Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

En hoe staat node red in verbinding met HA? Heeft iemand een link naar de implementatie? Misschien kunnen we iets ‘lenen’…! Het doel van de MQTT Hub is juist dergelijke mqttt verbindingen met externe apps te faciliteren. Iedere suggestie voor verbetering is van harte welkom.

Zo te zien via de HA API, en daar een stel Node-RED nodes omheen gebouwd.

HA Discovery staat bovenaan op het lijstje. Mogelijk lost dat (een deel van) het probleem op?

@HarriedeGroot @robertklep

Wellicht beter een specifiek topic voor Node-RED - MQTT aan te maken?
Gebruikers die dit topic volgen haken anders af op het off topic gehalte…

2 Likes

HTTP: node-red-contrib-home-assistant (node) - Node-RED

WEBSOCKETS: node-red-contrib-home-assistant-websocket (node) - Node-RED

MQTT Gateway is het beste dat er ooit bedacht is voor Homey. Het zorgt ervoor dat via Node-Red ieder apparaat aan te sturen is. Maar eigenlijk is het diep triest; kennelijk zijn mensen aan het zoeken zijn naar oplossingen die Athom eigenlijk zelf zou moeten bieden. Zeker met de ontwikkelingen rond Homey 2.0 (en het ontbreken van een desktop/web UI interface) zoeken mensen naar een oplossing, en dankzij MQTT Gateway hebben we die gelukkig.

MQTT Gateway (nogmaals enorm bedankt HarriedeGroot) gaat verder waar Athom / Homey te kort schiet. Helaas is mijn Homey is nu niet meer dan een gateway die mijn hardware aanstuurt, en de hele interface die Athom mij biedt kan mij eerlijk gezegd ‘gestolen worden’. Dank zij MQTT gateway kan ik via Node-red gelukkig de flows maken die ik wil (met desktop UI zoals het hoort) en kan ik via openHAB of HomeAssistant een dashboard maken zodat mijn gezinsleden ons huis kunnen ‘bedienen’ op een manier zoals je zou verwachten dat Homey zelf zou bieden.

Het lijkt een reclame spot voor MQTT Gateway, maar eigenlijk is het een klaagzang over waar Homet/Athom het laat liggen.

Ik ben blij met dat hardware, en de apps die de diverse hardware aansturen (met vaak dank aan de community) maar ik ben minstens zo blij met de MQTT oplossing, die dashboards en betere flows mogelijk maakt zonder dat ik alles op het kleine schermpje van mijn mobile device moet zien te configureren.

De mods van deze site doen hun uiterste best om alle kritiek de kop in te drukken, maar soms denk ik wel eens dat ze betaald worden door Athom. Kom op mensen, niemand (zelf de nieuwe gebruikers van Homey’s) zien hoe het dumpen van een dekstop/web interface een verbetering is. Maar iedereen die kritiek heeft krijgt commentaar van van you-know-who, en worden afgezet als zeikerds. Verder prima mensen hoor, altijd bereid een ander te helpen (kudo’s there) maar verder wel volledige panisch op krietiek op de door Athom ingeslagen weg. Jammer…

Ik zit nog steeds op 1.5.3, ben nog steeds blij met het apparaat en de apps die de hardware ondersteunen, maar zonder een dashboard (zoals ik na lang wachten had verwacht dat Homey 2.0 zou bieden) en een desktop bediening UI had ik mijn Homey waarschijnlijk al op marktplaats gezet.

Anyways, gezegende zondag :slight_smile:
Cheers,
/Cacti

Edit: Ik moet toegeven dat ik de flows nog steeds wel nodig heb om sommige zaken te regelen, maar ik kon zeker driekwart van m’n flows uitschakelen door node-red in te zetten. Door het aantal apps dat ik draai werd mijn Homey ietwat ‘sluggish’, dus heb ik maar een Homey Pro besteld. Nu maar hopen dat ze blijven leven dankzij al die nieuwe gebruikers die wél alles vanaf hun mobile kunnen/willen onderhouden :sweat_smile:

5 Likes

MQTT Gateway is heel mooi als verbinding om een dashboard te maken natuurlijk maar op zichzelf zit alles en meer in de webapi van Homey. Helaas is er nog niemand zo handig geweest om op basis daarvan een UI in elkaar te zetten (behalve dan https://developer.athom.com/ en ik vermoed dat de Homey telefoon-app ook gewoon gebruik maakt van de webapi).

Niet te geloven, wat een onzin… De mods drukken geen kritiek de kop in, het heeft alleen geen zin om in tientallen threads de frustratie weg te schrijven. Daarvoor is deze thread…

En de mods horen bij degenen die al meer dan anderhalf jaar hebben geprobeerd Athom op andere gedachten te brengen…

1 Like

Om de volgende simpele reden: “The Web API is not yet available for 3rd party developers.”.

De API had bij de introductie van v2 beschikbaar gesteld moeten worden voor iedereen. Het verhaal dat “nu” iedereen een desktop app kan ontwikkelen klopt simpelweg niet.

En het is nog maar de vraag of straks, als de noodzakelijke authentication manager verschijnt, third-party devs wel alle toegang krijgen. Vooralsnog lijkt het er namelijk op dat er een groot wantrouwen heerst ten aanzien van third-party devs, en Homey-gebruikers moeten tegen die gasten beschermd worden.

Tegen de tijd dat het allemaal up-and-running is (en geheel in de lijn van hoe Athom zaken doet wordt daar verder niks over gecommuniceerd) zullen er alternatieven zijn voor de slimmerikken die nu meer willen. En is het nog maar de vraag of iemand zin gaat hebben een desktop interface te maken.

3 Likes

De MQTT Hub/Gateway is niet de vervanger van de desktop/web interface. Het is een interface om te communiceren met alle appareaten die aangesloten zijn op Homey. Dit biedt een groot scala aan mogelijkheden voor integratie met externe applicaties, maar er zijn ook (nog) veel dingen die niet mogelijk zijn (bijv. het detecteren van app flow triggers). Je kunt zeker niet je gehele Homey aansturen.

@robertklep Zo heb ik gister nog geprobeerd om een simpele ‘device manager’ te bouwen, waarmee je bijv het icoontje kan vervangen. Deze poging is vrij snel gestrand, simpelweg wegens het ontbreken van de rechten (error_description: ‘Je hebt geen toegang om dit te doen.’).

Maar goed, mijn insteek blijft: Laten we denken in oplossingen!

6 Likes

En vergeet niet met mqtt heb je weer een online device er naast hebt draaien. Terwijl het toch oorspronkelijk de bedoeling was Homey alle taken te laten uitvoeren. Zou mooi zijn als Node-red gewoon op de Homey stond. Ik vindt het belachelijk dat de gebruikers zich in allerlei bochten kronkelen om het voor elkaar te krijgen. Maar ondanks dat heb ik groot respect voor ze. Ze doen tenslotte het werk dat Athom had moeten doen.

1 Like

Daarom heet het toch ‘community driven’. Zo makkelijk om af te geven, volgens mij timmeren ze goed aan de weg. Want tenslotte Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

3 Likes

Dit is niet geheel correct, de externe web api (IE homeyda.sh) is nog niet toegankelijk, de locale web api is al wel toegankelijk, en iedereen kan daar zijn eigen “client id” en “client secret” daarvoor pakken op developer.athom.com om 1 een goed begin te maken als extern wel beschikbaar wordt, en 2 misschien met een goed voorbeeld er wel een uitzondering gemaakt kan worden, wat dus het geval was met homeyda.sh

En oja 3, iedereen zou zijn eigen lokale versie thuis kunnen draaien tot die tijd, wat homeydash in het begin ook deed, de gebruiker hoeft daar dus alleen zijn eigen id’s te gebruiken

Er is geen verschil tussen een “externe web API” en een “lokale web API”, het is beiden dezelfde API. Het verschil is dat er voor het ontwikkelen van een web app credentials beschikbaar zijn gemaakt die alleen werken op je lokale computer.

Maar totdat Athom de API voor “af” verklaart, het duidelijk is welke dingen wel en niet mogen, en er een fatsoenlijk authentication systeem is waarmee je als developer zelf credentials kunt aanmaken, ga ik me er niet aan branden. Zonder duidelijke communicatie vanuit Athom werkt het gebrek aan vertrouwen namelijk twee kanten op.

2 Likes

In de api zelf is geen verschil, daarom zei ik ook begin maken tot de externe is geactiveerd/beschikbaar.

In wie/wat het mag gebruiken wel aangezien athom voor extern niet alles toelaat om de gebruiker te beschermen en die gene die de externe maakt er niet misbruik van maakt.
Een “homeydash” zou dus bijvoorbeeld niet zomaar flows mogen wijzigen in die eigen gui, zonder toestemming van athom, want we willen toch allemaal niet dat zomaar al je flows verwijderd zijn?

Edit: Maar ik ga daar voor verder niet meer jou in discussie, je weet het blijkbaar toch altijd beter dan mij.

1 Like

Daarom zeg ik dus: het moet duidelijk zijn welke dingen wel en niet mogen. Als Athom third-party developers geen volledige toegang geeft, is het dus simpelweg niet mogelijk om een volledige desktop app te ontwikkelen als tegenhanger voor de mobiele app.

1 Like

@canedje maar er is toch geen Homey IPAD app? bij mij is dat de Iphone app die ik dan wel kan vergroten maar dan zie ik niet Meer dan op de Iphone…

(kan alles wel van 5 meter afstand lezen :slight_smile: )

wat heb jij nog extra gedaan om het op de IPAD makkelijker te maken?

Niks.
Ik vind het gewoon een fijn maatje

Ok thx

Jammer… hoopte op een truukje :wink:

Groet
Menne

Hi bedankt voor deze super duidelijke stappen plan. thuis/onderweg task werken (gecheckt in tasker links onderin op play te drukken krijg in homey een melding) ga morgen even checken of het ook werkt als ik een stukje ga lopen
Super bedankt

1 Like
5 Likes