Homey Community Forum

Associaties werken niet

Hallo,

Ik heb een probleem met het programmeren van associaties met Homey. Althans, ik vermoed dat het daar ligt. Ik heb een 4 kanaals afstandsbediening Z-wave plus ROBB Smarrt die ik wil associeren met een Qubino Dimmer Z-Wave Plus 200w. In afstandsbediening heb ik, in groep 4, het z-wave ID van de dimmer gezet. De afstandsbediening stuurt bij kort indrukken op de 1 toets een “aan” commando uit, de 0 toets zet het licht weer uit. Lange indrukken zou de helderheid van het licht omhhog en omlaag moeten laten gaan. Helaas, wat ik ook doe, er gebeurd helemaal niets. Voor de zekerheid dezelfde truc ook met een 1 knops scene controller van Hank geprobeerd. Ook dan gebeurt er niets.

Dit zijn de instellingen in Homey:

Dimmer

Afstandbediening

Nu ben ik wel heel benieuwd wat ik fout doe. Hebben jullie een idee waar ik zoeken moet?

MvG

Tjakko

Heb je geprobeerd je schakelaar een wakeup te geven bij het aanpassen van de associaties?

Hoi Arno, ik heb de schakelaar(s) aan en uit gezet. Moet ik iets ander doen?

Ik ken de betreffende schakelaar niet, maar als het batterij gevoed is dan gaat deze waarschijnlijk in slaapstand. Als je settings wilt wijzigen moet je dan wellicht een wakeup geven om ze ook toe te passen. Hoe dat werkt zou je in de handleiding van de schakelaar moeten kunnen vinden. Meestal middels dezelfde knop als waarmee je het device pairt.

Hoi Arno, het zou kunnen dat daar het probleem zit. Maar helaas, ook als ik de afstandsbediening activeer en dan de associaties opsla heb ik nog geen resultaat.

Niet echt veel verstand van, maar associatie groep 4, betekent dat je het vierde kanaal koppelt? Jij geeft aan, dat als je op 1 drukt…

Geen probleem Marcel. De afstandsbediening heeft 5 groepen knoppen. Ieder knop heeft een 1 (aan) en een 0 (uit). Groep 4 is de onderste rij knoppen. Vandaar de associatie bij groep 4 … Het probleem zit waarschijnlijk in de richting waar Arno het ook zoekt …

1 Like

Inmiddels een stapje verder. Ik heb een associatie werkend gekregen met een fibaro wallplug door de afstandsbediening dicht bij Homey te houden en wake up te geven voorzet opslaan van associaties. Ik weet nu zeker dat ze in de afstandsbediening opgeslagen zijn. Qubino dimmer reageert helaas nog steeds niet :frowning: . Ik ga het morgen eens met een fibaro dimmer proberen …

Inmiddels ook de Fibaro dimmer geprobeerd, zelfde probleem. Van mijn leverancier te horen gekregen dat het hier met grote waarschijnlijkheid een Homey probleem betreft. Ze hebben het nagebouwd met een fibaro HC2 daar werkt het wel, met een Homey als controller niet. Het commentaar dat ik kreeg was “We hebben deze vraag meerdere keren bij Athom neergelegd maar ze geven dan aan dat ze de Associatie mogelijkheid niet ondersteunen. Daarom kunnen wij dat ook niet garanderen dat associaties werken binnen de Homey.” Erg teleurstellend omdat associaties dingen mogelijk maken die je via de controller gewoon niet voor elkaar krijgt. Verder maakt het je gautomatiseerde huis veel minder kwetsbaar (een controller is nou eenmaal een Single Point of Failure) Een simpel systeem als KaKu heeft overigens wel dit soort functionaliteit. Jammer …

Update: Voor diegenen die hier ook tegen aan lopen. Ik heb het kunnen oplossen. Uiteindelijk bleek het een heel klein dingetje te zijn. Bij het opgeven van de associatie is het niet voldoende om alleen her DeviceID van de Fibaro dimmer op te geven maar er is ook een channel ID nodig. Bij mij is het DeviceID van de Fibaro dimmer 26. ChannelID is 1 (er zit maar een te dimmen uitgang op de dimmer). Dus bij de associatie heb ik in de afstandsbediening 26.1 opgegeven. En …… het werkt :slight_smile: