Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Ja

Mmm is geen goed idee denk :wink:

Is er geen flow te bedenken dat de Homey zich iedere dag om 05:00 een keer herstart. Kijken of het netwerk zich dan wel stabiel blijft draaien?


Helaas geen 5 uur😏

En dan gaat hij nu zeggen dat hij die kaart niet heeft?

1 Like

Ja dat ga ik inderdaad, ik heb geen optie waar ik ‘herstart Homey’ kan terugvinden.

lach maar… Dat wist ik toch niet.

3 Likes

Is niet zo moeilijk… https://community.homey.app/search?q=homey%20restart%20flow

@Martijn_Kamp maakt niet uit. Ik heb geleerd dat pas als je de kennis hebt je de juiste vraag kunt stellen. Ook ik ben een noob op dit gebied maar met hulp van de community kom ik inmiddels een eind

3 Likes

Omdat ik ook zeer veel problemen heb met zigbee, ben ik ook maar eens een mail gaan sturen.

Hieronder het antwoord:

Beste Martijn,

Bedankt voor het doorgeven van dit probleem, en excuses voor het ongemak!

Het probleem is al eerder gerapporteerd door andere gebruikers en ons ontwikkelteam is al hard aan het werk om dit probleem op te lossen.

Wij hopen dit probleem zeer binnenkort op te lossen, dit staat bovenaan onze prioriteitenlijst! Een exacte datum kan ik helaas niet geven vanwege de complexiteit van dit probleem en de onbekende test tijd die we nodig hebben.

Mochten we meer informatie van je nodig hebben zullen we contact met je leggen.

Dus nog steeds niet…

2 Likes

Ik heb ook problemen dat mijn Zigbee Aqara wireless mini switches telkens de verbinding kwijt waren met homey. Met een aqara socket is de verbinding een stuk beter maar ook dan valt de verbinding regelmatig weg.
Ik heb nu een flow gemaakt die de aqara socket elke 30 seconde aan zet dus deze krijgt even een signaal waardoor het Zigbee netwerk actief blijft. De mini switches houden nu altijd hun verbinding met Homey.

Dit is natuurlijk niet perfect maar voor nu werkt het goed.

Ik heb als tussenoplossing deze flows gemaakt:

Elke 30 minuten wordt er een INNR plug met een lamp hierop aangesloten (zigbee) ingeschakeld en 2 minuten weer uitgeschakeld.

In een andere flow, wanneer het stroomverbruik van deze plug is veranderd en lager is dan 5 watt wordt er een zandloper van 32 minuten omgedraaid.

In de laatste flow, als deze zandloper leeg is (wat niet zou moeten gebeuren, homey ontvangt ALS HET GOED IS immers elk half uur een signaal dat het stroomverbruik van de stekker is veranderd en de zandloper wordt dus op tijds weer omgedraaid voor dat deze leeg is) start homey opnieuw op.

Het gebeurd gemiddeld 1 tot 2 keer per dag dat de stekker niet reageert, de wisseling van stroomverbruik dus niet wordt doorgegeven, en homey opnieuw opstart.

Daarnaast wordt homey door een andere slimme stekker elke nacht om 5 uur uitgezet, en 15 minuten later weer aangezet. (tuyastekker die door ifttt vanaf een tablet wordt bediend) dit is dus een soort ptp, de andere momenten dat homey opnieuw wordt opgestart is puur softwarematig, maar ook dit zorgt er over het algemeen voor dat de boel weer even werkt.

Met deze “oplossing” heb ik in de praktijk een stuk minder last van niet werkende apparaten.

Nadat ik een flow had gemaakt dat de Homey zichzelf iedere nacht een herstart gaf, functioneerde het Zigbee geheel redelijk. 2 weken geleden de flow weer verwijdert en eigenlijk 2 weken lang geen problemen ervaren tot gisteren. Spontaan dat de Tradfri schakelaars en Aqara bewegingssensoren onregelmatig functioneren.
Jammer dat er geen datum beschikbaar is wanneer het probleem opgelost zal worden.

Ik zag net dat versie 2.5.1 afgelopen maandag geinstalleerd is en vermoed dat hierna mijn problemen weer zijn verergerd. Voornamelijk met de aqara sensoren, schakelaars en Tradfri stekkers.

Heeft iemand diezelfde ervaring?

Goedemorgen ,

Dat heb ik ook het zigbee netwerk is gewoon niet goed .
Ik heb mijn Homey aan de kant gezet en hoop dat er ooit nog een zigbee update komt.
Maar ik heb eigenlijk de hoop al een beetje op gegeven in Athom ze vinden het belangrijker om zoveel mogelijk talen aan de Homey toe toevoegen.
Lekker verkopen in alle landen maar geen problemen op lossen

Geef je groot gelijk over het zigbee verhaal die beloofde grootte update hoeft er niet direct te komen.
Al lossen ze het op dat apparaten niet meer bereikbaar zijn stabieliteit is belangrijker als nieuwe functies. Lees wel en der wel dat ze er nog steeds " mee bezig zijn" van mensen die een klacht melden over zigbee bij athom.

Inmiddels heb ik weer een flow dat de Homey iedere nacht herstart. Tevens heb ik ook de Hue app verwijdert en nu functioneert het Zigbee geheel weer naar behoren.

Het zal weer voor een paar dagen werken en dan begint de ellende weer.

Ze zijn er mee bezig ??? al meer dan een jaar maar ze kunnen het niet oplossen.
De zigbee chip die in de homey zit is gewoon niet goed .

Waar kunnen we die info terugvinden over de gebruikte chip en het feit dat die niet goed zou zijn?