Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Ik denk ook niet dat het de chip is, anders was daar allang meer duidelijkheid over geweest.
Ik vraag mij af in hoeverre de adapter een rol speelt. Hier zijn wel wat ‘problemen’ mee maar zou deze bv effect kunnen hebben op het zendvermogen van Zigbee?

Dat is natuurlijk makkelijk te checken door de adapter te ruilen voor een andere (>2A) adapter en te zien of alles beter wordt…
Zelf gebruik ik de Zigbee module van Homey niet dus ik kan daar niet bij helpen. Mijn Tradfri lichten stuur ik nog gewoon via de Tradfri bridge aan en dat werkt prima.

Het is een beetje een beperkte chip, vanwege een beperkte hoeveelheid RAM kan ie maar een beperkt aantal “directly-connected child devices” ondersteunen. De hoeveelheid is een beetje afhankelijk van de firmware, en de standaard firmware van Texas Instruments heeft een limiet van 20 devices (wat overeenkomt met wat er over Homey gezegd wordt). Daarnaast is er een limiet voor het aantal “neighbor devices” van 16.

Dat valt allemaal te tunen en te tweaken, ik meen dat zigbee2mqtt (een Open Source Zigbee controller project) een limiet van 48 directly-connected child devices heeft, omdat ze de firmware meer hebben uitgekleed (onnodige zaken weggelaten). De Philips Hue controller gebruikt ook deze chip en heeft (voor zover ik weet) ook een hogere device limit.

Het is vooral een combinatie van een getweakte firmware én externe software waarmee de performance van deze chip valt of staat.

4 Likes

Wat ik niet begrijp van Athom dat ze niet eerlijk bij de promotie van de homey op elke site neerzetten hoeveel zigbee en Zwave apparaten op de homey kunnen worden aangemeld .
Dan stel je mensen ook niet teleur als ze de homey kopen.
Ik gebruik nu de gateway van Xiaomi daar heb ik 65 dingen op aangemeld en werkt hier nu al 1,5 maand zonder problemen en super snel.
Deze kost maar 30 euro en de 2 homey’s die ik hier heb staan kosten bij elkaar 700 euro en je heb er geen moer aan !!!

1 Like

Ondersteund de gateway ook HUE en Ikea lampen?

Ik zou zeggen, alles aan de Xiaomi gateway hangen en minstens 1 Homey verkopen. Dan er natuurlijk wel eerlijk bij vertellen dat hij maar met een beperkt aantal dingen werkt en je er eigenlijk geen moer aan hebt.
Ik heb wel interesse overigens, maar dat hangt een beetje van je prijs af.

1 Like

Als er nog iemand tips heeft om de stabiliteit te vergroten (dat is waar dit topic om gaat) dan graag. Zeggen dat je geen moer aan 2 Homey’s hebt draagt helemaal niks bij aan dit topic.
Off-topic posts zullen worden verwijderd zonder verdere vermelding.

Is er ook een manier om deze hub weer met homey te verbinden? Via ifttt bijvoorbeeld?

Jammer dat op dit forum alles gelijk word verwijderd als de waarheid over de homey geschreven word .
Moderator kom dan ook eens met een goede oplossing, jij weet ook dat er geen goede oplossingen zijn .

2 Likes

Ongelooflijk. Als er niks op de tv is, ga je dan ook in Hilversum tegen een bewaker staan schreeuwen dat ie betere programma’s moet gaan maken? :crazy_face:

2 Likes

Moet wel zeggen dat 15 max apparaten voor mij een droom is … aangezien 1 xiaomi sensor niet eens wil updaten :slight_smile: :slight_smile:

2 Likes

Peter als jij een tv koopt en ze zeggen dat je er 50000 tv zenders op kan programmeren en in de praktijk zijn het er maar 15 dan wil wel eens zien of jij dan ook zo blij bent als dat ik met de homey ben.

1 Like

Eh, ik heb ook twee Homeys hoor. En met dezelfde problemen. Voorlopig werkt het na allerlei aanpassingen en workarounds redelijk stabiel en ben ik tevreden. Maar het kan natuurlijk beter.

Maar als het echt niet bevalt dan koop je wat anders. Of je leert er (voorlopig) mee leven en klaagt er niet te pas en te onpas in elk topic over.

En ja, dan zal ik vast wel een mail sturen naar de fabrikant van de TV. EN misschien zelfs klagen op hun forum (heb ik hier ook gedaan, kijk maar naar mijn historie). Maar ik ga er niet jarenlang elke dag en overal op terugkomen… Als het me echt niet bevalt dan gaat het onding op Marktplaats en koop ik wat anders (heb ik met Homey overigens ook gedaan maar heb er toch weer twee aangeschaft).

Overigens beweert Athom niet dat je 50000 Zigbee devices kan koppelen hoor. Ze zeggen dat Homey 50000 apparaten ondersteunt. Dat is iets heel anders.

En nu maar weer ontopic, anders heeft de moderator het veel te druk om het Zigbee probleem op te lossen… :stuck_out_tongue:

Ondersteund de gateway ook HUE en Ikea lampen?

Nee ,alleen alles van xiaomi

Is er wel een Zigbee controller die Xiaomi, HUE en IKEA aan kan?

Yup, die heet Homey :slight_smile:

5 Likes

De Samsung Smartthings heeft ook Z-Wave én Zigbee en zou dat ook (deels) moeten ondersteunen, maar dat vergt best wel wat installatiewerk. Je moet daar nl grotendeels zelf de (wel soms deels voorgekauwde) drivers installeren voor ondersteuning. Met name voor Xiaomi omdat die de Zigbee standaard niet helemaal volgen (heb ik begrepen). Ik heb er één gehad tussen mijn Homey’s in, maar heb Xiaomi nooit aan de praat gekregen.
De SST is best een leuk apparaat, maar heeft als grootste nadeel dat die vrijwel niets uitvoert als er geen internet is omdat alles in de cloud wordt opgeslagen en niet lokaal.

1 Like

Ik heb de Homey adapter nu vervangen voor de USB adapter van de Ikea (Koppla). Deze levert 2400mA per poort. Ik zal de flow van het herstarten even op inactief zetten en dan eens na een paar dagen beoordelen of hij stabieler blijft werken hierdoor.

Helaas, een andere adapter heeft ook niet het gewenste effect. Na 2 dagen, heeft vanmiddag het Zigbee netwerk het weer begeven. Een herstart iedere dag is toch vereist.