Associaties werken niet

Hallo,

Ik heb een probleem met het programmeren van associaties met Homey. Althans, ik vermoed dat het daar ligt. Ik heb een 4 kanaals afstandsbediening Z-wave plus ROBB Smarrt die ik wil associeren met een Qubino Dimmer Z-Wave Plus 200w. In afstandsbediening heb ik, in groep 4, het z-wave ID van de dimmer gezet. De afstandsbediening stuurt bij kort indrukken op de 1 toets een “aan” commando uit, de 0 toets zet het licht weer uit. Lange indrukken zou de helderheid van het licht omhhog en omlaag moeten laten gaan. Helaas, wat ik ook doe, er gebeurd helemaal niets. Voor de zekerheid dezelfde truc ook met een 1 knops scene controller van Hank geprobeerd. Ook dan gebeurt er niets.

Dit zijn de instellingen in Homey:

Dimmer

Afstandbediening

Nu ben ik wel heel benieuwd wat ik fout doe. Hebben jullie een idee waar ik zoeken moet?

MvG

Tjakko

Heb je geprobeerd je schakelaar een wakeup te geven bij het aanpassen van de associaties?

Hoi Arno, ik heb de schakelaar(s) aan en uit gezet. Moet ik iets ander doen?

Ik ken de betreffende schakelaar niet, maar als het batterij gevoed is dan gaat deze waarschijnlijk in slaapstand. Als je settings wilt wijzigen moet je dan wellicht een wakeup geven om ze ook toe te passen. Hoe dat werkt zou je in de handleiding van de schakelaar moeten kunnen vinden. Meestal middels dezelfde knop als waarmee je het device pairt.

Hoi Arno, het zou kunnen dat daar het probleem zit. Maar helaas, ook als ik de afstandsbediening activeer en dan de associaties opsla heb ik nog geen resultaat.

Niet echt veel verstand van, maar associatie groep 4, betekent dat je het vierde kanaal koppelt? Jij geeft aan, dat als je op 1 drukt…

Geen probleem Marcel. De afstandsbediening heeft 5 groepen knoppen. Ieder knop heeft een 1 (aan) en een 0 (uit). Groep 4 is de onderste rij knoppen. Vandaar de associatie bij groep 4 … Het probleem zit waarschijnlijk in de richting waar Arno het ook zoekt …

1 Like

Inmiddels een stapje verder. Ik heb een associatie werkend gekregen met een fibaro wallplug door de afstandsbediening dicht bij Homey te houden en wake up te geven voorzet opslaan van associaties. Ik weet nu zeker dat ze in de afstandsbediening opgeslagen zijn. Qubino dimmer reageert helaas nog steeds niet :frowning: . Ik ga het morgen eens met een fibaro dimmer proberen …

Inmiddels ook de Fibaro dimmer geprobeerd, zelfde probleem. Van mijn leverancier te horen gekregen dat het hier met grote waarschijnlijkheid een Homey probleem betreft. Ze hebben het nagebouwd met een fibaro HC2 daar werkt het wel, met een Homey als controller niet. Het commentaar dat ik kreeg was “We hebben deze vraag meerdere keren bij Athom neergelegd maar ze geven dan aan dat ze de Associatie mogelijkheid niet ondersteunen. Daarom kunnen wij dat ook niet garanderen dat associaties werken binnen de Homey.” Erg teleurstellend omdat associaties dingen mogelijk maken die je via de controller gewoon niet voor elkaar krijgt. Verder maakt het je gautomatiseerde huis veel minder kwetsbaar (een controller is nou eenmaal een Single Point of Failure) Een simpel systeem als KaKu heeft overigens wel dit soort functionaliteit. Jammer …

Update: Voor diegenen die hier ook tegen aan lopen. Ik heb het kunnen oplossen. Uiteindelijk bleek het een heel klein dingetje te zijn. Bij het opgeven van de associatie is het niet voldoende om alleen her DeviceID van de Fibaro dimmer op te geven maar er is ook een channel ID nodig. Bij mij is het DeviceID van de Fibaro dimmer 26. ChannelID is 1 (er zit maar een te dimmen uitgang op de dimmer). Dus bij de associatie heb ik in de afstandsbediening 26.1 opgegeven. En …… het werkt :slight_smile:

1 Like

Goede avond ik heb nu hetzelfde probleem als Tjakko. Heb je ook de oplossing voor jou Qubino flush dimmers gevonden?

Hoi Erik, ik heb het met de Qubino dimmer niet meer geprobeerd aangezien het voor mij met de Fibaro al was opgelost. Je zou de oplossing als hierboven genoemd kunne proberen. Dus bij het device ID nuet alleen het nummer van het device intikken maar ook het subdevice nummer (meestal 1). Zie hierboven. Waar je met een batterij powered device zoals de afstandsbediening van Robbsmarrt ook rekeing mee moet houden is dat gewijzigde parameters alleen worden opgeslagen als de afstandsbediening actief is. In geval van de robsmarrt moet je meen ik de 1 toets 6 seconden indrukken…

1 Like

Hoi Erik, ik heb het vandaag even getest. De oplossing zoals hierboven beschreven werkt ook met de Qubino dimmer. Als associatie invoeren het DeviceID.ChannelID waarbij ChannelID is 1. in mijn geval was het device ID 44 dus heb ik als associatie ingevoerd 44.1 …

1 Like

Hoi Tjakko, bedankt voor je tips en het testen of het dan wel lukt. Helaas maakt het bij mij nog geen vershil… ik heb meerdere dimmers van qubino ZMNHDD1. Als ik in mijn homey app de Rob smart afstandabediening de associatie invul: apparaatID is 25 en dan subnet .1 zie foto

Als ik dit vervolgens opslaat, dan krijg ik instellingen opgeslagen. Ik kan ook zien op de afstandsbediening dat alleen bij groep 3 het rode lampje 7 sec. Blijft branden als ik hem hierna indruk… dus dat stukje is goed

Als iemand nog meer tipa heeft, hoor ik ze graag!

@here werken associaties nu wel of niet? Of is dit nog steeds afhankelijk/geluk hebben?

Mijn belangrijkste vraag, bij wie het wel werkt, werkt het snel? Robbsmart raad het af omdat het enorm traag is.

Ik ben nu Zigbee Touchlink gewend. Dit werkt perfect, alleen slechts voor een tijdje omdat batterij Zigbee devices de neiging hebben na verloop van tijd verbinding te verliezen met als gevolg alles weer koppelen. Voor 1 remote en lamp geen probleem, maar meerdere lampen en meerdere knoppen en lampen in groepen: drama.