Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

Quote from “Software status”

Mobile First
Most of our development power has been allocated to work on the new Homey Smartphone App. The new app will be mostly native, and a lot easier to use for both existing users and newcomers. It will make it much easier to add new features as well for us, because currently we’re working with a front-end codebase of over 3 years old.
Our focus shift to mobile means that the Homey Desktop App (and all web-interfaces) will eventually be removed as of Homey v2.0. The new Homey Smartphone App will also work on tablets (Android & iPad), whereas for developers a simulator will be available in the browser.
This is a big change, but we can’t stay behind. Homey should be even more easy to use than it already is, and moving to mobile is a great opportunity to do just that.

Voor wie dit nieuw is:

Omdat het niet goed is voor de leesbaarheid van de community dat deze discussie plaatsvindt tussen alle andere onderwerpen, worden antwoorden/posts hierover naar hier verplaatst. Voel je vrij om hier te discussiëren met anderen die daar tijd voor en zin in hebben.

1 Like

Hoe groot is de kans dat Homey in de toekomst weer via de webinterface te benaderen en gebruiken is? Voor mij is het een no-go om nog te updaten naar 2.0 als deze functionaliteit er uit gehaald wordt.

Ik zou ook graag een backup en restore functie willen zien zodat als er iets mis gaat ik een backup (snapshot?) kan terugplaatsen naar het herstelpunt.

Ook zou ik graag de eigenaar willen wisselen OF de mogelijkheid om het mailadres aan te passen van de eigenaar van homey. Nu is het zo dat Homey volledig factory default gemaakt moet worden. Ik wissel binnenkort van provider en kan dan niet meer in de mailbox van het originele mailadres.

6 Likes

Kans op terugkeer van de web interface door Athom is nihil, mogelijk maakt een 3rd party maar dan waarschijnlijk de community iets in die trand.
Backup komt, zeer waarschijnlijk in de versie na 2.0 …heeft Athom ooit aangegeven.
Voor het wisselen van eigenaar email adres kun je support benaderen. Ik ben er van overtuigd dat ze je verder helpen.

Ik blijf het idd ongelooflijk vinden dat er wordt verwacht flows op je mobiel te maken.
Zo veel reacties van mensen en dat dan negeren.
Waarom niet op de toolswebpage een ontwikkel pagina maken? Dat zal veel mensen blij maken
Ook ik zal niet snel over gaan op 2.0 door dit fenomeen.
Ik begrijp dat ik uiteindelijk functionaliteit zal missen.

12 Likes

Heeft Athom eigenlijk ooit aangegeven waarom ze liever meerdere apps willen onderhouden ipv gewoon één goede web interface? Die apps zelf doen toch eigenlijk niks anders dan een soort afstandsbediening zijn?

Ik kan me hooguit geofencing of push berichten voorstellen, maar dat kan je ook middels onder andere IFTTT regelen, waar ze notabene ondersteuning voor bieden.

Want ze hebben zover ik weet alleen maar een Android en een iOS app. Mensen die Windows Mobile gebruiken of een willekeurig ander OS kan straks dus z’n Homey niet meer bedienen. Ik blijf het maar een vreemde keuze vinden.

3 Likes

Ik heb de update bewust niet geinstalleerd en zal dit ook niet doen. Het ontbreken van een webinterface is echt een enorm gemis!
Bij dezen de oproep om in v2.0 de (desktop) web-interface / web-editor terug te laten keren (c.q. te behouden).

Kunnen we dit nog ergens extra kenbaar maken?

10 Likes

Dit is al meer dan 100 keer kenbaar gemaakt en zal niet veranderen, hoevaak we/jullie het ook proberen.

Als er een webinterface komt zal dat vanuit de community moeten komen mbv de web api die heel uitgebreid is.

Wel leuk er mensen na 1,5 jaar dat dit bekend is het nog steeds proberen te veranderen, ook zonder de nieuwe interface uit te proberen.

Dat is precies wat het onbegrijpelijk maakt.
Dat betekend dat Athom zijn klanten niet serieus neemt

11 Likes

Eerst was er een webinterface die alleen bruikbaar was in een chrome browser
Toen moest er een desktopclient komen (win/mac) waarin je het moest doen
En nu dan een app op je telefoon (android/iphone) waarmee het moet gebeuren

Elke bovenstaande keuze heeft z’n voordelen en z’n nadelen, maar ook kun je er wel wat van maken, het voordeel zoveel mogelijk naar voren laten komen.
Waar ik niet een voordeel in zie is om het om te gooien, het één aan de kant te gooien en voor het ander te gaan.
Het is een vlucht naar voren, het voor je uit schuiven van dingetjes die niet lukken.

Ik hoop er nu maar op dat ze voor een iteratieve aanpak gaan bij deze app, en alle kreukels eruit kunnen strijken. Ook als dat op een vuig houtje touwtje maniertje moet. (ipv laten we de boel grondig overhoop gooien en een jaar over doen)

Ik weet wel dat ze dit toch niet lezen, maar ik moet het ook kwijt he. Is een kleine frustratie van me van de afgelopen jaren.

2 Likes

Ik denk dat ze meer kijken naar toekomstige klanten… dat blijft het bijzondere aan het business model; er is geen enkele economische relatie meer met de mensen waar ze eenmaal een Homey aan verkocht hebben.

