Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

ik doe dan ook de apps niet meer automatisch downloaden. blijf op de huidige versie’s. Alles loopt goed en aan uitbreidingen denk ik voorlopig niet.

Ik ben er nog niet uit.

Op dit moment is Z-wave redelijk stabiel maar regelmatig issue met bereik. Zou verbeterd moeten zijn in 2.0, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het puur aan de hardware ligt. Heb nu los een antenne op de coil staan en het bereik is al 10x beter,

Heb nog nooit ook maar één enkel zigbee apparaat kunnen koppelen. Altijd ofwel niet gevonden of onbekend apparaat. Bereik Zigbee zou verbeterd zijn in 2.0 maar daar heb ik niks aan als ik niets kan koppelen. Support gaf aan te wachten op 2.0, maar elders las ik dat alleen een complete rewrite van de stack dit zou oplossen. Wel vreemd, want vele anderen kunnen dezelfde apparaten wél koppelen… Rewrite van de stack is in 2,0 niet gebeurd, dus voegt op dat punt niets toe.

Ik heb dermate veel ingewikkelde flows dat ik eigenlijk de desktop app niet kwijt wil. Ja, het schijnt beter te zijn in de nieuwe app, maar ik heb zelfs op de desktop app af en toe al moeite om de flow goed te krijgen qua overzicht. Dat wordt er echt niet beter op op een 5,5" schermpje…

Lees daarnaast naast de lyrische reacties toch ook veel problemen met apps en sensoren en zelfs al tijdens de update crashes. Daar zit ik echt niet op te wachten, zeker niet omdat er geen mogelijkheid is om alles te backuppen en te restoren.

Denk dat ik dus voorlopig maar op 1.5.3. blijf. Alles qua Z-wave werkt nu tenminste en ik heb geen enkele zin om naast het risico alles opnieuw te moeten koppelen (weggewerkt, slecht bereikbaar etc etc) ook nog bijna drie kwart jaar tunen en aanpassen op het spel te zetten.

Ben ook benieuwd. Heb je de betaalde versie Tasker? Of is dat een andere? Ik zie wel dat die heel veel kan, maar hoe doet hij dan de presence en homey? Ben net als @Bob_Mijwaard erg benieuwd.

Ik heb vandaag weer 4 deur contacten gekoppeld middels zigbee.

Fijn voor jou. Is dat bedoeld als sneer of zo?
Het is nu al zover met mijn Zigbee:

Homey%20zigbee%20error

Een sneer? Tjezus mina… Ik ken jou niet eens persoonlijk. Ik laat gewoon weten dat ik vandaag mijn sensoren heb kunnen koppelen. Dus dat ik jou zigbee problematiek niet herken!

1 Like

Volgens mij is je Zigbee-chip gewoon stuk, die foutmelding is niet normaal.

momenteel zit ik op V2 en heb daarvoor een zo simpel mogelijk stappenplan gemaakt.

Maak 2 flows aan in de Homey app V2.

flow 1: ALS een webhook is ontvangen patthuis EN een specifiek persoon is niet thuis je naam DAN Markeer als thuis je naam

flow 2: ALS een webhook is ontvangen patweg EN een specifiek persoon is thuis je naam DAN Markeer als weg je naam

Voor patthuis en patweg kies daarvoor je eigen naam of wat dan ook, maar zorg ervoor dat het duidelijk is voor wie weg en thuis is. Op elke telefoonwaar je TASKER op hebt draaien moet dit namelijk een eigen naam hebben.

Open de APP TASKER op je telefoon
1- klik op de TAB TASKS
2- klik op de + rechts onder en type thuis ,opslaan door op de V te drukken.
3- klik op de + rechts onder
4- klik op de Net dan HTTP Get
5- Vul bij Server:port de volgende link: https://Homey-cloud-ID.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/patthuis
Je homey ID vind je in je APP onder Meer–> instellingen–> Algemeen en bestaat uit een reeks van cijfers

6- klik op 2x op de <-- links boven om thuis op te slaan

7- Herhaal stap 2 t/m 6 maar type bij stap 2 onderweg in en bij stap 5 patweg in aan einde van de link.

8- klik nu op het Tabblad PROFILES links boven
9- klik op de + rechts onder en daarna op Location en New location
10- klik op de 3 stipjes rechts boven en daarna op Adress vul je adress in
11- Zorg dat links onder NET en GPS aan staan
12- vul rechts onder de radius naar wens in. Deze kan later naar wens veranderd worden.
13- klik op de <-- links boven
14- vul de naam presence in of wat je wilt. en klik op de V en selecteer thuis
15- houd nu thuis naast de --> ingedrukt voor 1 of twee seconden en selecteer Add Exit Task en selecteer onderweg
16- klik rechtsboven op de V

Zorg dat Tasker niet wordt afgesloten om je batterij te besparen in je telefoon. Ik geloof dat Tasker al automatisch blijft draaien op de achtergrond als deze afgesloten wordt, maar controleer daarvoor de settings in de TASKER app. Geld ook voor als je telefoon opnieuw opgestart wordt

Et voila

Succes

10 Likes

Nice! Dankjewel

Zou je deze ook kunnen plaatsdn in een eigen topic? Omwille van de terugvindbaarheid?

