Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

Kun je onderbouwen waar dit gecommuniceerd is?
dit heeft Athom zover ik weet niet gezegd, sterker: één van je punten staat lijnrecht tegenover de voor mij duidelijke communicatie door Athom. Dat is voldoende om voor mij af te haken van je post.

2 Likes

Weetje, bekijk jij het maar lekker met je geklaag. ik heb geen zin om zo afgesnauwd te worden. dus blijf maar lekker klagen en voorbeelden zoeken waarom het niet klopt, daar heb je alleen jezelf mee. Athom heeft duidelijk aangegeven dat er GEEN nieuwe web app komt dus accepteer het gewoon en ga wat nuttigs doen dan alleen maar te lopen klagen

2 Likes

Ik beweer niet dat het gecommuniceerd is.

Waar het mij om gaat is dat er dus blijkbaar 1,5 jaar lang is gewerkt aan iets cosmetisch, terwijl de problemen die een plezierig en stabiel gebruik van de Homey in de weg staan niet zijn opgepakt. Bij een aantal problemen die ik heb wordt telkens verwezen naar 2.0 of de toekomst ná 2.0.

Dan vraag ik me dus af waar nu daadwerkelijk de focus ligt als die 2.0 versie niets van de huidige (irritante) bugs en problemen oplost. Er zijn best wel wat gebruikers die graag een stabiel en goed werkend apparaat willen hebben. Ik ook. En ik heb op de fora genoeg mensen zien afhaken die, als de problemen wat voortvarender opgepakt waren, gewoon hadden gewacht.

Ik verwacht dat de focus de komende tijd nog meer ligt op het stabiel krijgen van 2.0 en nog steeds niet op het oplossen van core functionaliteit. En dus blijft de Homey inderdaad nog wel een tijdje een leuk/grappig/mooi maar niet zo bruikbaar product. En dat rechtvaardigt de hoge prijs absoluut niet. Ik voel me eigenlijk een beetje een betalende beta tester…

Het is al eens eerder aangegeven , zet het dan niet in de markt als HET apparaat dat alle andere controllers wegvaagt, want dat is gewoon (nog ) niet zo. Dat wekt valse verwachtingen én zorgt voor teleurstelling.

1 Like

2.0 is zeker niet alleen een visuele update, er is onder de motorkap bijna 240.000 lijnen aan code veranderd, zoals in de laatste blog al was aan gegeven, en gaat dan ook hand in hand met SDKv2, en een volledige gewone api update, en web api re-write.
Er is zoveel veranderd dat de originele web gui gewoon niet meer Kon werken zonder ook deze volledig te herschrijven.
Maar ook in de core zijn er zulke verandering gedaan die het veel makkelijkere maken om een bug te isoleren dan mogelijk was met homey v1, maar ook om er makkelijk een aantal wijzigingen in te verwerken, zoals het apart halen van de classes en capabilities, en de voorbereiding om backups uberhaupt te kunnen maken.

4 Likes

@Hannes85 Je hebt gelijk. Ikzelf heb helemaal niets tegen Homey of haar ontwikkelaars anders zou ik het nu niet meer gebruiken. Idd een innovatief product. Hier en daar wat dingetjes maar dat zal wel worden opgelost. Blijf het een probleem vinden dat ik eea in de toekomst niet meer veilig kan doen op mijn Windows Pc en dat was en is mijn tegenstand betreffende Homey 2.0. Dat mag toch ?. De reacties lopen uit de hand. Niet ok vind ik. De reacties op mijn mail aan Athom van het Homey help team zijn altijd vriendelijk en die van mij terug net zo. Ik denk dat ik hier afhaak, het word wat stuurloos allemaal en ik betrap mezelf er op dat ik er in mee ga. Een vredig 2019 allemaal :wink:

3 Likes

Zo! En nu dus verder op dit forum alleen maar over de inhoud of andere der doende zaken! Op naar RC8+

2 Likes

Dit.

Daarnaast zijn de mensen die nu al bezig zijn met domotica de early adopters en enthousiastelingen die later door hun persoonlijke omgeving om advies gevraagd zullen worden.

Ik kan op dit moment eerlijk waar geen positief advies omtrent de Homey geven.
Zeker niet aan mensen waarvan ik weet dat ze geen ios of android tablet hebben.

