Auto aanwezig ja/nee en drukknop in auto

Wil het volgende creëren

Wil een drukknop in de auto hebben waar je op kan klikken om een flow te starten als deze bij het huis staat in het bereik van zigbee.

De tweede functie en weet niet of dat kan. Als de auto weg is. Is die deuknop niet aanwezig in het zigbee netwerk… En dan wil ik flow maken dat ik melding krijg dat auto weg gaat/is.

En uiteraard ook andersom… De auto komt aanrijden en de drukknop komt weer in zigbee nerwerk… Een melding dat de auto er is

Denk dat een aqara slimme schakelaar zo’n klein knopje dit kan.
https://m.nl.aliexpress.com/item/32964048334.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.e62d7685bLy1u5

Of zit ik fout en hebben julie andere oplossing?

  1. ik verwacht dat het signaal vanuit de auto te zwak is om je Zigbee mesh te bereiken, test dat eerst eens.
  2. de meeste battery devices gaan in slaapstand en komen daar als er niets te doen is mogelijk slechts eens per 8? 12? Of 24 uur uit voor en update. Homey kan dus mogelijk rapporteren als de auto meer dan 24 uur weg is.

Grote kans dat je beide scenario’s dus niet gaan werken.

Als je goed kunt parkeren en met wellicht een grotere magneet in je bumper kun je wellicht wel deze op de gevel maken:

:rofl:

1 Like

Koop een Kia of Hyundai en gebruik deze app om te weten of de auto er staat:

Of hang een camera op en gebruik deze app:
https://community.homey.app/t/new-app-license-plate-recognition-for-homey/

Of gebruik een wifi device ipv zigbee, samen met deze app: [APP][Pro] Netgear Router - Network control, Presence detection, Energy monitoring

Hartelijke groet,
W.C. Duck
:hatched_chick:

3 Likes

Denk dat de optie camera en kenteken ook een mooie optie is.

Ik was er al bang voor dat die zigbee dingen in slaapstand ginfen. Had gehoopt dat de homey ze continu ging zoeken als ze niet aanwezig waren ze als ze dan wel aanwezig waren even uit de slaapstand haalde.

En dan nog de slimme camera die trigert op persoon, auto, dier of andere bewegingen.

Helaas is er geen status als auto is aanwezig of afwezig.

1 Like

Ik denk dat je hiervoor beter dit kan gebruiken.
Deze kan mooi aan je sleutelbos en werkt op 433 Mhz en is dus niet afhankelijk van een mesh netwerk.

Ga je dit doen met een z-wave of zigbee afstandsbediening, dan ben ik er niet zeker van dat hij het altijd doet. De afstandsbediening is immers “weg” geweest en moet als je terug komt weer in het netwerk worden opgenomen.

1 Like

Goede optie. Niet helemaal zoals ik wilde… Maar lost een deel op

Ga dan voor de AKCT-510… Die heeft twee knopjes

De meest voor de hand liggende optie lijkt mij overigens de Beacon app i.c.m. een Tile of andere Bluetooth tag. Let wel op als je b.v. een Tile pro 2020 koopt dan is die niet compatible met Homey. Er zijn nog wel 2018 modellen te koop die het prima doen. Heb zelf een Tile pro 2018 in de auto gelegd. Zodra de auto in de buurt van Homey komt of vertrekt kun je met een Baken gewijzigd flow card een actie triggeren.
Soms lijkt bij mij de tile wel even niet zichtbaar om even lager weer in beeld te komen. Voor mij is dat niet zo erg. Als je daar qua flows last van hebt kun je wel iets doen met vertragingen om dat te ondervangen.
Google ook even op Tile en Homey (i.c.m. aanwezigheidsdetectie, want dat is dit eigenlijk) voor ervaringen van anderen.

1 Like

Oja… Goede die ken ik wel… Die kan ik ook aan sleutels van auto doen… Als je dan je sleutels kwijt ben… Ook handig

Bij mij werkt een Tile pro aan m’n sleutelbos voor thuis/afwezig al jaren feilloos.

Volgens mij wel. Hier werkt het in iedergeval.

Hey Mark mischien heb je onder tussen met een van bovenstaande oplossingen je doel bereikt. Hier toch nog een optie voor mogelijk toekomstige gebruikers die op dit forum zoeken naar een andere oplossing.
Zelf was ik ook opzoek naar iets om dit voor elkaar te krijgen. HEt volgende wil ik bij mijn schoonouders op hun oprit gaan uittesten License Plate Recognition | Homey
Deze API maakt gebruik van nummer plaat herkenning.