Aqara curtain controller

Beste,

Ik ben vandaag even van de vragen… excuus.

Ik heb uit China. De Aqara curtain controller. Werkt perfect met een aqara wireless button. (open/dicht)

Maar ik wil graag ook de gordijnen via google home kunnen aansturen. En de Aqara ondersteunt geen google home/assistant.

Met IFTTT is de vertraging hinderlijk lang. (eigenlijk maar een paar seconden. maar heb liever instant reactie) :slight_smile:

Dus ik dacht. Ik koppel me Aqara curtain controller aan een niet gebruikte HUE lamp. En als ik dan via google home zeg. “Lamp aan” Dan triggert de lamp een flow in de Homey om gordijn open te doen. Of “Lamp uit” in google = flow “Gordijn dicht” (de lamp kan ik renamen naar gordijn in google home)

En dan dacht, als ik de lamp aanzet, maar volledige dimm. Dan is dat de perfecte “schakelaar”

Werkt perfect !! Ware het niet. Dat een gedimde HUE lamp, nog een bak licht geeft. Wat ik liever niet heb. Anders blijft de hele nacht die lamp aanstaan. (of overdag als je de flow net andersom maakt)

Mijn vraag is dus. Bestaat er iets van een switch of andere creatieve oplossing. Die ik kan aansturen met een Google Home commando. En is te verwerken in een flow. (zonder ifttt)

En het liefst dus niet met commando’s als “praat met homey” Maar direct.

Gbridge? Guide to Connecting gBridge to Homey for Google Assistant

1 Like

Heb je de Hue lamp via de Hue bridge lopen of direct aan homey?
Lampen via de Hue bridge kun je dan gewoon uit de fitting halen en het schakelen via google home blijft gewoon werken als of de lamp nog aangesloten is. Kleine vertraging blijft dan echter wel ivm polling van de Hue bridge.

1 Like

@Harold_Tierie

Eh… je weet dat de curtain controller simpelweg door de app van Ted ondersteund wordt?

Werkt bij mij als een terelier.

eh… ja… Zo zit hij ook aangesloten op me Homey. Maar daarmee kan ik toch niet zeggen tegen me Google Home. “Hey Google, Gordijnen open”

@Martin_van_der_Aart Goeie tip… ! Dat wist ik niet. Ik ga het vanavond even proberen. Dat zou de ideale oplossing zijn ! Tnx

@Martin_van_der_Aart Werkt idd. Super… tnx !

Ik wel, maar ik spreek rechtstreeks tegen Homey. Ik heb er geen google home tussen hangen, geen idee of dat uitmaakt. Het lijkt me echter niet…

Ja uiteraard wel. De Aqara is uit zichzelf niet compatibel met Google Home. En ik doe alle spraakcommando’s via de Google Home. Aangezien deze veel verder ontwikkeld is. En dan kan ik wel via de Google home met de Homey praten. Maar dat is wel erg omslachtig.

Maar het werkt nu dus, door een Tradfri lamp, die via de HUE hub is aangesloten op de Homey. Als virtuele schakelaar te gebruiken voor mijn gordijnen.

Voor hoeveel meter gordijnrails is deze aqara curtain geschikt.
In de woonkamer hangt een rails van 8 meter met aan weerszijde een gordijn

Het is niet zozeer de lengte, maar het gewicht. Ik meen dat er 75 kilogram trekkracht is. Heel veel dus! Mijn gordijnrails zijn 5 meter en dat is iig geen probleem. Ik verwacht dat 8 meter dus ook lukt.

Oke. Past dit dan op m’n bestaande rails?

Nee, zijn speciale rails. De rollers zijn ook anders. Door de rail loopt een gekartelde riem.

Hier te zien: klik

Hmm dus je moet ook nog een aparte rail kopen ?

Weet iemand of het mogelijk is om de B1 motor en eventuele rail te verbergen achter de gordijn zodat je deze beide niet ziet? Ik kan geen enkele foto of youtube filmpje vinden waarbij de rail verborgen is achter het gordijn.

Voor wat het waard is 2 foto’s…beter wordt het niet volgens mij :wink:

Top bij mij gaat hij wel tegen het plafond gemonteerd worden maar dat maakt zo te zien nier uit. Op de motor zit geen haakje waar je de gordijn aan kan hangen? Is hier een reden voor of zou dat eventueel zelf nog te maken zijn?

Op de motor kun je een soort van haakje monteren (beetje gammel in mijn ogen dat wel). Wanneer dat haakje gemonteerd is kun je de motor zeer waarschijnlijk ook nog wel geheel achter het gordijn laten verdwijnen. Dat de motor zichtbaar is stoort mij niet, wanneer de gordijnen open zijn is de motor zo goed als uit het zicht. Aan de kant waar de motor niet zit zie je zo’n 3-5 cm rails, maar goed ook daar kun je wel wat op verzinnen wanneer het je stoort. Gelet op de torque van de motor wil die en dus ook de rails nog wel wat bewegen wanneer de gordijnen openen of sluiten. Ik heb dat opgelost door een blokje piepschuim tussen de motor en de muur te plaatsen.

Ik ben heel erg tevreden over de rails en de B1. Het goed en stevig in elkaar zetten van de rails is best nog wel een dingetje, maar wel te doen. De batterij heb ik gisteren na 8 maanden gebruik voor het eerste opgeladen, was eigenlijk niet eens nodig aangezien de lading nog 40% bedroeg.

1 Like

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik mee aan de slag!

Ik zie dat bij jou de gordijn in het midden mooi aansluit. Wat voor haak gebruik jij voor de achterste gordijn? Ik heb de gordijn zojuist opgehangen maar het gordijn sluit niet mooi.

Hi Harm,

Ik gebruik de haak op de foto geheel niet…

Hoe zit het dan wel? Zo dus…

Hopelijk beantwoord dit jouw vraag, en is het duidelijk hoe het bij mij zit.