Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

Kijk naar windows mobile. Ik heb rabobank en de app wordt niet meer ondersteund. Moet ik dan liggen te mauwen bij de Rabo. Geef het een kans. En als het niet bevalt verkoop hem.

@Canedje dat is tenminste een nette beredenering. Daarom is het ‘test’.

1 Like

Even ter snelle informatie voor dat er dingen gezegd worden die niet waar zijn, en dit dan als de waarheid wordt gezien.

Omdat er nu (nog) geen tablet app is, betekent dat niet dat dat er niet komt…
Er is nog geen tablet app omdat een (de) app eerst stabiel moet werken, athom heeft de mobile app zo gemaakt dat het (relatief) vrij makkelijk is dit ook voor tablets te ondersteunen, maar het moet dus gewoon eerst volledig werken.

1 Like

Als de native (mobiele) app via een rest api communiceert met de backend, dan kunnen ze ook een webinterface maken die met dezelfde rest api communiceert…

Ik zie echt werkelijk geen enkele reden om deze weg in te slaan…

Heb je ook bedacht hoe Athom het businessmodel rond krijgt zonder het product duurder te moeten maken, Athom heeft er voor gekozen de resources in te zetten op een stabiele core en mobile app.
Ik snap de keuze van Athom en heb alle vertrouwen dat er een web interface door de Community wordt gemaakt .

2 Likes


De 2.0.0 app werkt gewoon op mijn samsung s2 tablet (Android). Denk dat mensen minder moeten klagen zonder iets geprobeerd te hebben.

2 Likes

Wat een negativiteit hier zeg… kun je niet met constructieve feedback komen?

Athom mocht willen dat 0.1% van die Windows gebruikers een Homey hadden :wink:
Dan was er waarschijnlijk 10 man extra aangenomen en een Web interface ontwikkeld…

Ik denk dat het grootste deel van die doelgroep naast een Windows computer ook een iOS of Android mobiel heeft of het op een Tablet aan de praat krijgt.
En het deel dat angstvallig aan een PC vast klampt kan vast ook wel de weg naar een emulator kan vinden.

3 Likes

Het gaat er niet om of eea goed gaat werken op een i-phone of android. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Het gaat er om dat het daarna niet meer mogelijk is om op een normaal scherm en achter een normaal toetsenbord de boel in te stellen op een Windows 10 laptop/Pc. Ik snap dat ik een vergrootglas kan gebruiken ik snap dat ik een Bluetooth toetsenbord kan kopen voor mijn gsm etc etc. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het schrappen van een app die gebruikt word onder windows 10, en waar heel veel mensen gebruik van maken. Dat zou Athom (Homey) niet zomaar aan de kant moeten zetten.
Ik lees (eindelijk iets bruikbaars) dat er een mogelijkheid is een emulator te gebruiken. heeft iemand daar ervaring mee ? Welke zou dat zijn en functioneert deze zonder mijn windows omgeving te storen. En belangrijker nog, werkt deze met de nieuwe Homey 2.0 ?

1 Like

Ik heb nox geprobeerd op mijn Windows pc. Dit werkt overegens niet lekker. De app op mijn smartphone en op mijn tablet werken lekkerder omdat die apps daar voor gemaakt zijn en niet voor een pc dus ik adviseer om toch echt de app te gebruiken en niet een emulator

Ik draai Big Nox op mijn Windows 10 device : Zie deze post

En zo is het! Beetje wat de boer niet kent dat vreet ie niet…

3 Likes

Dat is dus geen optie (helaas). Zoals meermalen aangegeven, voor mij en vele anderen is het visueel lastig met kleine schermen te werken.
Ik snap dat aanschaf van allerlei randbeeldschermen (tegen veel kosten) dat probleem kan oplossen maar het gaat erom dat de app voor Windows verdwijnt.En dat ik dat een slechte zaak vind aangezien vele daar gebruik van maken.
Ik zou aan lezers willen vragen opmerkingen als, ga mee met vernieuwingen neem een ipad of tablet niet te maken. Want ik wil Homey (zoals ik het ook gekocht heb) gewoon kunnen instellen op mijn laptop. Het uit de lucht halen van deze app is hetzelfde als Apple zou zeggen “right people from now on we use windows OS as our new wonderful IOS for all Apple devises”. Dan zou je toch gek worden?.

