Assosiasjoner

Hei

HÄper pÄ Ä fÄ igangsatt den nordiske delen av forumet da eg ser det er en del nordmenn her.

Mitt spm idag er om noen vet om en god guide for hvordan assosiasjoner fungerer?

Takk

1 Like

Ingen?

Hva slags assosiasjoner tenker du pÄ?

Takk for svar.

Nei, var bare generelt hvordan det virket.
Har fÄtt lest en del no da, og har foregÄtt det sÄnn at z wave og zigbee ikkje kan assosiereres.

Har forstÄtt det sÄnn at hver enhet mÄ en gjerne inn Ä se hva de forskjellige gruppene hÞrer til.

Ikkje helt forstĂ„tt hvilken “vei” det mĂ„ assosiereres, feks om eg har en vribryter pĂ„ vegg som skal styre en fibro dimmer 2, er det da inne pĂ„ bryteren eg legger id til dimmer to?

Åja, nĂ„ skjĂžnner jeg. Homey har en rent imperativ programmeringsmodell, det vil si du mĂ„ si nĂžyaktig hva som skal skje etter dette mĂžnsteret: nĂ„r dette skjer, hvis dette er tilfelle, sĂ„ gjĂžr dette. For eksempel nĂ„r jeg trykker pĂ„ “pĂ„â€-knappen pĂ„ veggen, og klokken er mellom 2100 og 0900, sĂ„ sett lampe 1, 2 og 3 til 25% lysstyrke.

Andre systemer kan fungere pĂ„ en noe enklere og pĂ„ en mĂ„te mer intuitiv mĂ„te, som “knytt denne dimmeren til den pĂŠren”, eller “la denne dimmeren styre lysene i dette rommet”. Og det er vel det du mente med assosiasjoner. Ulempen med disse systemene er at de er mindre fleksible nĂ„r det kommer til hva du klarer Ă„ uttrykke. SĂ„ de gĂ„r kanskje fortere Ă„ sette opp pĂ„ en basic mĂ„te, men etterhvert skulle du Ăžnske du hadde mer kontroll. Homeys programmeringsmodell er passe enkel og passe kapabel. Om du kan programmere har du ogsĂ„ mulighet til Ă„ bruke scripting til mer avanserte ting, og selvfĂžlgelig lage egne apper, men man kommer veldig langt med den innebyggede Flow-lĂžsningen som er hjertet i Homey.

1 Like

Takk for svar.
Har sett allerede litt av svakhetene med direkte assosiering.
GĂ„r smertefritt og fort, men en del av muligheter forsvinner.

Men takk for svaret i alle fall :blush:

Hei. Jeg bruker assosiering kombinert med Flow.

Ta eksempel i en namron 1 kanals bryter med 4 knapper hvor Þverste rad er I og O (av og pÄ), mens nederste rad har dimmesymbol.

Hvis denne direkte assosieres med en dimmerpille, vil av og pÄ kanppene KUN fungere som av og pÄ vet at man gir et enkelttrykk. Dimmerknappene vil KUN dimme lyset ved Ä holde og slippe ved Þnsket lysstyrke
Det vil si at man sitter igjen med trykk og hold funksjon pÄ av og pÄ knappene, og enkelttrykk funksjon pÄ dimmerknappene.

For meg er det her muligheter til Ă„ kombinere direkte assosiering med flows slik at disse kan leve side om side med hverandre. Dette er svĂŠrt hendig dersom man Ăžnsker denne hybrid lĂžsningen fordi grunnfunskjonene for det lyset man styrer vil fungere uavhengig om Homey er nede.

NĂ„ var det kanskje ikke nĂždvendigvis dette du spurte om i OP, men tenkte det var verdt Ă„ nevne.

Hvordan du assosierer (kun for Z-wave):

I mitt eksempel bruker jeg namron 8 knapp bryter. Denne har 4 kanaler og kan assosieres med eksempelvis 4 dimmer aktuatorer.

  1. GÄ inn i avanserte innstillinger pÄ enhetene du Þnsker Ä styre. Noter ned Enhets-ID. Disse skal skrives inn et annet sted.

  2. GÄ inn i avanserte innstillinger pÄ bryteren og finn tilknytninger. Her skal du skrive inn Enhets-ID pÄ gruppe 2-5 (hvis du skal assosiere alle kanalene, 4 dimmere).

  3. Etter du har skrevet inn Enhets-ID pĂ„ gruppene, er du nĂždt til Ă„ “vekke” bryteren rett FØR du trykker pĂ„ haken i toppen av hĂžyre. Denne prosessen mĂ„ gjĂžres i lĂžpet av en kort periode pĂ„ bare noen fĂ„ sekunder. Du vil fĂ„ en bekreftelse pĂ„ at dette blir gjort riktig. Hvis det stĂ„r at homey lagrer neste gang enheten vekkes, burde man prĂžve pĂ„ nytt.

Bryteren vekkes ved Ä holde de to Þverste knappene inne i 2-3 sekunder til den blÄ lampen lyser

2 Likes

Hei! Jeg forsÞker denne lÞsningen men det vil ikke fungere, stÄr at det lagres neste gang bryteren vekkes, menbryteren er vÄken da jeg utfÞrer prosedyren. Har du noen tips?
Id = enhets id ?

Jeg tenkte pÄ assosiering som en mÄte Ä fÄ lyset raskere pÄ nÄr sensor i trappegang ser bevegelse. For nÄ er ofte 1/3 av den traversert fÞr lyset tennes.

Men jeg Þnsket enda mer Ä la flows styre lysets intensitet basert pÄ om det er kveld, natt eller morgen.

Med assosiering slo pÊrene seg pÄ fullt, uansett hvilke innstillinger som ble satt av flows.

Jeg har forsÞkt akkurat det du beskriver her, har en 4-kanals knappedimmer og 4 trÄdlÞses dimmere fra Namron. Har satt opp knappedimmeren som du beskriver over, men ingenting virker. Hvordan skal jeg konfigurere de fire dimmerne for at de skal ta i mot signaler fra dimmeren? Der mÄ man ogsÄ angi en verdi for Gruppe 1?