Alexa en Homey wie beheert het best welke apps

Eens een vraagje als newbie met Homey en Alexa.
Ik heb een Homey Pro en een paar Alexa speakers (Echo en Dots) in huis.
Alexa zou voor mij enkel een spraak assistent moeten zijn en alle apps (Hue, Powerview, Plugwise,…) zouden dan via Homey lopen (met bijhorende flows via Homey).

Klopt deze redenering?

  • Homey enkel voor de apps en het gebruik van flows en soortgelijks.
  • Alexa geen skills met uitzondering voor de Homey skill

Als ik op beiden de Hue app en skills installeer heb ik natuurlijk dubbele devices in de lijst van Alexa staan. Dat is me dan wel weer heel onduidelijk.

Je redenering klopt.
Ik gebruik de Homey ook als basis voor alle apparaten en intelligentie met flows enzo. En de Alexa apparaten gebruik ik alleen voor de basis spraak functies waar ik die nodig heb. Ik gebruik daarvoor dan wel de Homey skill, en verder niets op de de Echo apparaten.

Bedankt Arnold dat bespaart me aardig wat testen.
De bedoeling is om zoveel mogelijk spraak commando’s te gebruiken om de flows aan te sturen.
Dan denk ik aan het commando “Good Night” die :

  • de Hue lampen in het woongedeelte uitzet,
  • de TV uitschakelt
  • de Anna thermostaat lager zet
  • de verlichting in de nachthal aan zet (op een timer)

Het ochtend commando “Good Morning” is dan weer wat complexer aangezien die op de Dot in de badkamer wordt geactiveerd:

  • als het nog donker is gaat de nachthal en de keuken verlichting aan
  • de Sonos begint op mijn favo radiostation in de keuken te spelen
  • de jaloezieën in de woonkamer kantelen open als het al licht is buiten

  • Kortweg speeltijd :wink:

Leuk. Ik ben benieuwd.
Ik kan ook niet wachten tot deze optie een keer live gaat: Amazon - Alexa

Probeer eens een Google home. Die werkt ook perfect icm Homey en is gewoon nederlandstalig :slight_smile:

Die heb ik al eens uitgeprobeerd samen met de Alexa. En deze laatste kwam ondanks het feit dat ze nog geen Nederlands sprak iets beter over dan de Google home.