Ik heb voorlopig mijn updates uit staan en ik zie wel of er een web interface vanuit de community komt, of dat ik tijd en zin heb er zelf een te schrijven.
Zo niet dan zal het inderdaad exit Homey worden.

Mensen, ik ben al maanden geleden begonnen met klagen toen de geruchten al op kwamen drijven dat de desktop app zou verdwijnen. Het klopt dit is niet hoe dit product aan mij verkocht was…

Ik ga ook niet meer zeuren of klagen want dit heeft totaal geen nut. Ik heb al bijna een jaar een homey die bug raakt door de TV . De befaamde oranje lamp van 300€…

Misschien (indien niet al gezegd hierboven) is het ook voor jullie iets om bluestacks dan maar te gaan gebruiken (android emulatie voor de desktop). Ik moet zeggen google home werkt ook erg lekker en fijn en het zal niet lang duren op deze manier dat er een beter product uit zal komen dat homey kan vervangen en misschien hebben we dan wel geluk dat het een bedrijf is dat wel naar hun klanten luistert en problemen wil oplossen.

1 Like

Heb je deze Bug gemeld bij Athom? Er is redelijk lang een bug bekende geweest met spraak en IR tegelijk, die zou in de laatste 1.5.13 opgelost moeten zijn. Maar wellicht heb er in een iets andere variant nog last van en kun je dit melden bij Support! Mijn ervaring is dat dit soort bugs serieus opgepakt en opgelost worden al kan dat soms wat langer duren.

Ja en ook al aangegeven dat het niet opgelost was, heb het zelf opgelost door homey te verbannen naar de hoek in de kamer en alle commando’s aan google home te geven. Dat werkt prima, maar thanks voor de info ik waardeer het enorm :slight_smile: aan mede gebruikers heb ik het meeste gehad met support. Jullie zijn het beste aan homey! Alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Wat mij overigens nog altijd heel erg irriteert aan het geheel dat Athom dit rare besluit heeft genomen, is dat ze nog steeds adverteren met de desktopapplicatie/web interface/muziek en de stembesturing terwijl die dus uitgefaseerd gaan worden (stembesturing kan straks uiteraard via Amazon of Google ofzo, maar dat vereist dus dat je gegevens naar advertentieboeren vestuurd worden)

https://www.athom.com/en/homey/flow/
https://www.athom.com/en/homey/speech/
https://www.athom.com/en/homey/music/

En al hun instructiefilmpjes op Youtube:
https://www.youtube.com/user/athomnl/videos

En voor iedereen die roept dat Athom het anderhalf jaar geleden heeft aangekondigd: Ik heb mijn Homey bolletje later gekocht en zag overal alleen maar de desktop-filmpjes. Als ze het gewoon duidelijk op hun site hadden gezet dat desktopsupport op korte termijn ging verdwijnen en niet alleen ergens in hun ‘Behind the magic’ blogjes had ik het apparaat zeker weten niet gekocht, maar had ik het (ongeveer) zelfde bedrag aan een raspberry pi en een paar USB-dongejtes/antennes uitgegeven. (spraak- en muziekondersteuning hebben mij nooit wat geïnteresseerd)

2 Likes

*zucht

@anon8748058 Het is niet je verplichting om te updaten naar versie 2.x Alleen zal t.z.t. de ondersteuning van apps/OS ophouden. Stoor me zo ontzettend aan die ‘negativisten’. Als het gras ergens anders groener is, ga daar dan maaien.

Vrolijke feestdagen.

3 Likes

Je begrijpt dat dit nog steeds een testversie is? En dat zij tzt natuurlijk maar wat trots met alle toffe snufjes van V2.0 gaan adverteren?

Vind jij het dan niet raar dat ze adverteren met opties die ze actief aan het ontmantelen zijn?

Ja, dat begrijp ik, maar het zou wel zo netjes zijn om het op z’n minst even te melden dat de desktop versie/webversie gaat verdwijnen?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het eens met met de kritische noot hier. Ik was van plan om de Homey (notabene vandaag) aan te schaffen tot ik er achter kwam wat de webinterface zou verdwijnen. De opmerkingen je hoeft niet te updaten / de applicatie kan het zelfde slaat kant nog wal.

Ik heb reeds een nieuwe woning gekocht en ik wil elke schakelaar en elk lichtpunt (+100 spotjes) graag overzichtelijk toevoegen zonder dat ik moet scrollen door lijsten en eigenlijk niet meer weet wat ik aan het doen ben. Door deze keus heeft Homey zichzelf in de voet geschoten. De grotere projecten (waar je het in mijn ogen van moet hebben worden overgeslagen).

