Alternatieven en oplossingen voor spraak van en naar Homey

In andere topics zijn verwoede discussies gaande over het stoppen van de spraak functionaliteit van Homey.
Ieder mag daar het zijne van vinden maar ik kijk liever vooruit naar welke mogelijkheden we na het stoppen van de functionaliteit hebben om ons gebruikers gemak enigszins tegemoet te komen.

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over privacy die mogelijk de andere alternatieven wat minder nauw nemen. Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Graag zou ik van jullie horen hoe jullie omgaan met spraak en deze gebruiken. Ik zelf heb nog geen goede oplossing gevonden en ben ook nog zoekende.

Ik maak gebruik van Siri om Homey flows te starten. Dit werkt in mijn situatie goed. Het enige waar ik tegen aan loop is dat wanneer ik het kaartje gebruik “Zeg iets” dat het geluid/spraak uit Homey komt en niet terug kan naar de HomePods.

Nu dacht ik dit te kunnen opvangen door het plaatsen van een Google Nest Mini icm Google TTS. Dit werkt maar de stem is niet echt prettig om naar te luisteren en wijkt af van de Google stem en is traag. Een andere en betere stem zou veel goed maken en mogelijk voor mijn situatie kunnen volstaan.

Mogelijk hebben jullie een andere set up dan ik heb en is het een overweging waard om het anders te doen.
Te denken valt bv aan een andere spraak assistent of iets externs aansluiten op de aux uitgang van Homey die de spraak weer in de verschillende kamers kan brengen?

Hoe hebben jullie het aangepakt en opgelost?

4 Likes

Ik gebruik Google Assistent op een Sonos One. Door gebruik te maken van routines kan ik ook aangeven wat er gezegd wordt.
Daarnaast gebruik ik Siri op mijn Apple Watch om apparaten te bedienen. Met name de combinatie met ‘opdrachten’ binnen iOS werkt goed (met gebruik van een webhook of virtuele schakelaar). Misschien dat dit ook mogelijkheden geeft voor je wensen. Ik vind het ook een uitkomst om bepaalde flows te automatiseren. Mijn lampen gaan bijvoorbeeld automatisch aan bij het uitzetten van mijn wekker. De muziek en lampen gaan beneden uit als de laatste persoon gaat slapen (zijn/haar iPhone aan de oplader hangt). Dit gebruiken wij ook als alternatief voor spraakcommando’s.

Voor de terugkoppeling van Homey zo op die plek kun je nog steeds Homey’s Text to Speech gebruiken met de huidige voice van Homey.

De webhook icm een virtuele schakelaar gebruik ik ook en werkt zonder problemen. Via Siri flows starten werkt dan ook goed.
Maar ik heb ook flows die gesproken informatie terug geven. Dan wordt het iets lastiger om die in verschillende ruimtes de laten horen. Spraak naar de HomePods sturen gaat helaas nog niet. De enige oplossing die ik ken is gebruik maken van Google Nest Mini icm de Google TTS app. Het nadeel daarvan vind ik de traagheid van de stem en deze klinkt nou niet echt vrolijk. :sweat_smile:

Dat klopt, maar het is ook in veel gevallen in mijn situatie fijn om deze terugkoppeling in verschillende ruimtes te horen. Ik ben niet altijd in de woonkamer. :sweat_smile:

Hi Rob,

Destijds heb ik gekozen voor Sonos vanwege de multiroom kwaliteiten, beschikbare soundbars voor de TV en multi- spraakassistent integratie. Iets wat homepods nog niet bieden.

Voor het starten van flows en het geven van terugkoppeling gebruik ik routines in de google assistant, dit omdat ik voor hetzelfde commando soms meerdere aanroepen wil kunnen configureren maar niet tien flows in homey hiervoor wil hebben. Ook zorgt dit ervoor dat ik niet de hele tijd “activeer” of “vraag homey om” voor mijn commando’s hoef te roepen want dat doet die routine dan voor mij.

In de homey flow staat dan één standaard spraak kaartje met 'n specifieke tekst als start voorwaarde. Helemaal onderaan dan als terugkoppeling naar de betreffende sonos speaker weer een spraak “zeg iets” kaartje dat terugkoppeling geeft. Dat werkt prima, maar ik weet niet of deze spraak kaartjes straks wel blijven bestaan? Weet iemand dit?

Bovenstaande is helaas alleen mogelijk wanneer je zelf iets roept tegen de google/sonos speaker, niet wanneer een flow uit zichzelf bedenkt iets te moeten roepen. Wat opvalt is dat de stem die je terughoort als feedback de stem van Homey is, niet die van google. Op zich geen probleem maar het is niet de stem die je bij homey settings selecteert, enkel de standaard vrouwen stem Lotte…? Raar maar goed, het werkt wel.

Nu het uit zichzelf starten van spraak naar speakers, dit heb ik tot op heden nog niet vlekkeloos gekregen, de Google TTS app werkt wel, maar voor zover ik geprobeerd heb niet op mijn sonos speakers. Dat is erg jammer. Op een losse Google nest mini werkt het wel.

Het alternatief dat ik gebruik is dat ik voor deze paar situaties een text to speech site heb gebruikt die mp3’s genereren. Deze kun je daar maken, downloaden en via de homey soundboard app afspelen op de gewenste sonos speakers. Het nadeel hiervan is echter dat je hier geen parameters of variabelen in kwijt kunt en dat zou wel heel erg leuk zijn.

