Alarm / Sirene - wat gebruiken jullie?

Ik wil mijn domotica ook gaan inzetten als alarminstallatie en vraag me af wat is gangbaar als sirene / akoestisch alarm bij beweging in huis gedetecteerd door een motion sensor of een raam/deursensor die afgaat? Een push bericht op je telefoon is uiteraard een standaard onderdeel, maar het lijkt mij dat je in huis ook iets laat ‘af’ gaan om af te schrikken
Ik kan met zigbee nog niet veel vinden, op Z-wave iets meer (bv. Neo). Of is het gangbaar om het akoestisch alarm van bv. een Fire Alarm Detector aan te roepen om ‘af’ te gaan?

Ik gebruik de NEO Siren V2.

Ik laat via de Soundboard app een inbraakalarm afgaan via Homey en Sonos speakers. Dit werkt voor mij prima.

Ik gebruik soundboard voor verschillende audio meldingen.
De link hieronder kun je veel samples gratis downloaden en aan soundboard toevoegen.

4 Likes

Vision security heeft een batterij versie en een 230V versie. Werken beiden in homey.

Ik maak gebruik van de Aeotec Siren Gen5 middels Z-wave. Deze werkt op 230V en heeft een interne accu. Deze sirene heeft 5 verschillende geluidssignalen en ieder signaal is op 3 volumes in te stellen.

Thnx voor de input!
De optie soundboard had ik nog niet bedacht, er hangen hier sonos boxen genoeg :+1:
Ik ga eens aan de slag hiermee!

Hoi Bram, ik zou ook graag het alarm als extra via de Sonos speakers willen sturen. Hoe heb jij dat gedaan?

Gr
Frans

Hoi Frans. Ik heb het als volgt gedaan:


Maar nu ik de flow test hoor ik niets uit mijn Sonos komen. Heb ik weer :frowning: Even uitzoeken wat er fout gaat…

2 Likes

.[quote=“Jolink, post:1, topic:6636”]
Ik wil mijn domotica ook gaan inzetten als alarminstallatie
[/quote]

Voor een beetje meer betrouwbaar alarm: Zorg wel dat je homey niet op dezelfde aardlek als je buiten stopcontacten zit!
Ander is je alarm erg makkelijk te omzeilen: stekker op zak waarbij alle polen doorgelust zijn naar de aardepin.
Even in een buitenstopcontact en pats je homey “alarm” ligt eruit…
(Er zijn al post waar een oplossing met een UPS (battery backup) voor homey wordt besproken)


Screenshot is even een test flow. Weet niet of je de sonos kan doorlinken naar spotify etc.
Anders kan dat een optie wezen.

Nu er toch al een topic van Is. Hoe doen jullie het met een alarm systeem als je binnen komt en kan direct zien of het alarm aan of uit staat? Voor de sirene zag ik de sirene van vision die de volgende functies heeft:
SmartSelect_20190113-105945_Chrome
Weet iemand of je de status led kan aansturen of dat dit puur een indicatie is dat die aan staat?

Ik ken je probleem, heb nog geen oplossing. Wat ik niet wil, is de aandacht van de inbrekers op homey te vestigen, dus geen geluiden op de homey.

De status led is niet aan te sturen.
En in de huidige software kun je als actie alleen kiezen voor aan of uit. Via het apparaat beheer kun je instellen dat dit de sirene is, strobe of een combinatie van die twee.

Wat ik nu heb gedaan is mbv PushSafer een alert naar de smartphones van huisgenoten.
Vr.gr. Heronimus

Hoi Bram,

Ik heb deze optie niet waarschijnlijk omdat het bij mij via de playbar gaat

Vreemd. Ik heb ook een Sonos Playbar en daar werkt hij ook op:

Heb je de laatste versie geïnstalleerd van:

  • Homey (versie 2.0.0)
  • Sonos app (versie 4.0.17 beta)
  • Soundboard app (versie 2.0.3)

Had het probleem eerst ook. Heb toen zowel de Sonos als Spotify app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Probleem was daarna bij mij opgelost.

ja het klopt ik zat nog op de oude sonos versie, blijkbaar gaat de update niet automatisch

@Frans_Keeman Voor zover nog niet duidelijk, de soundboard opdrachten kunnen ingesteld worden op de Speaker kaartjes, dus niet op de Sonos kaart. Let op de speaker symbolen op de kaartjes.

Dank je voor je reactie!

Ik wil ook niet dat de ledring aan gaat of dat je bij homey kan komen…

Toch nog opzoek naar een andere oplossing…

1 Like

Ik heb een verzoek ingediend bij de maker(s) op github. Misschien dat zij deze mogelijkheden (siren, stoboscope, both) in de flows mogelijk kunnen maken… Als er meerdere mensen interesse tonen, maken we misschien een kansje dat de programmeurs dit op hun roadmap zetten?

1 Like