Goed punt! Dat dat ik inderdaad ook even uitzetten.

Het ontbreken van een deftige webinterface voor beheer is echt zwaar faal imho.

1 Like

Dag Joep,

Ik dacht… dat is mooi. Maar dat is het helemaal niet😢 dan krijg je gewoon een iphone app op een iPad. Dat is echt wat anders als een iPad app. Ik vind de app op zich een verbetering, vooral versnelling. Maar met veel apparaten en flows vind ik het in ieder geval erg onoverzichtelijk geworden. Zeker bij het maken en bewerken van flows en het bewerken van de parameters van apparaten. Ik begrijp ook wel dat niet alles ineens kan, maar doe een dringend beroep op athom om vooruitgang echt om te zetten in vooruitgang en niet gedeeltelijk achteruitgang.

Hartelijke groet,

1 Like

Ja sorry maar dit wordt niet door athom gelezen. En als ze het al lezen, kun je fluiten naar een reactie. Ook hebben ze besloten de web editor weg te halen en zoals ik ze ken komt deze echt niet terug.

Ik ben ervan overtuigd dat over enige tijd er weer een web-interface zal zijn. Maar zou mij niet verbazen dat dit nog een half tot heel jaar kan duren.

1 Like

En niet van Athom.

1 Like

Ik heb mezelf eerst overtuigd en ben niet afgegaan op berichten van anderen.
Dus als iemand wil weten hoe ik over de keuze denk, lees dan verder…

Let wel, dit is MIJN ervaring en MIJN menig. Als je er anders over denkt ben je daar uiteraard vrij in :wink: :+1:

Ik kijk met weemoed terug naar deze pagina: https://www.athom.com/nl/homey/flow/
Schitterend en kloppend marketing verhaal, maar met de huidige swipe interface op een mobieltje is het écht behelpen zeg :frowning:

Ik ben ECHT een fan van m’n Homey en zou hem nooit meer weg doen. Maar ik meen het oprecht dat ik, met de huidige interface, niemand zou adviseren om met een Homey aan de slag te gaan. Ja, als je je lampen aan en uit wil zetten is het nog leuk. Maar zodra de flows complexer worden, of als je moet troubleshooten, swipe je jezelf een ongeluk om het hele plaatje in je hoofd compleet te houden. En laat ik nou juist gekozen hebben voor Homey omdat het allemaal verder gaat dan alleen een lampje schakelen!

Het plezier dat ik eraan beleefde is door het ontbreken van het overzicht tijdens het finetunen van flows compleet weg! Raak door al het onthouden wat er in je vorige actie staat (door gebrek aan overzicht) eerder gefrustreerd!

Er is geen manier om overzichtelijk de hele flow te bekijken. Je vult een trigger in, dus je swiped naar het “als” veld, je swiped naar het “en” veld, je swiped naar het “of” veld, je swiped naar het “dan” veld en als laatste swipe je naar het “anders” veld. En elke stap moet je maar onthouden, of swipen tot je een ons weegt!

Pffffff…
Ben er echt geïrriteerd door :frowning:
Ik zou bijna terug gaan naar pen en papier om het daarop uit te werken en daarna pas in te loggen op de app om de flow in te richten.

Hoop stilletjes dat ze deze beslissing een keer terug gaan draaien en dat ik weer een hele flow op 1 scherm op mijn PC kan overzien en aanpassen.

12 Likes

Hallo Michels,

Ook nieuwsgierig naar v2.0 en heb deze geïnstalleerd. Al na 15 min was ik ervan overtuigd de verkeerde keuze te hebben gemaakt… Ik had de 2.0 nooit moeten installeren.

Ik sluit me helemaal aan bij je verhaal en deel je mening.
om een lampje aan uit de schakelen, dan is de 2.0 helemaal prima…

maar ga je complexe flows maken, in mijn geval http push requesten etc dan is dat echt onbegonnen werk op een telefoon.

Ik ben erg benieuwd hoeveel er van de totale (advanced) gebruikers weer terug verlangen naar een “normale” UI.

Inmiddels heb ik mail contact gehad met Athom en zij geven aan dat een rollback niet mogelijk is, vreemd toch? het blijft immers software…

De grootse ergens is toch dat we als gebruikers worden gedwongen “hun” geweldige app te gebruiken…

ben op zoek naar mede homey gebruikers zodat we athom dringend kunnen verzoeken een rollback te leveren zodat iedereen weer happy is en een ieder op zijn/haar manier de homey kan gebruiken…

tot zover…

5 Likes

Dat is bij Logitech en hun aanpassing van de HUB ook gelukt!

Waar kan ik me aanmelden?
Ik ga HEEL GRAAG terug naar de vorige versie en de desktop app!

1 Like

Ik heb een mail adres aangemaakt rollback.homey@ziggo.nl

pan van aanpak:

mailadressen + naam verzamelen en die op een nader te bepalen tijdstip aanbieden bij athom.

iedereen mag dus een mail sturen die de wens heeft om terug te gaan naar 1.5.xx

ik zal een lijst maken van alle namen die binnen komen.

3 Likes

Mail verzonden en zal in diverse forums en FB pagina’s een oproep doen!
hopend op een manier om in 1 pagina de flows te kunnen bekijken/bewerken.

1 Like