Aqara curtain controller

Hahah top. Crea bea oplossing maar werkt perfect. Ik ga hier het nog met een boutje met oog proberen en dan de haak wel te houden. Tot nu toe werkt de B1 prima! Nu nog even pulse schakelaars regelen. 1 klik lamp aan 2 kliks gordijnen open of dicht

1 Like

Handig om te lezen. Ik heb ook 2x rails klaar liggen (elk bijna 6m) en 2x B1 motoren. Zit nog te dubben over plafond of wandmontage.

Plafondmontage zorgt ervoor dat de kamer hoger wordt maar ik heb een hekel aan boren in een plafond voor een rails. Alles moet dan kaarsrecht zijn en met 2 linkerhanden… dan weet je t wel :sweat_smile:

Ik zal hier t resultaat posten als t gereed is.

Laserlijn is een must-have inderdaad voor dit. Maar dan is het ook een peulenschil!

1 Like

Dat werd ook al eerder genoemd door een vriend. Ik ben zeg maar van het klustype wat nog nooit van zo’n apparaat heeft gehoord. :man_facepalming:t2:

Ik heb wél geautomatiseerde rolluiken die rekening houden met regen, dag in de week en of onze dochter ligt te slapen. :yum:

1 Like

Nou, mijn rails die hangen. Gordijnen aanschaffen gaat nog wel ff duren met de huidige lockdown… Kan ik iemand blij maken met de bijgeleverde muurbeugels? Ik heb toch maar (met gevaar voor eigen leven) voor plafondmontage gekozen en is het resultaat ook veel mooier.

Ik heb 24 beugels liggen. Gratis (excl. bijkomende verzendkosten)

Nou, alles hangt. Heeft mij 2 jaar van mn leven gekost, maar het was het waard :sweat_smile: Ik heb wel gebruik gemaakt van het haakje voor een mooie overlap. Dankzij de tip hierboven ook een tie-wrap toegepast voor de oogjes van de ‘tracker’. De gordijnhaakjes passen hier niet doorheen, omdat de tracker daar net te breed voor is.

Nog een paar tips van een kluns:

  • let er op hoe je de plafondbeugels monteert. Het plaatje met schroef om de rails te klemmen moet uit het zicht en dus aan de achterzijde van de rails komen (ja mensen, ik heb t bij één rails echt andersom gedaan…)
  • meten = weten dus doe geen aannames. Ik nam aan dat ieder stukje track 1 meter lang was. Dit gaat niet op voor de 2 uiteindes. Deze zijn alleen 1 meter lang inclusief het onderdeel om de motor aan te hangen. Zonder scheelt het 8 cm. Ik deed dus wél de aanname en ging uit van 1.08. Kwam maar net uit met mn plafondbeugels die ik (je verwacht t niet) reeds gemonteerd had :man_shrugging:t4:
  • de motor kan je achter het gordijn laten verdwijnen (voor de vrouw). Zorg er dan wel voor dat je t haakje bij de motor aan de voorzijde ophangt voordat je de rails vastmaakt aan het plafond. Ik heb de rails nog tig keer los moeten maken voor diverse handelingen

Hallo allen,

Sinds een paar maanden ben ik ook in het bezit van een Aqara gordijnrail. Nu merk ik de afgelopen weken dat mijn Homey de verbinding verliest met de Aqara gordijnrail. Hebben meer mensen hier last van? Ook het herstarten van de app werkt niet en moet hem daarom elke keer weer opnieuw installeren. Heeft iemand een idee hoe dit kan en wellicht wat de oplossing hiervoor is?

1 Like

Ik heb zelf een Aqara B1 (werkt op een accu) curtain controller/motor verliest ook continu zijn ‘link’ met Homey (ondanks de 6 routers, waarvan er 1tje op een steenworp afstand van de B1 geplaatst is). Verder werkt alles van Aqara hier in huis prima, maar de B1 was een drama… mijn oplossing Aqara M2 hub aangeschaft en de B1 via HomeyKit geïntegreerd werkt op die manier als een zonnetje.

2 Likes

@Homey_Lampje bedankt voor je antwoord. Als ik jou dan goed begrijp is dan de aqara m2 hub aan te schaffen en dan via de app homekit in homey die m2 hub integreren, klopt dat?

Zijn er anderen die wellicht nog andere oplossingen hebben?

Klopt, een Aqara M1S zal ook werken.

1 Like

Hier geen problemen met de B1. Wel 2x een accu kapot na de eerste keer opladen. 2 zitten er nu op het stopcontact en een op de accu. Werkt zonder problemen.

1 Like

ik heb hetzelfde probleem, op moment dat ik een tweede gordijn in de homey zet vliegt alles er uit en doen de gordijnen het niet meer

kun je me vertellen hoe je dit in homey zet ?

Ik heb maar 1 gordijn met een B1. Geen problemen met de accu, wordt ongeveer 2x per jaar opgeladen. Werking is stabiel, maar niet met de zigbee van de Homey. Mijn oplossing… Aqara bridge aangeschaft en de automation via de Apple Home app regelen. Alternatief, Homeykit / Homekitty installeren op Homey en de automation via Homey regelen.