Beginner: Ikea tradfri achter manuele schakelaar + bereik

Hallo

Ik heb mij net een Homey aangeschaft en nu volop bezig met de mogelijkheden te verkennen, al enkele apparaten toegevoegd alsook wat flows gemaakt. Nu heb ik 2 vragen:

Vraag 1: ik heb een luster met daarin 4 Trädfri-lampen, deze zijn gekoppeld met Homey en werken prima. Ze zitten achter een bewegingsdetector van Legrand / Bticino die de schakelaar inschakelt bij beweging. Om niet onnodig licht te laten branden wanneer er van nature genoeg licht aanwezig is, heb ik een flow gemaakt die de lampen naar 0 dimt tijdens een bepaalde periode.

De flow ziet er als volgt uit:

  1. ALS “luster” is ingeschakeld (luster is hier een app van 4 Trädfri-lampen)
  2. EN uur is tussen 11u en 16u
  3. DAN dim naar 0%

Wat mij opvalt is dat de flow vaak niets doet of niet wat ik heb ingesteld. De lampen dimmen via Homey zonder flow werkt wel. Is het mogelijk dat dit komt doordat stap 1 gekoppeld is aan mijn Bticino bewegingsdetector en dat Homey dus niet weet dat die is ingeschakeld? Of zijn het de lampen die de “ingeschakelde modus” doorsturen naar Homey?

Vraag 2: in de keuken heb ik eveneens 4 Trädfri-lampen, de keuken is toch meer dan 20m ver met verschillende muren tussen. Koppelen vanaf die afstand ging prima, maar de dag erna merkte ik dat de lampen niet reageerden op aanpassingen via Homey. Ik neem aan dat de afstand hier parten speelt? En dat de enige optie is om in de ruimtes ertussen ook nog Zigbee-apparaten te plaatsen voor de mesh te versterken?

Daarnaast heb ik dezelfde vraag voor deze lampen: ze zitten achter een manuele schakelaar van Bticino (geen sensor). Stel ik wil hier een Fibaro sensor plaatsen en de lampen laten koppelen op basis van beweging via de Fibaro sensor, dan moet de manuele schakelaar altijd op AAN staan?

Alvast bedankt!

De flow die heb omschreven gaat niet helemaal goed en je maakt denk ik een foutieve interpretatie van hoe het zou moeten werken.

Wat je wilt is dat de flow wordt getriggerd door beweging van je bewegingssensor, echter wanneer er voldoende licht aanwezig is wil je niet dat de lampen onnodig worden ingeschakeld. Om dat laatste te voorkomen kan je in het “EN” deel een logische voorwaarde mee nemen van de LUX waarde van je beweging sensor (als de sensor deze optie heeft) En anders neem je daar de voorwaarde mee zoals je die nu ook hebt omschreven. Als aan die voorwaarde wordt voldaan (je wilt dus dat de lampen aan moeten gaan) dan zullen de lampen aan gaan. En geval van je voorbeeld zul je dus de voorwaarde “tussen 11 en 16” moeten inverteren.

Dag Jan-Willem

Bedankt voor de reactie. Ik neem aan dat de voorwaarde voor zo’n opstelling is dat de sensor integreert met Homey? Want voor zover ik weet is dit helaas niet mogelijk … Betreft een in-wall sensor van Bticino en daarvoor vond ik geen Homey app.

Het klopt wat je zegt. Je kunt namelijk alleen gebruik maken van de bewegingssensor als deze ook écht in homey aangeeft dat er beweging is. Wat ik alleen niet zo goed kan volgen is wat je bedoelt met je schakelaars enzo.

In mijn beleving zijn de Ikea lampen gewoon smart lampen. Deze hebben een 1op1 relatie met homey (of via de bridge, maar dat zie ik nergens terug dat je die hebt) en dienen voorzien te zijn van permanent stroom. De fysieke schakelaar moet dus altijd ‘aan’ staan. Het smart gedeelte zorgt er dan voor dat de lamp evengoed uit kan.

Als je dus je fysieke schakelaar ‘uit’ hebt, of hij wordt niet getriggered door een bewegingssensor, dan blijven de lampen uit en kun je ze niet bedienen in homey.

Qua bereik kun je bij de Ikea een signaal versterker halen, die fungeert dan als repeater.

BlockquoteAls je dus je fysieke schakelaar ‘uit’ hebt, of hij wordt niet getriggered door een bewegingssensor, dan blijven de lampen uit en kun je ze niet bedienen in homey.

Hiermee weet ik genoeg en is mijn vermoeden correct. Met schakelaars bedoelde ik fysieke schakelaars, zoals je die in een “niet smart” huis vindt. Wel jammer dat we nu die bewegingssensoren hebben die niet integreren …

Update: als dit een klassieke schakelaar is (dus geen sensor), dan zou dit wel een oplossing kunnen zijn? https://www.fibaro.com/en/products/switches/

Tuurlijk, dimmer2 of een qubino mini zijn goede oplossingen maar dan niet met Ikea smart lichten.

Waarom niet in combinatie met Tradfri?

Omdat je met een dergelijke systeem de stroom onderbreekt naar de smart verlichting. De smart verlichting heeft dan dus geen stroom en kan niet reageren op de instellingen vanuit de app. Daarnaast kunnen de dimmer2 en qubino mini ook dimmen, maar dat staat haaks op hoe de smart verlichting dimmen.

M.a.w. of je doet smart verlichting met permanent stroom, en je regelt uit / aan / dim vanuit de app óf je gebruikt domme verlichting en die “maak” je smart door er een dimmer2 of qubino mini tussen te zetten. Overigens zijn er naast de dimmer2 of qubino nog veel meer die dat kunnen hoor.