Beginnersvragen

Hallo,

ik ben niet te beroerd om te zeggen dat het hele smarthome gegeven vrij nieuw voor me is. Het eerste wat ik wil doen is onze slaapkamer die we gaan herinrichten op mijn Homey aansluiten. Er komt een nieuw plafond in met ledspotjes en ook het nieuwe meubel heeft ingebouwde verlichting die ik slim wil maken.

Aangezien ik beroepshalve wat programmeerervaring heb is het opzetten van flows niet echt een issue. Het kiezen van de juiste hardware daarentegen. Voor zover ik me internetgewijs heb kunnen informeren valt mijn keuze op de Fibaro Walli dimmer en Hue of TradFri spotjes voor het plafond. Mijn grootste vraag is: hoe combineer ik dat allemaal? Schrijf ik flows die iets doen met de lampen als ik op de dimmer duw of gaat die dimmer dat zelf doen? En welk voordeel bieden slimme spots mij t.o.v. gewone traditionele spots? Ik wil helemaal geen kleurtjes en zo, gewoon aan/uit en dimmen is voor mij perfect. Heb ik het juist als ik zeg dat die slimme spotjes mij in staat stellen alles draadloos te doen? Enkel een stroompunt nodig in het plafond.

Je merkt het. Heel wat vragen en ik begrijp best dat jullie ze hier niet helemaal kunnen beantwoorden. Een verwijzing naar een in mensentaal geschreven uitleg zou me al heel wat op weg helpen. Eens ik het principe snap, wordt wellicht heel veel een pak duidelijker.

Alvast bedankt.

Wilfried.

Het basis principe is draadloos. Je koopt ofwel een slimme lamp(hue, ikea) of je maakt een lamp slim(walli).

Voordeel van sommige slimme lampen zijn de kleurtjes, maar jij gaf al aan dat je daar niet om geeft. Bedenk hierbij het volgende; ok heb hue slimme lampen, heb daarbij de keuze uit 1 witkleur, onbeperkt witte kleuren, onbeperkt witte kleuren en gekleurde kleuren. Ik vind 1 witte kleur te beperkt, want het moet naar net je kleur zijn, onbeperkt witte kleuren geeft meer mogelijkheden en onbeperkt witte en gekleurde kleuren geeft je ook kleurmogelijkheden waar je nu nog niet aan dacht. Vb ik heb buiten een hue gekleurde lamp, ingestelt op een wit tint, tenzij er post is, dan kleurt hij paars, binnen in de woonkamer idem, tenzij er brandalarm is, dan kleuren ze een tijdje rood en daarna helder wit.

Met walli bedien je dus in principe een domme lamp.

Met een gewone dimmer bedien je een slimme lamp. Maar de slimme lamp kan ook aan door bewegingssensoren, deurcontacten, tijdschema’s, timers etc.

Ditzelfde kan ook bij Walli.

Ook kan je bij slimme lampen kiezen voor slimme dimmers. De hue dimmer heeft bijv meerdere lichtkeuzes, bij 1,2,3,4 etc keer drukken. En natuurlijk dimmen en uit.

De slimme dimmer is niet afhankelijk van een stroomdraad en kan je overal hangen, leggen. Of op de plek van je huidige lichtknop hangen.

Voor de genoemde merken zijn uiteraard nog heel veel andere, goedkopere of duurdere merken te kiezen.

1 Like

Dat is allemaal wel een beetje kort door de bocht.

Slimme lampen kunnen vrijwel nooit met een gewone dimmer bediend worden. Het dimmen van dat soort lampen wordt door de lamp zelf geregeld. Een gewone dimmer (zo eentje die in de wandcontactdoos zit) hakt in feite de stroomtoevoer met vaste regelmaat af, en dat vindt de logica in een slimme lamp niet leuk.

Dus als je kiest voor slimme lampen (IKEA Tradfri, Hue), dan moet je ervan uit gaan dat de bediening daarvan geregeld moet gaan worden door een externe (afstands)bediening (bv de IKEA remotes, of Homey). Eventueel kun je ze wel schakelen via een ouderwetse wandschakelaar, maar dat is niet ideaal omdat slimme lampen altijd onder spanning moeten staan als je volledig gebruik wilt maken van alle mogelijkheden (op afstand aan/uit zetten, bijvoorbeeld).

En wat jij een “slimme dimmer” noemt, noem ik een afstandsbediening. Ik denk bij “slimme dimmer” aan apparaten als de Fibaro Dimmer 2, de Shelly Dimmer of de Ecodim. Dat zijn apparaten die ook bedoeld zijn om domme lampen te bedienen. De slimheid bestaat eruit dat je de dimmer zelf kunt aansturen via b.v. Homey. Maar voor die apparaten geldt hetzelfde als normale dimmers, namelijk dat ze niet (goed) combineren met slimme lampen in één stroomkring.

4 Likes

Mijn persoonlijke ervaring met Hue is zeer positief. Heb de bridge aan Homey gekoppeld.
@robertklep : een mooie heldere uitleg.