Apparaten bedienen met widget (zonder flow)

Hoi,
Ik gebruik homey nu enige tijd, en vraag me iets af.
Zijn flows ook te starten door op een icoon te klikken (net als het aan en uitzetten van een lamp bij apparaten). Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven… maar bedoel als trigger voor het starten van een flow, drukken op een icoon.

(Wil apparaten zo als widget kunnen laten schakelen zonder homey app, en zonder een externe trigger).

Heb je al geprobeerd een widget aan je hoofdscherm toe te voegen? Want die zijn er gewoon met de laatste aantal updates
Zie ook: Support pagina

Of binnen de app met een Virtual Device

Een widget kan je alleen maken van een flow. Ik wil alleen een set lampen aan en uit kunnen doen. (Sorry nog maar een beginner hoor…)

Ja, je kan toch een flow maken dat hij alleen iets aan of uit doet?
Er is 99% van de tijd gewoon een toggle mogelijkheid. of zie ik dat verkeerd.
Is maar 1 extra flow, en doet precies wat jij wilt.

daar kun je juist hele leuke dingen mee doen: ik heb voor elke widget speciaal een aparte flow gemaakt waarbij de titel is gemaakt met emoticons. dat ziet er op je telefoon dan zo uit:

en die flows erachter zijn vaak niet meer dan: als flow gestart, dan zet lamp X aan

1 Like

Hoi Joost,

Hoe heb jij die flows gemaakt dan?
Wat was de trigger (de Als) in je flow?
En ik dacht dat je maar 4 favorites kon aanmaken (en alleen deze als widgets kon gebruiken)

Dank alvast!

je kunt zoveel favorites maken als je wilt, ze verdwijnen in de app alleen uit de beeld. Op de favorites-regel naar links swipen en je ziet de rest.

Zo ziet een widget-flow er bij mij uit:

Er bestaat dus een trigger ‘Als deze flow is gestart’, waarbij de flow wordt uitgevoerd als je op de groene play-knop drukt. Verder heb ik mijn flows helemaal uit elkaar getrokken, om flexibeler te zijn en minder opnieuw te hoeven doen als ik een groep of device verander of toevoeg.

In dit geval start de widget dus een flow, die een flow start die de TV uit doet. Die 2e flow (Televisie UIT) heeft ook weer als trigger ‘als deze flow wordt gestart’. En die wordt bv. ook gestart als ik de widget ‘SLAPEN’ aanklik. De flow Televisie UIT kan gestart worden door meerdere andere flows en ziet er zelf zo uit:

Als ik nu een keer een nieuwe tv koop, of ik moet hem opnieuw toevoegen vanwege een fout, dan hoeft dat maar in 1 flow.

Het kan nog fijner, als je de flow een klein beetje uitbreidt. Zo’n flow heb ik gezet op alle zonneschermen, klepramen en de garagedeur, die allemaal werken met zo’n op/stop/neer bediening. Zo kan ik ze elk bedienen met één enkele flow. Die flows staan in mijn favorieten. Als de garagedeur dicht is en ik druk erop dan gaat hij open, met hetzelfde knopje kan ik hem stoppen of weer sluiten. Super handig.