2 Likes

Ik snap dat als je visueel beperk bent dat het naar is als de web ui verdwijnt. Maar ik kan de keuze van athom ook goed begrijpen. Veel mensen en vooral de “mediamarkt” gebruikers hebben geen pc meer en alleen een tablet of smartphone. Daar bij komt nog dat athom niks meer aan bestaande gebruikers kan verdienen, dus dat ze zich dan richten op de nieuwe gebruikers kan ik goed begrijpen.

Een visuele beperking kan inderdaad vervelend zijn, maar @Sjalabert draagt nu meermaals een oplossing aan voor pc of laptop met bignox, waar je niet op reageert. Is dit een idee om te proberen voordat je je gaat afvragen of het juridisch mogelijk is wat Athom wel of niet kan maken!? Wellicht bespaart dit energie en misschien valt het allemaal best mee?

1 Like

Koos ik heb al gereageerd op dat bericht van @Sjalabert. En ook de vraag gesteld of iemand heeft geprobeerd of dat werkt met de nieuwe 2.0 van Homey. Heb jij er misschien ervaring mee ?

De opmerking of dit juridisch zomaar kan staat los van alles. Je koopt iets met bepaalde eigenschappen en dan ineens word besloten dat je dat op die manier niet meer kan gebruiken.
Bijvoorbeeld je koopt een CV combi ketel en even later word door een update het warm-water deel uitgeschakeld, met de mededeling dat is energiezuiniger. Dat zal je leuk gaan vinden ?. Nee toch ? Ik dacht het ook niet.

En @Ruud ik heb niks aan meningen of support voor de nieuwe 2.0 app, dat moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken. Ik en vele anderen vinden het niks dat de windows versie kot te vervallen. Tussen haakjes, wat een complete onzin die opmerking dat mediamarkt gebruikers (?) geen pc meer hebben en overstappen op tablet of smartphone… Vast een foutje van je, er is een enorme keuze aan laptops en Pc’s voor mensen die werken of anders gebruik maken van zo’n ding.
En natuurlijk blijft Athom verdienen aan pc gebruikers. Die kopen ook apparaten via advertenties van Athom. Of dacht je dat ze daar niets aan verdienen?.

Het businessmodel van Homey is erop gebaseerd dat “de community” (= bestaande gebruikers) een grote rol spelen in het ontwikkelen van apps en device support voor Homey.

Als je met Homey een weg inslaat die vooral gebaseerd is op het product aantrekkelijk maken voor Henk en Ingrid, dan loop je een risico dat appontwikkelaars afhaken, met abandonware als gevolg.

Dus misschien kan Athom niet direct meer verdienen aan bestaande gebruikers, maar ze kunnen wel een hoop verliezen als die bestaande gebruikers afhaken.

Vind ik persoonlijk echt nonsense.

Paar voorbeelden:

  • Koop ik een telefoon, Kan ik internetbankieren en op een gegeven moment niet meer. Waar moet ik mij dan melden (rabobank stopt met Windows mobile)?
  • Heb ik een app op mijn telefoon die niet meer werkt bij een iOS update, dan maar niet meer updaten?
  • Koop ik een auto kan die in 1x van zelf rijden. Ow nee dat is cool :face_with_hand_over_mouth:

@robertklep Ik dacht ook dat ik ‘sjaak afhaak’ zou zijn, maar op dit moment ervaar ik persoonlijk een positieve vibe. Als ik verstoringen/bugs meldt krijg ik netjes terugkoppeling. Zowel vanuit Athom als de community (app ontwikkelaars). En ja ik kan ‘negatief’ denken ‘if, then, else’ wat is er over een half jaar? Maar mijn onderbuik gevoel laat mij voelen dat het wel snor zit. Vooral toen insights.athom.com uit de hoed kwam.

