Alternatief voor NEST en functie zodra deze er definitief mee stopt

Ik zou graag mijn vloerverarmings pomp en de CV-installatie willen schakelen.
nu doe ik dat nog via NEST-thermostaat maar deze gaat er mee stoppen.
huidige situatie:

  • als mijn NEST aan gaat schakelt deze een wandcontactdoos plug van de vloerverwarming en deze schakelt via een zandloper functie vertraagd uit.
  • ook als mijn achter deur langer open staat als 2 minuten schakelt de NEST thermostaat uit.
  • schakel ik nog 1x per 24 uur de vloer verarmingspomp voor 1 minuut
    Nu gaat Nest er mee stoppen maar ben ik benieuwd waar mee ik deze functie mee over kan nemen.
1 Like

Plugwise heeft die producten (Anna, Adam, Floor, Plug) en apps ook wel. Anna is de thermostaat (maar die heb je al), Floor is de vloerverwarmingsvalve, Plug is de slimme stekker (maar die heb je ook). Adam is de slimme verwarmingscentrale, die je tussen je thermostaat en cv zet, volgens mij zou je daar wel wat aan hebben.

Daarmee maak je dan ook zoneverwarming mogelijk icm Plugwise Tom.

Meer de vraag of/hoeveel je wilt investeren. Je kunt je Nest thermostaat gewoon houden. Dat wordt dan echter meer een “domme” thermostaat die de temp weergeeft en waarmee je de woonkamer kan reguleren.

Voordeel is ook dat je een product van NL makelij hebt dat bij jou in huis draait. En niet in de cloud. Dus volledig onafhankelijk kan draaien.

Hoezo gaat Nest stoppen trouwens? Ik weet dat de API gesloten is momenteel. Mis ik iets?

ik gebruik gewoon een rfx ali temperatuur metertje
de vv pomp heb ik een qubino zwave schakelaar voor met thermostaat die de leiding temperatuur meet.
aan de hand van die zaken kan ik zelf alles aansturen met homey (voorheen domotiz)
Al moet ik de scripts nog maken die uit mijn oude domoticz kwamen

bij de review van de apps, komt de anna niet altijd lekker uit verhalen, dus twijfel daar nog al over. Die plugwise van Tom , is leuk maar wij hebben vloer verwarming en dan zou ik per zone opnemers plaatsen en de Thermstaatkranen van Tom (floor) plaatsen op de vloerverwarming verdeler.
dat zie ik niet zo zitten. totale kosten andere knoppen en thermostaat (600euro)

nest gaat vanaf eind mei verplichten dat je je acoount omzet en dan werkt het niet meer met Homey, helaas.

wat betreft die temperatuur opnemers is zeker duidelijk alleen kan ik daar de ketel aan zich nog niet mee schakelen.

Waar staat dat?

Je hoeft je account nog steeds niet om te zetten, ze gaan wel 2 stap verificatie verplichten, ook op je “werkt met nest” account, hierdoor zal de Homey app (voor de mensen bij wie die nog werkt) stoppen aangezien die niet de 2 stap verificatie aan kan.

@Peter_de_Vos genoeg nieuws outlets die het er over hebben aangezien dit begin van de week is aangekondigd, als je nog geen 2 stap verificatie gebruikt zou je ook een mailtje moeten hebben gekregen erover

@Caseda. Ja, klopt mailtje wel gehad. Blijft het niet gewoon werken met homey zolang je ingelogd blijft dan?

Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, komen er vanzelf achter, kan ook zijn dat het blijft werken tot je inlogt op de officiële app van nest, of als slechtste dat het gewoon helemaal stopt.

inderdaad, tot die tijd wachten we maar af.

ik baal er wel van, heb namelijk rookmelders van Nest waar mee ik ook verlichting en de rolluiken stuur als ze afgaan. (gelukkig nog niet nodig gehad)
en de sturingen van de verwarming vervallen straks, moet ik nog goed kijken wat ik hier mee ga doen, hoop stiekem nog op een update / aanpassing zodat het straks toch nog werkt er op.

Ik doe niets meer haha. Fingers crossed net zoals vorig jaar!

1 Like

Wellicht dat Athom de app gewoon update. Na 31 Augustus is de app ook nog gewoon geupdate

Het is jammer dat er voor domoticz en home assistent een werkende API is voor geëmigreerde accounts. Helaas is er niemand die dit voor Homey ontwikkeld heeft.

Die Anna is optioneel. Als je een Adam (dat is de slimme centrale hebt) kan je net als ik er bij wijze van een Honeywell Round op zetten. Of je Nest thermostaat, het is en blijft wel een mooi ding om te zien he. Scheelt je weer in de kosten.

Heb je alleen de Floor’s nog. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je van Nest af zou moeten. Die publieke API’s liggen er al een tijdje uit. Alleen mensen die nog zijn ingelogd kunnen er nog bij. Of mis ik nu iets?

URL? Want dat is niet wat ik lees bij hass.io en Google.

Staat best wel wat van op Google.

Ja die heb ik gezien. Maar die implementatie is precies wat ze zeggen: crappy. Weet niet of je dat moet willen. Eind dit jaar schijnt er een nieuwe API voor devs te komen. Wellicht is dat een beter aanknopingspunt.

Als ik in flows al wat simpele dingen zou kunnen. Ik ga naar bed zet verwarming op 17 ofzo zou ik al blij zijn haha. Ik ben benieuwd of die nieuwe API i te gaat opleveren…

Tot op heden werkt hij prima, kreeg wel deze week een push melding in de app van Nest dat ik moet overstappen op 2-verificatie en daarna gaat het niet meer werken.
Dus hoe lang kan ik dat nog uitstellen ??

Hopen maar dat het alleen om nieuwe inlogpogingen gaat en dat we nu gewoon ingelogd kunnen blijven

Ik gebruik de Honeywell evohome incl vloerverwarmings controller. Werkt prima icm Homey, helaas meld honeywell niet zijn demand terug naar de api/homey, ik heb een energiemetrplug op de ketel aangesloten, je mooi de modulatie van de ketel zien (hogere fanspeed is meer vermogen) ook nog een plug op de vloerverwarmingspomp en je kan zien wanneer deze aan gaat (moduleert helaas niet).

Ik heb voor Honeywell gekozen omdat ik ze toch wat meer vertrouw betreft privacy en Honeywell toch wel een van de grote goto brands is als het om verwarming e.d. gaat