Afzuigkap/Ventilatie sturing, op basis van de snelheid van wijzigingen in temp+vocht waardes

De automatische afzuigkap / keukenventilatie

Het meet niet een bepaald niveau, maar de snelheid waarop een sensor waarde verandert.
Normale temperatuurschommelingen (bijv. CV aan/uit) worden genegeerd, net als een natuurlijk veranderende vochtigheidsgraad.

Dit is slechts “een” manier, en kan nog uitgebreid worden met bv een meer-standen schakeling. Ideetjes en verbeteringen welkom!

“Bewijs” filmpje

Benodigdheden:

  • een temperatuur + vochtsensor, ik heb de Aqara combisensor gebruikt; sensor is centraal tegen de onderkant vd afzuigkap geplakt.
  • een smart tussenstekker of relais
  • de app Insight Trends
  • een numerieke variabele (bij mij ‘AfzuigkapTemp+VochtCombi’ genaamd)

Uitleg:

  • De 1e twee flows laten de temperatuur en vochtigheid analyseren; om voldoende meetpunten te hebben laat ik dat om de 11 en 12 sec doen, niet beiden op hetzelfde moment dus.


  • De 3e en 4e flow worden gestart als beide analyses gereed zijn;
    D.m.v. een voorwaarde, ‘groter dan’ de trend “index”, wordt bepaald of de flow uitgevoerd mag worden, en de afzuigkap ingeschakeld wordt. (Het maakt niet uit of de temp of vocht meting de afzuigkap aanzet. De snelste wint).
    Voorbeeld: trend > 0.01 temp stijgt heel langzaam, trend < -0.99 temp daalt heel snel
    We schakelen dus a.d.h.v. een snelle wijziging!
    Hoe warm of koud, of hoe droog de lucht in huis is, is niet van belang.
    En normaal stijgende/dalende temp-/vocht waardes triggeren de flow niet.


  • De 5e en 6e flow bepalen op dezelfde wijze of de afzuigkap uitgeschakeld mag worden.


  • De 7e flow schakelt de afzuigkap uit, pas als zowel het vochtigheidsgehalte als de temperatuur het “zet uit” signaal hebben gegeven.
    Dit omdat het vochtgehalte of temperatuur weer snel zou kunnen dalen door de luchtstroom.

Tijdlijn’log’ tijdens het Youtube filmpje:

Have fun!

2 Likes