Ook op tweakers zijn de mensen het niet eens. En zeggen/vinden een ander product beter. Persoonlijk denk ik dan ‘Ces Sa’, maar laat de mensen die positief zijn in hun waarde! Als de toon eens gematigd zou worden dan zouden de discussies ook inhoudelijker zijn.

1 Like

Dus als ik het goed begrijp lost 2.0 echt al mijn huidige problemen op?
Dus:

  • Dan kan ik eindelijk wél alle (ondersteunde) Zigbee devices aansluiten vs helemaal geen op dit moment?
  • Zijn alle range problemen (op alle banden) opgelost zonder dat ik hoef te breken en te boren?
  • Is mijn Z-wave netwerk niet na elke aanpassing baggertraag en moet ik een PtP doen om dat op te lossen?
  • Hangen mijn (simpele) insights Homey niet meer 7 van de 10 keer op?
  • Worden van alle (ondersteunde) devices dan ook eindelijk alle functies ondersteund?
  • Mis ik niet 4 van de 10 notifications op de helft van mijn mobiele apparaten?
  • Gaat Homey mij in één keer verstaan in zowel Nederlands als Engels?

Klinkt allemaal geweldig hoor, maar ik heb daar toch echt een hard hoofd in.
Dit soort elementaire zaken had al in de huidige versies moeten worden aangepakt en opgelost, niet pas na 1,5 jaar in een magische 2.0 versie.
En ja, klinkt negatief, maar dit is al mijn 2e Homey die niet waarmaakt wat Athom pretendeert.

Met de eerste kreeg ik Z-wave niet werkend en alle spraak klonk als uit een verrotte speaker.
Met de 2e dacht ik in 1e instantie alles werkend te hebben tot ik wat aanpassingen aan Z-wave ging doen. En Zigbee werkt op deze nog slechter als Z-wave op de eerste, ik krijg werkelijk niet 1 Zigbee device gekoppeld.
Dus, nee, ik zie niet hoe een 2.0 versie dit gaat oplossen.

En dan ga ik het nog niet eens hebben over de web/desktop app en het ontberen van een backup/restore functie… Dat laatste is in mijn ogen toch wel iets waar je de (vrijwillige) ontwikkelaars en testers erg blij mee zou maken. Meer dan met een nieuwe fancy phone app…

4 Likes

Ik heb mij dapper op de achtergrond weten te houden geruime tijd maar nu kan ik het niet meer weerstaan;

Dit soort reacties voegen werkelijk niets toe. Ze zijn niet opbouwend en lijken enkel hun doel te vinden in andere in de negatieve tendens mee te trekken. Als je het product niets vindt dan hoef je er niet mee te werken. Maar probeer niet anderen mee te trekken in jouw oordeel.
Homey is een klein bedrijfje dat zijn stinkende best doet een leuk/grappig/mooi/bruikbaar product te maken. Daar slagen ze bij velen in. Omdat het een klein bedrijfje is kan het zich beperkt focussen en kiezen ze voor de meest belangrijke punten. Dat is al geruime tijd V2. Zigbee/zwave connecties zijn niet stabiel en worden erkend alszijnde. Ik ga er 100% van uit dat de kennis en kunde er is om deze problemen op te lossen. Echter, omdat Athom in eerste instantie misschien iets te ambitieus is geweest betekent het niet dat ze geen fantastisch product hebben neergezet vanaf nul af aan. In mijn ogen lopen ze nog altijd voor op de giganten als Google Home. Dat is uniek en kan ik enkel respect voor hebben.

Wat ik mooi zou vinden/graag zou zien is dat we als community, in paats van kritiek hebben, samen kijken hoe we Athom kunnen laten slagen in plaats van wat we nu doen; het product de grond in praten. Jullie beseffen niet helemaal wat dit soort berichten teweeg brengt bij nieuwe gebruikers die eigenlijk best heel enthousiast zijn.

13 Likes

Hulde!