2 Likes

De “phone-app-only” benadering is mijns inziens een gemiste kans. Professionele systemen (Crestron bijvoorbeeld) zijn welliswaar onbetaalbaar maar wel super betrouwbaar en op een professionele manier te programmeren. Homey leek een mooi alternatief, met name vanwege de vele mogelijkheden en de relatief eenvoudige bediening. Met alleen een phone-app “verlaagt” Homey zich tot een echt consumentenproduct en dat is jammer gezien de grote potentie. Zeker als in een later stadium een pro-versie van de Homey ontwikkeld zou worden waarbij er ook bedrade (nog steeds meest betrouwbaar) verbindingen mogelijk zijn. Alle nieuwe ontwikkelingen en de daarbij behorende problemen beginnen op mij toch een wat amateuristische indruk te maken en dat vind ik jammer. Maar al met al ben ik toch nog steeds blij met mijn Homey (versie 1.5.13), hij doet al jaren goed werk.

2 Likes

Afgelopen dagen een hoop gelezen hier waardoor ik ook nog niet ben overgestapt. Inmiddels nzie ik veel mensen ook weer wat positiever worden. Niet over de ingeslagen weg maar wel over de app. Nu is mijn vraag of iedereen nu inmiddels wel de homey weer online hebben. Ook zou het mooi zijn als er een overzicht is van wat en welke apps er niet werken. Op die manier zou voor de rest van de homey eigenaren de stap minder scary worden. Maar ja hoe krijgen we hier zo’ n overzicht?

Het blijft gewoon vreemd.
Ik durf te wedden dat ze bij Athom zelf ook niet V2 hebben ontwikkeld op hun mobieltjes😝.
Ik hoop echt dat de genoemde vrijwilligers een app maken.

Werken op de IPad zou ik al een verbetering vinden.
Ik kon V2 nog niet in de Appstore vinden

Ik wacht sowieso tot V2 stabieler is en al mijn apps werken en/ of een vervanger hebben

1 Like

Ik vindt het ronduit schandalig dat een bedrijf niet naar zijn klanten luistert. Het is niet van deze tijd dat je je flows op je mobiel moet regelen. En de uitkomsten die dan worden aangeboden zoals een android emulator door de mensen die zich al hier bij neergelegd hebben is een ronduit bizar. ook ik zal niet updaten naar versie 2 zolang ik mijn flows niet op mijn pc kan bewerken. En geloof me ik heb het wel geprobeerd, maar het is echt niet te doen.

3 Likes

Het is juist wel van deze tijd, je ziet zowiezo iedereen al hele dagen lopen drukken en scrollen op hun telefoon :wink: kijk maar eens goed om je heen, +80% doet het.

2 Likes

Ik heb eerlijk gezegd nog geen flows aangemaakt of bewerkt vanaf mijn mobiel, maar moet zeggen dat ik het idee niet zo verschrikkelijk vind.

Hoewel het overzicht op mijn laptop/desktop altijd wel prettig was, vind ik het wel degelijk een vooruitgang om dingen (ook?) op mijn mobiel te kunnen regelen. En so far werkt de nieuwe app echt wel fantastisch.

Ik denk dat je het ook niet zo moet zien dat Athom nu 2 apps moet onderhouden terwijl ze eerst alleen de webinterface moesten onderhouden… het was eerst een webinterface, Mac+Windows desktop app-schil om de webinterface en 2 apps-schillen om de webinterface. Nu zijn het 2 apps die vanuit dezelfde codebase komen en die samenwerken met de API… veel eenvoudiger.

Ik zie dus wel de voordelen, maar vind het erg jammer dat er niet ook direct met tablets rekening is gehouden bij het herdesignen van de app.

Ik word hier niet vrolijk van, alles met een mobiel doen?
Hoe kun je nou iets verfijnd doen met een mobiel, zoals tags plaatsen?
Kijk, ik begrijp dat vooruitgang moet zijn, maar het gemis van een goede GUI, komt best wel hard aan.

Het motiveert mij om mijn Homey te verkopen en de bijgeleverde afstands bedieningen te gaan gebruiken, het hele comfort word gewoon weg gehaald.
Of je nu update of niet, de GUI gaat dus verdwijnen.

Balen

3 Likes

Tja, het blijft gewoon een waardeloze keuze. Niets experminereerd zo lekker als een laptop op schoot. Beetje forum lezen op de linker helft, flows maken op de rechter helft. Groot, overzichtelijk, makkelijk typen.

Ongelovelijk, maar ze zijn het duidelijk niet met ons eens. Ik blijf voorlopig ook nog bij de oude versie. Hoeveel voordelen dat nieuwe 2.0 ook bied, heimdall en normaal je pc gebruiken vervang je niet zo makkelijk.

4 Likes

Enkele dagen terug de overstap gemaakt naar Homey 2.0 en ik ben positief!

Met in het achterhoofd dat het nog een beta versie is en er nog functies niet actief of in ontwikkeling zijn, vind ik het met 60 Apparaten en ruim 200 Flows een positieve ontwikkeling dat de focus volledig naar mobiel gaat. Uiteindelijk volledige flows aanpassen of aanmaken zonder beperkingen in de mobiele app heeft zeker mijn voorkeur.

Ga zo door zou ik zeggen, maar daar hoef ik volgens mij ook niet aan te twijfelen! :ok_hand:

5 Likes

Wacht even, dus als ik het goed begrijp, wordt de desktop-app onbruikbaar als 2.0 officieel uitkomt als stable release? :open_mouth:

Ik kan me niet voorstellen dat het fijn werken is om flows op je mobiel te maken, dus ik hoop dat er een goede tablet-app uitkomt dan, die hetzelfde (of hopelijk beter) werkt als (dan) de huidige desktop app!

1 Like