Aqara water sensor flow

Hi allen,

Ik heb zojuist een aqara water sensor gekocht en gekoppeld met de Homey. Ik zag namelijk ergens in een promo dat dit een goed product zou zijn om een flow te maken dat als je gaat douchen dat dan de muziek automatisch aan gaat.

Het is inderdaad geen probleem om de muziek te laten starten doordat de Aqara meteen herkent dat er water op de sensor is geland. Echter, ik heb problemen om het water alarm weer op “nee” te krijgen, aangezien er nu druppels op de sensor zijn geland.

Ik had gehoopt dat er een optie zou zijn om het waterniveau op de watersensor te kunnen bepalen. Helaas is er alleen een ja/nee optie.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik hier een goede flow van kan maken zodat als ik klaar ben met douchen het water alarm weer op “nee” komt te staan?

Veel dank!

Zolang de metalen contacten in de nattigheid liggen blijft het alarm aan. Ik zou eerder denken aan om de muziek uit te doen samen met het licht. En dan maar hopen dat de vloer droog is voor de volgende doucher, of zelf de boel goed droog maken - dat is sowieso een goed idee om aanslag te voorkomen.

Zelf heb ik een variatie op het douche thema, als de luchtvochtigheid in de badkamer meer dan x% hoger is dan de slaapkamer ernaast dan gaat de ventilatie hoog en de verwarming een graadje hoger. De muziek start ik zelf door te de Google Home Mini te vertellen welke muziek ik wil horen. Als ik het licht uitdoe gaat de verwarming normaal en het licht uit. de ventilatie gaat normaal als de luchtvochtigheid weer is gedaald. Oh ja, en zolang de ventilatie aanstaat gaat het volume van de Home mini ook wat hoger.

De Aquara vochtsensoren liggen onder de wasmachine en de vaatwasser om te waarschuwen tegen lekkage. Ooit doe ik misschien nog een automatische afsluiter op de watertoevoer, maar dat is nu geen optie omdat de afvoer eenpietsie lekt. De sensor ziet dat iets te perfect :slight_smile:

Thanks voor je respons!

Welk apparaat heb jij voor de luchtvochtigheid geinstalleerd? Ik heb de temperature en humidity sensor van aqara, maar ik merk dat dat apparaat (als enige van aqara overigens) niet responsive is. De temperatuur en luchtvochtigheid past zich niet aan. De laatste temperatuurverandering is van 9 maanden geleden. Lijkt me niet te kloppen haha. Reset helpt ook niets!

Dezelfde, heb er zo’n 6 in het hele huis, en ze werken prima. Het maakt wel uit waar ze in de badkamer hangen om de luchtvochtigheid goed te zien (denk aan tocht, dan lijkt alles normaal). Maar de temperatuur zou dan wel moeten veranderen als je b.v. even je vinger op de luchtopening houdt.

Heb je ze bij het toevoegen vlak bij Homey gehouden of op de plek van bestemming? Dat laatste is sinds V5 firmware de aanbevolen methode. En zorgen dat je ook Zigbee apparaten hebt op netspanning die kunnen routeren is ook van belang. Er zijn diverse topics op dit forum overroblemen met Zigbee en hoe je die oplost.

1 Like

Aanvullend, check dan meteen even je wifi/zigbee interferentie

1 Like