Homey Community Forum

Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Mijn leven stort in, Sinterklaas bestaat niet, zwarte Piet is niet meer welkom en de re-write is een hoax :frowning:

1 Like

Wat nu dan de kerstman bestaat die dan wel, kan hij dan voor de ZigBee re-write zorgen

1 Like

Is maar een manier om achter te komen, en dat is wachten tot je met kerst je kadootjes mag uitpakken :stuck_out_tongue:

3 Likes

Is het ook mogelijk om een aqara temperatuur meter te dwingen om via een router (Ikea signaal versterker) te werken? Zo ja, hoe doe je dat dan?

Kort en bondig: Nee dat is niet mogelijk. Als ze in hetzelfde netwerk zitten dan wordt automatisch de juiste/beste/meest logische route gekozen.

dank voor het antwoord.
Dan zou ik verwachten dat een temperatuur meter die op 1 meter afstand van een router staat en op grote afstand van de homey (met antenne mod) en betonnen muren er tussen via de router zou koppelen en niet rechtstreeks met de homey. Via de homey is de verbinding instabiel.

Dus je zou niet verwachten dat hij eerst rechtstreeks probeert te verbinden zonder routers?
Maar een hoop dingen zijn anders als dat je zou verwachten. :wink:

Misschien is hij wel te dicht bij de router. Hetzelfde gebeurt ook nog wel eens met WiFi mesh netwerken. Té dicht bij een satelliet wordt de satelliet niet “gezien” en wordt de verbinding met een verder geplaatste satelliet gelegd.
Misschien de router iets verder weg plaatsen en kijken wat er dan gebeurt?

Ga ik proberen. Ik laat weten of het lukt.

Google eens hoe antennes werken, en dan vooral hoe het signaal de antenne verlaat.

Zelfde als dat je op 100 meter van een telefoon mast vaak beter bereik hebt, als dat je recht onder de mast staat.

En om het nog wat duidelijker te maken, hier een plaatje van Annettes met verschillende dbi’s: (de meest toegepaste is volgens mij 5dbi)

Dank voor de antenne info. Ik heb inderdaad een 5 dBi antenne. Ik wil daarom niet voor niets signaal versterkers gebruiken. Ik zie nu, dat de Ikea app de signaal versterker niet goed installeert. De app geeft aan, dat hij geen homey app ziet om de versterker aan te koppelen en maakt daarom een simpel zigbee device aan die in de app niet bij apparaten komt te staan. Ook na opnieuw installeren is er geen verandering. Dus de app doet het niet goed. Homey developper herkent de signaal versterkers wel als router.

Het schijnt dat veel Zigbee problemen gerelateerd zijn aan het WiFi Netwerk, die werken op de zelfde frequentie. Het loont de moeite om het WiFi kanaal aan te passen, alleen kan ik helaas het kanaal nu niet aanpassen ((TP-link deco).
Heb overigens stuk of 30 devices aan mn Homey hangen is nu redelijk stabiel.

Ergens op het forum heb ik gelezen, dat je het beste het zigbee kanaal en wifi kanaal hetzelfde kunt laten zijn (kanaal 11). dat heb ik gedaan. Misschien moet ik wifi toch weer op een ander kanaal zetten?

Beetje leesvoer: https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence

Bedankt.
Dit is hele nuttige info. Ik heb gelijk getest en mijn wifikanalen aangepast.

Mooi artikel over zigbee gevonden.
“Alle” ins and outs over een stabiel zigbee netwerk.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.control4.com/docs/product/zigbee/best-practices/english/latest/&ved=2ahUKEwiWovTKvprmAhWP-aQKHa1-ATYQFjAYegQIAxAB&usg=AOvVaw07ifkp5PJhEBwyhmoXS-iu

Nu moet alleen nog de Homey stabiel worden

Die van mij is anders stabiel genoeg hoor. Stabieler dan Zwarte Piet en Sinterklaas, die zijn binnenkort verdwenen.

Een goeie tip is om Homey op een vlakke ondergond te zetten en op alle drie de kleine bolletjes te laten rusten. Die zijn als standaard gemaakt. :wink:

Of bedoelde je Zigbee van Homey?

1 Like