Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Ik heb 10x Xiaomi deursensoren. 2x innr SP 120 wallplugs. En ik moet eerlijk zeggen heb weinig tot geen last van uitval.

Tijdje terug heb ik wel de aqara bewegingssensor eruit gedaan. In een ander topic had iemand aan dat hij dacht dat het daar aanlag. Ik toen ook storingen. Ga binnenkort wel een keer weer proberen die bewegingssensor er weer bij te doen en kijken wat er gebeurt

Misschien Hubitat Elevation www.hubitat.com

Ziet er vooralsnog goed uit, de Aqara apparaten worden (nog) niet ondersteund. Als dat gebeurd dan is het een zeer interessant apparaat. Of het volledige stabiel werkt is nog even te bezien natuurlijk.

Heb na een kleine zoektocht dit ook gevonden:

Iemand daar ervaring meer?

Het is niet direct iets wat je makkelijk kunt combineren met Homey, want in plaats van Homey als Zigbee-controller gebruik je een USB-stick als controller en moet je dus alle devices daarmee koppelen. En vervolgens moet je de device data op één of andere manier naar Homey krijgen, en de enige manier die ik daarvoor ken op dit moment is via een omweg (bv via Home Assistant en dan de MQTT Hub/Gateway app op Homey).

Klopt het is een controller naast de Homey.
Reden daarvoor is om alvast te kijken wat een goede tijdelijke oplossing is om alle Zigbee apparaten daar even op te zetten totdat de rewrite klaar is (hoor er diverse geluiden over van dat het in V3.0 zit tot dat het voorlopig nog niet af is).
Me vrouw is namelijk af en toe niet blij als er iets niet werkt en ik in het buitenland zit.

Via een omweg (zigbee2mqtt naar Home Assistant naar Homey) is misschien een optie. Maar ook zigbee2mqtt heeft een aantal beperkingen, bijvoorbeeld dat de hoeveelheid direct gepairde apparaten net zo laag is als bij Homey (rond de 20).

Als je veel IKEA apparaten hebt kun je bv eens kijken naar de IKEA gateway, die werkt best aardig (alleen loopt de Homey app voor de gateway een beetje achter op het gebied van ondersteunde apparaten). Of een Hue hub.

Ja klopt, heb op sommige lampen een IKEA gateway zodat die stabiel werken :wink:
Maar wil alles erop hebben voor een stabiel netwerk, HUE, IKEA en XIAOMI.

Lees net dat je op de Xiaomi gateway ook de Ikea lampen kan koppelen, kan iemand dat bevestigen?

Heb nu een Conbee 2 Zigbee USB stick draaien op me raspberry, die via Node-Red MQQT berichten naar Homey stuurt en andersom. Kijken of dit stabiel blijft, zoja is het een mooie goedkope tussen oplossing tot dat de Zigbee re-write af is.

1 Like

Zigbee re-write af is daar geloof ik niet meer in, dan geloof ik eerder in sinterklaas dat die echt bestaat .

Sssssooooooo, daar heb je nu een heleboel forummers verdrietig mee gemaakt…

1 Like

Mijn leven stort in, Sinterklaas bestaat niet, zwarte Piet is niet meer welkom en de re-write is een hoax :frowning:

1 Like

Wat nu dan de kerstman bestaat die dan wel, kan hij dan voor de ZigBee re-write zorgen

1 Like

Is het ook mogelijk om een aqara temperatuur meter te dwingen om via een router (Ikea signaal versterker) te werken? Zo ja, hoe doe je dat dan?

Kort en bondig: Nee dat is niet mogelijk. Als ze in hetzelfde netwerk zitten dan wordt automatisch de juiste/beste/meest logische route gekozen.

dank voor het antwoord.
Dan zou ik verwachten dat een temperatuur meter die op 1 meter afstand van een router staat en op grote afstand van de homey (met antenne mod) en betonnen muren er tussen via de router zou koppelen en niet rechtstreeks met de homey. Via de homey is de verbinding instabiel.

Dus je zou niet verwachten dat hij eerst rechtstreeks probeert te verbinden zonder routers?
Maar een hoop dingen zijn anders als dat je zou verwachten. :wink:

Misschien is hij wel te dicht bij de router. Hetzelfde gebeurt ook nog wel eens met WiFi mesh netwerken. Té dicht bij een satelliet wordt de satelliet niet “gezien” en wordt de verbinding met een verder geplaatste satelliet gelegd.
Misschien de router iets verder weg plaatsen en kijken wat er dan gebeurt?

Ga ik proberen. Ik laat weten of het lukt.