Alternatief voor de slechte zigbee?

Oké, de tweede image dus… Als ik deze heb geflasht en de pi heb opgestart en bekabeld aan m’n router heb hangen, kan ik dan gewoon naar het ip adres van de pi surfen voor toegang tot DeCONZ? Of moet er nog een poortnummer achter…

Ik dacht dat je de apparaten eerst via die interface moest toevoegen en dan pas aan Homey. Maar vanaf homey kan dit dus rechtstreeks begrijp ik? Das mooi.

Poort nummer is inderdaad niet nodig.

Devices toevoegen doe je via de Phoscon web app.

Heb gister een poosje zitten te stoeien met openhab, had een sensor via de bridge van Hue gekoppeld gekregen met openhab. Wat me wel heel erg verbaasde was dat in openhab de sensor zonder vertraging wordt uitgelezen. Het kan dus wel, wellicht dat Homey een verkeerde manier van benaderen gebruikt richting de bridge?

Als ik de documentatie van OpenHAB goed begrijp gebruikt het een polling interval van 500ms voor sensors (en 10s voor lampen). Ik meen dat Homey voor alles een interval van 5s gebruikt.

Homey gebruikt idd een polling van 5 seconden. Wellicht zit het in het verschil tussen lampen en sensoren hoor, zou best kunnen. Echter heb ik liever dat sensoren snel worden uitgelezen dan dat de status van een lamp snel wordt door gegeven. Dus van mij persoonlijk mag het gelijk worden veranderd in homey zodat het op dezelfde manier gaat als in openhab, dan kan ik eindelijk al mijn hue sensoren fatsoenlijk gebruiken zonder vertragingen tot wel 5 seconden.

2 Likes

Ja. Homey niet iedere 3 seconde later pollen ( wat nu niet werkt ) maar iedere halve seconde!

Waarom het bij Homey fout gaat als je sneller dan 5 x per/seconden gaat pollen weet ik ook niet maar het kan dus wel, dus kennelijk gaat er bij Homey softwarematig iets fout als de snelheid wordt opgevoerd.

En waarom denk je dat als openhab het kan dat Homey het dan ook zou moeten kunnen?

Homey doet 1x in de 5 seconde, das net iets anders dan 5x per 1 seconde.

Tsja, mijn gevoel zegt dat het een softwarematig dingetje is, vandaar mijn vermoeden dat het dus wel degelijk mogelijk is alleen is het wel afhankelijk van de manier waarop je het doet. Nu zit ik wel een dingetje te bedenken, ik draaide openhab op de laptop met een heel wat snellere processor dan de processor die in homey zit. Ik zal ook zo eerlijk zijn door te vermoeden dat wellicht daar ook verschil in kan zitten. :wink:

1 Like

Precies! Of op een hele snelle Synology!

Aan de andere kant, NU.nl (#opavertelt) draaide ooit op een 500Mhz PC met 128MB aan RAM. Homey is met z’n 1Ghz en 512MB qua hardware een stuk sneller, dus een request uitvoeren elke halve seconde zou niks mogen uitmaken.

Nouja ik snap wel dat het naar elke individuele sensor wel belastend kan worden, zeker als je er vet veel hebt, maar naar de bridge, ik zou zeggen dat dat gewoon moet kunnen. Maar goed, ben geen expert wat dat betreft

Ja. Je hoeft alleen maar aan de bridge te vragen wat de status is van alles bij elkaar. Dus alle 37 lampen en alle 24 sensoren. Kan best in een txt file naar Homey gestuurd worden elke 0.5 seconde.

Mja, fijn dat je het er mee eens bent :wink: maar ik begrijp dat er een verschil is tussen de sensors en lampen.

De API heeft zo te zien voor “Lights” en “Sensors” een afzonderlijke “getAll”, die dus los van elkaar aangeroepen worden.

Dan blijven er nog maar 24 sensoren over in die ene txt file. Moet kunnen.

Ik had gehoopt dat jullie mijn punt zouden begrijpen ipv in de grond proberen te trappen maar dat was wishful thinking denk ik. Het gaat alweer van “slechte Zigbee” ( die trouwens niet voor iedereen geldt) naar het pollen van een Hue bridge. Ik krijg het idee dat het niet zoveel uitmaakt wat iemand er over zegt.

We zullen voortaan een zo generiek mogelijke titel verzinnen om te voorkomen dat een interessant gesprek over hoe bepaalde dingen misschien anders geïmplementeerd kunnen worden weer dichtgegooid wordt als zijnde “off-topic” :grimacing:

Interessant gesprek ook over hoe we dingen anders kunnen doen als met Homey.
Maar ik doe hem niet op slot hoor. En generieke topic titles zou een verademing zijn ja.
Dan krijg je niet net zoals bij de nieuwe app-store een heleboel verschillende topics die allemaal over hetzelfde gaan:

Net als bij de Fibaro roller shutter topics. Een hoop topics die allemaal over hetzelfde gaan. Het word voor nieuwe members allemaal nog moeilijker gemaakt dan het al is.

1 Like

Niet schrikken hoor, maar moet je eens zien hoeveel threads er bij HA over Sonoff gaan: https://community.home-assistant.io/search?q=sonoff

En toch werkt dat eigenlijk best okee, want a) een generiek topic klinkt handig, maar staat al snel zo vol met posts dat je er niks meer in terug kunt vinden (wat voor nieuwe members net zo moeilijk is) en b) een heel specifiek topic klinkt alsof het zo’n probleem zou voorkomen, maar voordat je het weet is het offtopic.

IMO zou je je als moderator niet bezig hoeven houden met de structuur van het forum, maar alleen met het bewaken van de goede orde.

Maar we dwalen af… :wink: