Homey Community Forum

Assosiasjoner

Hei

Håper på å få igangsatt den nordiske delen av forumet da eg ser det er en del nordmenn her.

Mitt spm idag er om noen vet om en god guide for hvordan assosiasjoner fungerer?

Takk

1 Like

Ingen?

Hva slags assosiasjoner tenker du på?

Takk for svar.

Nei, var bare generelt hvordan det virket.
Har fått lest en del no da, og har foregått det sånn at z wave og zigbee ikkje kan assosiereres.

Har forstått det sånn at hver enhet må en gjerne inn å se hva de forskjellige gruppene hører til.

Ikkje helt forstått hvilken “vei” det må assosiereres, feks om eg har en vribryter på vegg som skal styre en fibro dimmer 2, er det da inne på bryteren eg legger id til dimmer to?

Åja, nå skjønner jeg. Homey har en rent imperativ programmeringsmodell, det vil si du må si nøyaktig hva som skal skje etter dette mønsteret: når dette skjer, hvis dette er tilfelle, så gjør dette. For eksempel når jeg trykker på “på”-knappen på veggen, og klokken er mellom 2100 og 0900, så sett lampe 1, 2 og 3 til 25% lysstyrke.

Andre systemer kan fungere på en noe enklere og på en måte mer intuitiv måte, som “knytt denne dimmeren til den pæren”, eller “la denne dimmeren styre lysene i dette rommet”. Og det er vel det du mente med assosiasjoner. Ulempen med disse systemene er at de er mindre fleksible når det kommer til hva du klarer å uttrykke. Så de går kanskje fortere å sette opp på en basic måte, men etterhvert skulle du ønske du hadde mer kontroll. Homeys programmeringsmodell er passe enkel og passe kapabel. Om du kan programmere har du også mulighet til å bruke scripting til mer avanserte ting, og selvfølgelig lage egne apper, men man kommer veldig langt med den innebyggede Flow-løsningen som er hjertet i Homey.

Takk for svar.
Har sett allerede litt av svakhetene med direkte assosiering.
Går smertefritt og fort, men en del av muligheter forsvinner.

Men takk for svaret i alle fall :blush: