Aqara toevoegen aan Homey 5.0

Hi,

Naast prima functionerende Hue lampen heb 3 Aqara apparaten. 2 daarvan waren reeds geïnstalleerd op versie 4.2 en werkten tot heden prima, echter leek de luchtvochtigheid sensor geen terug koppeling meer te geven. Dit device heb ik verwijderd maar krijg deze niet meer gekoppeld aan de Homey. Evenals de bewegingsmelder die ik überhaupt niet gekoppeld krijg…

Het blijft hangen bij de stap om de resetknop 3 seconden ingedrukt te houden. Heb het letterlijk OP de homey gelegd maar geen resultaat. Kom niet verder.

Ligt dit aan 5.0 of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

probeer het eens met de nieuwe App:

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

@JPe4619 bedankt voor de tip! dat heb ik geprobeerd helaas hetzelfde resultaat voor beide devices…

@Caseda excuus, bedankt voor het plaatsen in de juiste rubriek!

Word hij wel gevonden na het 3 seconden indrukken of knipperen van het ledje? Zo ja, druk je daarna ook om de 2 seconden op de knop?
Als dat niet lukt probeer eens een PTP. ( ongeveer 15 minuten de stekker van Homey er uit, en dan er weer in). Dan Homey weer rustig laten opstarten en nogmaals proberen.

Hi Mike,

Gedaan zoals beschreven, helaas ook zonder resultaat. Blijft hangen bij de stap om de reset knop 3 seconden ingedrukt te houden. Kom niet (meer) verder. Dus of de Homey de sensor ziet weet ik niet, kan ik dat zien?

Ze hebben gefunctioneerd maar krijg ze niet meer gekoppeld. Zowel niet in de experimentele als de releaste versie van @TedTolboom

Ik ervaar nu ongeveer hetzelfde na een Zigbee reset. Heb alle Philips Hue bulbs (zonder bridge) toegevoegd (moest ze eerst resetten), een aantal INNR SP120s, twee Aqara LED bulbs en een Aqara deurcontact. Maar nu kan ik geen enkel Zigbee device meer toevoegen (Aqara, iCasa). Ik heb nu 23 devices gekoppeld, eerst de routers, daarna gestart met de end-devices. Met deze laatste groep loop ik nu dus vast. Homey had Zigbee kanaal 12 geselecteerd (met Homey 4 was dat 11). Nu zelf via Homey Developer het kanaal op 16 gezet. Nu in afwachting van het netwerk om te stabiliseren.

Ben benieuwd naar het resultaat. Het is er vervelend dat het nu niet werkt, de flows zijn nu ook inactief.

Hopelijk krijgen we het weer werkend op een of andere manier! Iemand zou toch vast een oplossing hebben :slight_smile:

Homey bleef toch op kanaal 12. En na een uurtje kon ik de overige devices toch weer toevoegen. Mogelijk toch het Zigbee netwerk en/of Homey die tijd nodig hadden. Nu met Aqara asks toegevoegd en werkend. Heb nog wel twee batterijen vervangen, mogelijk waren die aan hun eindje (Leds in device gaven bijna geen licht meer).

Fijn te lezen dat het bij jou opgelost! :slight_smile:

Helaas bied dit bij mij geen uitkomst naar kanaal 12. Ook de experimentele app en restart niet. Kom niet verder dan de stap om het toe te voegen. Lijkt wel alsof de Homey het niet ziet. Batterijen zijn goed.

Nu moet ik een flow zelf starten ipv de sensor. Dit gaat zn doel voorbij. Zal een Aqara bridge uitkomst bieden? Ook dit is niet het doel van Homey lijkt me.

Of anders downgraden naar V4.2?

Volgens mij is dat niet mogelijk.

Maar even teruglezend:

  • je hebt (nog) geen Zigbee-reset gedaan, toch? Dat zou je nog kunnen overwegen, alhoewel je daarna wel alle apparaten opnieuw moet toevoegen.
  • hoeveel apparaten heb je sowieso in totaal, en wat is de verdeling “router device” (Zigbee apparaten die permanent aan de stroom hangen, bv lampen) vs “end device” (Zigbee apparaten met batterij)?
  • heb je al eens geprobeerd Homey aan een andere power supply te hangen? 5V, minimaal 2A.

Hi Robert,

Dank voor je hulp.

Zigbee end devices was er slechts 1 gekoppeld. Rest via Hue bridge en kaku.

Heb toch de zigbee reset maar gestart omdat ik niet verder kwam. Nu ben ik wel de flows en gekoppelde zigbee end devices kwijt maar kan ze wel weer koppelen! Althans in experimentele app voor Aqara.

Hier ben ik blij mee! :slightly_smiling_face: bedankt

1 Like

Ik heb in de afgelopen twee dagen in ieder geval al het volgende gedaan (niet perse in deze volgorde):

  • Zigbee reset, Homey heeft toen zelf het kanaal 12 uitgezocht (volgens de uitleg kiest Homey zelf een rustig kanaal bij een Zigbee reset)
  • Xiaomi Aqara en INNR app herstart
  • Homey gereboot (zie app, Meer…, Instellingen, Algemeen en “Homey opnieuw opstarten”

En daarna dus een aantal Zigbee routers toegevoegd (apparaten aan 220V), toen na eerste enddevice een tijdje zelfde gedrag en na 1 a 2 uur kon ik de overige enddevices toevoegen. Na de Zigbee reset merkte ik wel dat ik de Philips Hue lampen die ik eerder direct aan Homey had gekoppeld (dus zonder bridge) en mijn iCasa schakelaars+EcoDim dimmer moest resetten (eventjes in de handleiding opzoeken hoe dat werkt). Pas toen kon ik ze weer met Homey koppelen.