Daarnaast wat is er mis met enkel een webapp? ook dat werkt op een telefoon en is tevens responsive te maken waardoor je zelfs te complexe functies kunt weglaten in de mobiele versie.

Ik had er graag een gekocht maar als developer kan ik maar een conclusies trekken; Athom fietst te lang door op te oude hardware waardoor ze dergelijke concessies doen om het apparaat te “rekken”. Niet handig.

6 Likes

Ik heb hem niet geprobeerd, met als reden dat alles nu binnen redelijkheid werkt en ik geen testsoftware wil draaien in m’n ‘productie-omgeving’ (doe ik met niks - anders krijg ik te veel gedoe met vrouw en kind als ze het licht niet meer aan krijgen)

Ik lees eigenlijk alleen positieve dingen over de app, dus die zal op z’n minst best okee zijn. Daar twijfel ik niet over.
Wat mij stoort is dat Athom adverteert met dingen waarvan ze weten dat het gaat verdwijnen op korte termijn.

Waar ik heel skeptisch over ben is hoe bruikbaar een mobiele interface is als je complexere flowcombinaties gaat maken. Dan heb ik toch echt liever meerdere webpagina’s open.

Zeker door de inherente beperking van: Als dit dan dat per flow. Ik had liever gezien dat er een soort case statements mogelijk waren in één weergave. Nu stimuleer je dat door meerdere identieke flows te maken een mapje. Maar optimaal is dat niet.

Wat ik ook een probleem vind is dat er alleen een Android en iOS app is. Windows mobile gebruikers of mensen zonder smartphone kunnen straks niks meer. Los van het feit dat ik niet verwacht dat er veel mensen domotica gebruiken die geen smartphone hebben met iOS of android vind ik het bezopen dat die afhankelijkheid er bewust wordt ingezet.

Zoals ik al vaker hier heb aangeven. Ik hoef geen eens een app. Het voegt niks toe. Geofencing en pushberichten kunnen al via ifttt (en dat ondersteunen ze notabene zelf)

Ik hoop oprecht dat mijn skepsis onterecht blijkt, maar ik heb er een hard hoofd in.

5 Likes

Ik deel je mening op deze twee punten niet, een goede Flow editor op de desktop is niet automatisch net zo goed bruikbaar op een mobiel te maken (of vice versa) . Veel sites blijken dan toch ineens iets ander op de Mobiel te tonen dan op een desktop te zien is.

Waarschijnlijk zijn het twee verschillende markten, de mensen die Homey kopen en van alles aan elkaar knopen en mensen die 100+ spotjes willen. En hoewel Homey die aantallen wel aankan moet Athom denk ik een keuze maken tussen een breed publiek en veel verkopen (zoals nu) of een veel kleinere groep gebruikers en dat heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de prijzen ophoog moeten.

Jammer als jij afhaakt maar Athom kijkt denk ik naar waar nu een grote markt voor is en moet (eerst) een zo groot mogelijk publiek aanspreken voor er ook naar een veel kleinere (nice) markt gekeken kan worden.

De hardware is m.i. niet bepaald “oud” ook al zijn er natuurlijk veel krachtigere (en kostbaarder) systemen beschkbaar, de vraag is of je die daarvoor nu al nodig hebt.

Maar als Developer ben je natuurlijk altijd welkom om met nog een aantal enthousiastelingen in de community te laten zien dat er een goede desktop Flow editor gemaakt kan worden :wink:
Kijk eens bij HomeyDa.sh waar al heel wat gemaakt is door een paar actieve community members en hoop ik binnenkort ook ondersteuning voor 2.0 in komt.

Athom heeft Homey altijd aangeprezen als een Smart Home Hub om heel je huis mee te kunnen besturen.

Om een paar KaKu-apparaatjes te kunnen bedienen kun je net zo goed een KaKu hub kopen voor minder dan de helft van wat Homey kost (met als bijkomend voordeel een fatsoenlijke Google Home ondersteuning :stuck_out_tongue:).

ik snap alle commotie niet , sinds de windows 10 fall creators update ondersteund deze nu ook android apps . kan je dus gewoon de app op je pc/laptop etc draaien.

2 Likes