De vragen waar ik nog mee zit:

  1. Is er iemand die de google TTS app wel werkend heeft gekregen i.c.m. sonos?
  2. Als spraak straks uit homey gaat, werken die kaartjes zoals hierboven genoemd vanuit google dan nog wel? Of echt alleen die favoriete flows via “activeer {flownaam}” ?
  3. Is er misschien nog een andere oplossing om waarden in TTS te krijgen naar mijn speakers waar ik nog niet aan gedacht heb? Want als spraak uit homey verdwijnt heeft die aux aansluiting dan ook nog wel zin?
1 Like
  1. Nee. Werkt niet op Sonos. TTS werkt alleen opparaten met Chromecast functie.

  2. Je kan alleen nog favoriete flows starten.
    Door je juiste routines te maken in google home hoef je niet per definitie “activeer” te zeggen.
    Je kan elk willekeurig commando bedenken die je maar wilt.

  3. Volgens mij blijft dat gewoon werken

De “aux” aansluiting is geen aux maar een speaker-aansluiting (externe luidspreker, als deze ingeplugd wordt, schakelt de interne luidspreker uit)

Nope. Het is wel degelijk een aux aansluiting. Het is gewoon een Line signaal waar je eventueel een active speaker op aan kan sluiten.

1 Like

Alleen STT gaat per 1 april uit Homey weg, TTS blijft.

Zou er iets bestaan dat je op de aux van Homey kan aansluiten en de audio kan streamen naar bv Google Nest of iets anders? In dat geval zou ik de audio van Homey op verschillende plaatsen in huis kunnen horen.
Via Siri geef ik de opdrachten richting Homey en dat werkt goed.

Hi Ruben,

Dank voor je input.
Sonos had ik nog niet in het lijstje staan. Er zijn inmiddels nu een aantal mogelijkheden:

Spraak input Homey via:

  • Siri
  • Sonos
  • Google
  • Alexa

Spraak output vanuit Homey via:

  • Google (TTS, geen fijne stem en is traag qua spraak)
  • Sonos (Geeft antwoord met een andere stem dan die van de Googel koppeling)
  • Aux uitgang (nog niet duidelijk hoe te streamen naar ontvangers)

Homey in januari 2019 aangeschaft. Volledige zaterdagmiddag besteed aan “Hé Homey…” zonder resultaat. Er bleek helemaal geen spraakbesturing meer aanwezig te zijn. :joy: Athom had zn website ook nog niet helemaal op orde dus voor sommige eindgebruikers werd bovengenoemd gegeven niet direct duidelijk. Oude pagina’s met info over spraakbesturing waren gewoon nog toegankelijk.

Ik heb hier wel even van gebaald totdat er de mogelijkheid bestond om via ‘http request flow kaarten’ een koppeling te maken met Apple Opdrachten op de iPhone en dus aansturing via Siri.

Nadat ik handiger werd met Flows vond ik t veel interessanter om alles automatisch te laten gebeuren ipv dat ik steeds van alles moest gaan roepen. Op dit moment heb ik Opdrachten zodanig ingericht dat ik een Widget heb met knoppen in fancy kleurtjes en een mooie naam om de actie van de knop te beschrijven (ipv te Hé Siri-en) voor items die niet automatisch hoeven te gebeuren.

Ik wil namelijk nog altijd zelf bepalen wanneer de tv+Netflix+versterker+verlichting aan gaat of wanneer mijn woonkamer Sonos op de 1e verdieping gaat afspelen.

Ik roep nog wel eens naar Siri, maar ik vind de reactietijd in iOS14 echt teleurstellend.

Sonos hoort niet thuis in dit rijtje. Die maakt gebruik van Google home.
Sonos zelf heeft geen assistent

Dat is niet mogelijk. Je kan daar alleen een externe active speaker op aansluiten

Hi Tasz,

Dank voor de correctie.Ik haal Sonos er weer uit.
Spraak input Homey via:

  • Siri
  • Google
  • Alexa

Ik snap dat op de line out een active speaker kan worden aangesloten.
Daarom zat ik aan iets te denken om er een soort transmitter aan te hangen met een line in die het signaal via BlueTooth of wifi over kan zetten naar ontvangers (welke dat dat ook mogen zijn.) die ik in de verschillende kamers kan zetten. In dat geval heb je de stem van Homey.

Bluetooth zou mogelijk kunnen zijn. Maar het bereik van die zendertjes is meestal niet echt super.

Daarbij moet je constant een bluetooth verbinding behouden tussen zender en speakers.

Lijkt mij niet echt een stabiele en betrouwbare oplossing.

Voor de sonos i.c.m. google assistant gebruikers heb ik nog wel een idee:

Je zou kunnen proberen om met een Sonos Connect, Sonos Port of Sonos Amp homey aan te sluiten op het sonos netwerk. Je moet dan een jack naar tulp kabel gebruiken en er moet een mogelijkheid zijn dat voordat het spraak kaartje gestart wordt de source van de juiste speakers naar deze kast gezet staat. Met name dat laatste kan ik nog niet terugvinden in de API of in homey. Maar goed ik heb een van bovenstaande sonos kasten ook (nog) niet.

De port & de amp zijn best prijzige dingen, de connect is een oudere generatie en wordt wel veel op marktplaats aangeboden dus misschien eens uitproberen hier. Iemand ervaring mee i.c.m. homey?

Ik gebruik geen Google (want privacy :P), maar ik heb Siri Shortcuts gemaakt met webhooks. Het enige nadeel: Homey kan geen zaken terug sturen naar Siri om dat uit te laten spreken. Wat wel kan is Siri tekst uit laten spreken, dat opnemen en dat als Sound Board file in Homey zetten.
Nadeel is wel dat de Homey speaker nogal crappy is, zeker tegenover een HomePod.

Eh, geen Google, maar wel Siri? Wat is het verschil dan? Je denkt dat Apple niets verzamelt?

1 Like

Vast wel. Maar Apple verdient geen geld met advertenties en data.

2 Likes