maken en op ieder zijn/haar telefoon een widget toevoegen die de specifieke flow start voor die persoon.

Waarom dit doel?
Alles in één flow proppen maakt een flow onnodig complex en daarmee zeer gevoelig voor fouten.
Homey heeft geen limitaties op flows.
Ik splits mijn flows juist zoveel mogelijk op. Zo blijven ze heel simpel en makkelijker te troubleshooten.

Can you explain how do you do the confirmation to the question to open the door? Havent found any inbuild mechanism for that.

Hit the “mobile” card in the AND colom!

1 Like

When creating a flow you can choose ‘Stuur een push bevestigingsvraag’ under the ‘And’ section, see my screenshots.

1 Like

Of dat ^^

Ik zal, om onnodige complexiteit te voorkomen, gewoon meerdere flows aanmaken (per persoon).

1 Like

I have not noticed this option before. Thanks for the info.