Alarmen blijven hangen

Nee dat is inderdaad niet bevorderlijk voor je netwerk. DAn word er ineens een bekende route weg gemikt en dan kost het even voor dat het netwerk daar op is aangepast. Dat zou ook de RX kunnen verklaren. Immers homey probeert iets te sturen / ontvangen van die tussenstekker maar die is er dan niet meer ( dat weet homey natuurlijk niet) en gaat het dan opnieuw proberen. Dat heb ik zelf hier ook wanneer iemand de lamp in de gang uit zet. Dat is een domitech zwave lamp en die fungeert in het netwerk als hub voor drie deursensoren in de gang. Meestal gaat het goed maar soms dan reageert de voordeur sensor niet meer en dat is dan omdat die net buiten bereik is van andere apparaten.

Ik heb een wall plug. Ik heb een Fibaro Single Switch. Het netwerk is al die tijd niet veranderd. De batterij status van de ene sensor is 100% (vervangen toen alles goed werkte en daarna ook goed werkte) en de andere iets van 80%.

Daar komt nog iets anders bij. Wat verwacht je van een consument? Ik bedoel, wat als Philips zo zou reageren over de Bridge als de mensen hier over Homey? Van onderzoek even naar de tx en rx van het zigbee netwerk? Natuurlijk kan een lamp/switch buiten bereik zijn, maar als het na een Bridge update niet meer stabiel werkt, wordt de consument boos want hij heeft een onstabiel systeem voor veel geld.

Ooit zal de stekker er weer in gaan om te kijken of het beter is geworden. En ik ben er ook wel van overtuigd dat met andere systemen het 100% zal werken. Bv timers werken goed :wink:
Nee, zonder gekheid, het aansturen van de verlichting ging ook altijd goed. Mijn ongelukkig probleem is dat ik nu juist Fibaro sensors had die problemen gaf en ik daar van afhankelijk was. Mijn frustratie moet weer even wegzakken en wie weet over enkele maanden ga ik er weer mee aan de slag, maar dan met de Philips Hue Motion Sensors.

Ik snap er niets meer van. Dus eigenlijk zeg je zelf nu dat het aan Fibaro ligt… Waarom vervang je dan die Fibaro meuk niet ipv de controller af te branden?

Je bedoelt de Fibaro app? Want de Fibaro sensor werkt perfect.
Ik, als consument, weet niet waar het aan ligt. Ja, het kan de Homey firmware zijn en ja het kan de Fibaro app zijn of een combinatie van die twee. Als consument boeit mij dat niet. Hij werkt gewoon niet stabiel met Athom spul (Homey en app, beide van Athom)
En ja, dat is voor mij de controller (Homey). Nogmaals, Fibaro spul is geen meuk! Want met Domoticz en op een bepaald moment met Homey werkte het vlekkeloos. Dus de sensoren zijn goed en de hardware in Homey was blijkbaar ook goed. Pas na een software update van de controller (Athoms Homey Firmware/Fibaro app) werkt het niet meer stabiel.

1 Like

Heb heel andere ervaringen met Fibaro. Zelfs met een Fibaro HCL en een Smartthings. Batterijen binnen een week leeg (á 2,49 p/s), valse meldingen, alarmen die blijven hangen. Nee, geef mij maar Neo, dat werkt stukken beter en scheelt een klap geld.

Wat je natuurlijk ook kunt doen als je het stabiel hebt is de automatische firmware en app updates uitzetten. Dat geldt overigens niet alleen voor Homey, dat geldt voor veel zaken die regelmatig worden ge-update.

Maar goed, je hebt je punt gemaakt, lijkt me voor nu genoeg vervuiling in dit topic…

Dit topic gaat nu juist om niet goed werkende Athoms Fibaro app (dan wel Homey firmware).
Ook bij mij bleven de alarmen hangen (sabotage alarm).

Verder is het waar dat je updates kunt uitzetten. En ja, misschien had ik beter moeten weten gezien de reputatie van Athom dat na updates soms dingen niet meer werken. Je hebt gelijk, maar ik heb een update gedraaid destijds en nu zit ik met een onstabiel systeem.

En gezien de meldingen op dit forum en in dit draadje ik niet alleen.
Het concept van Homey is prima, daarom heb ik hem gekocht. Dat bij sommigen of zelfs meesten alles prima loopt is fantastisch. Maar het probleem is dat dit niet bij iedereen zo is en vooral z-wave geeft veel problemen (nogmaals, genoeg te vinden op dit forum hierover).
Als je leest dat alles goed heeft gewerkt en na een software update van Athom (Homey) niet meer, dan vind ik het raar dat mensen er van alles bij halen wat de oorzaak zou kunnen zijn, als het maar niet Homey is. Want sommigen zijn zo fan van Homey/Athom, dat ze niets negatiefs willen horen over hun geliefde Homey/Athom.

Dus nogmaals het feit blijft: Alles werkte perfect met Homey en Fibaro sensors. Maar na een update van Ahoms Homey Firmware / Athoms Fibaro app werkt het niet meer stabiel (ook niet na 1 maand en meerdere keren stekker eruit etc.). Dit probleem is veroorzaakt door Athom en nergens anders door.

En ik ga Homey nog wel een keer weer aanzetten en gebruiken voor andere zaken. Maar alleen niet meer icm Fibaro sensoren (hoewel de sensoren zelf prima werken).

Dan nu weer graag een oplossing voor het probleem proberen te vinden. En even voor de duidelijkheid: De stekker uit Homey trekken hoort niet bij de goede oplossing. Berichten hier onder die niet over dit topic gaan of een antwoord zijn op mijn post zullen worden verwijderd zonder verdere notificatie. Mocht je hier toch op willen reageren dan graag via PM aan een moderator.

Goedemiddag allen,

Voorlopig draait alles weer zoals het hoort. Op een sabotage-alarm van de figaro motion sensor na. Maar dat gebeurd vaker lees ik hier op het forum dus dat geloof ik voor nu wel even.
Bij mij is denk ik gewoon het probleem geweest dat de tussenstekker regelmatig uit het stroomcontact werd gehaald. En als er allerlei sensoren via die tussenstekker communiceren met de homey gaat het fout. Via developer zie je dat de routes dan rechtstreeks naar de homey lopen, maar toch komt dan niet alles netjes door. Waardoor het in mijn geval ook lijkt dat de “alarmen blijven hangen”.
Zodra de tussenstekker weer in het contact wordt gestopt is het ook niet zo dat automatisch de juiste route wordt gevonden. Mijn oplossing was de stekker van de homey er meer dan 15 minuten uit en stroom er weer op te zetten.
Iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag bedankt voor het meedenken :+1:

Volgens mij is dat de enige mogelijke manier om een hele verse start van je netwerk te bewerkstelligen, omdat daar geen optie voor is. Tenzij je toch een andere werkende oplossing hebt, maar die heb ik nog niet gevonden. Net wat BVDK zegt, een self-heal van Z-wave werkt 8 van de 10 keer domweg niet en een simpele herstart uitvoeren dan ook niet. Alleen een PtP helpt dan.

Je hebt gelijk. Maar een ptp en de stekker er uit trekken en een andere controller gaan gebruiken vind ik wel 2 verschillende dingen. Deze berichten zal ik later weer verwijderen.