Beste plek om Homey te plaatsen

Hi all,
Ik ben nieuw op deze forum en wachtende op mijn Homey (komt hopelijk morgen binnen).
Ik kan uiteraard niet wachten tot ik hem binnen heb en ben me ook al mentaal aan het voorbereiden :crazy_face:. Mijn vrouw vind me maar gek.

Ik ben nu aan het nadenken waar ik de Homey wil plaatsen. In de woonkamer heb ik alleen maar ruimte in een hoek van de kamer achter de bank. Zonde om hem zo weg te stoppen en wellicht ook niet goed voor het bereik. Op andere plekken in de woonkamer/keuken/begane grond wil ik hem echter niet plaatsen, i.v.m. gevaar vieze handjes (5 jarige, maar vooral van de 2 jarige in huis haha).

Nu dacht ik er over na om hem op zolder te plaatsen, waar ik mijn gameroom en werkkamer heb staan. Maar hoe zou het dan zitten met bereik?

Ik zal vooral werken met Xiaomi zigbee sensoren en philips hue lampen. Op elke verdieping heb ik wel hue lampen die verbonden zijn aan stroom (de domme lichtschakelaars vastgezet). Begane grond zal ik voornamelijk gebruik maken van deur/raamsensoren en motion sensoren van xiaomi en philips hue. Zorgen de lampen van hue ook voor een zigbee mesh netwerk of moet ik dan echt een zigbee stekker hebben?

Wellicht wat tips, zodat ik daar in ieder geval morgen niet over hoef na te denken. Waar hebben jullie hem staan en wat is de ervaring?

Het betreft bij mij trouwens een nieuwbouwwoning dus behoorlijk signaal verstorend.

Phiips Hue zijn prima routers, die zorgen voor een goede ZigBee dekking. Geen noodzaak voor Zigbee Stekkers, Philips Hue doen precies hetzelfde.

Wel de “Philips Hue Zigbee” app gebruiken en ze direct aan Homey koppelen. Niet de Hue Bridge gebruiken, dan zijn het 2 aparte Zigbee netwerken.

Mijn advies is wel om je Homey te configureren op zijn uiteindelijke plaats, en niet eerst in de woonkamer en dan te gaan verplaatsen naar zolder. Of andersom, dan klopt je Zigbee Mesh niet meer en Xiaomi is wel eens een beetje hardnekkig in het opnieuw routen

Bedankt voor je reactie. Duidelijk.

Alleen had gehoopt de hue bridge nog steeds te gebruiken, omdat mijn vrouw nu wel bekend is met de hue app en toch makkelijker voor haar is…
Kan je daarnaast wel alle accessoires van hue (dimmers, motion sensor etc.) te gebruiken zonder de bridge? Misschien dan toch kijken naar goedkope zigbee stekkers op elke verdieping. Maar dat moet ik dan maar eens goed inlezen.

Denk dan idd toch om gewoon op zolder te plaatsen en dus daar te installeren en niet te hoppen van plaats. Maar stel dat ik beneden nog hue lampen plaats (heb nog 6 gu10 lampen nodig in de keuken) moet ik ze dan eerst installeren vlakbij de homey om vervolgens te monteren in de keuken? Wel wat lastig met gu10 lampen… Merk toch dat ik on topic ga in een off topic categorie :slight_smile:.

Ik geef er de voorkeur aan om wel de lampen, schakelaars en sensors aan de Hue Bridge te koppelen aangezien ze dan van firmware update voorzien worden. Ook is het makkelijker om scenes te maken in de Hue app.

Met de Hue app voor Homey kun je alles wat je in je Hue Bridge hebt zitten overhalen naar Homey en in Homey eventueel extra flows maken voor het aansturen van de lampen, sensors en switches.

2 Likes

Heb Homey verstopt op zolder achter mijn trouwfoto’s :blush: gebruik de hue hubs omdat het bereik super is, tot achterin mijn tuin, uiteindelijk bijna 20 meter afstand en meermaals door betonnen muren heen. Werkt perfect mits je voldoende routers hebt.

Voor het aanzetten van hue lampen gebruik ik Homey tenzij de lamp heel snel aan moet(bij mij de gang). In de gang is de polling time van Homey te langzaam(3 seconden) en om die reden schakel ik daar de lamp rechtstreeks aan met Philips Hue eigen app, het uitzetten daarentegen weer met Homey.

Top, bedankt voor al jullie reacties.
Ik zal in eerste instantie wel de hue bridge blijven gebruiken. Mocht zigbee mesh dan niet goed werken voor Homey, dan toch maar zigbee stekkers aanschaffen. En Homey mooi op zolder in mijn gameroom!

Ik heb Homey in een kast staan in de woonkamer. Geen problemen qua bereik, ook 433Mhz luxaflexen op de 1e verdieping gaan prima.

hou er wel rekening mee voldoende routers (zigbee stekkers) te hebben. Anders loop je snel tegen de hardware limiet van Homey Zigbee aan (max 20 direct connected devices). De rest moet via een router lopen. En 20 is echt een max, soms zelfs iets minder.

Je kan dus wel 100 Zigbee devices hebben, alleen dan heb je wel een goede mesh met routers nodig.

En lees ook even op t forum over firmware V5. Deze is nog in Beta, maar hier is de Zigbee veel beter (stabieler, sneller, betere meshing). Dus wellicht overwegen om met die Firmware te beginnen, ook al is die nog in Beta.

Oh en wat @Marcel_Ubels zegt over vertraging op Hue via Homey, dat heb je alleen via de bridge. Direct via Homey (zeker in firmware V5) reageert hij supersnel

1 Like

Dus om een Hue lamp aan te zetten via Homey word de polling functie gebruikt? En dan duurt het dus soms 3 of 5 seconde om een lamp aan te zetten via Homey?
Vreemd, geen last van ook. Ik dacht dat de polling was om de status van een device op te vragen en dat het helemaal niks te maken heeft met het via Homey een Hue lamp (via bridge) aan te zetten.
Tenzij je de Hue sensoren gebruikt of de Hue dimmers. Die worden wel gepolled.

Ik gebruik idd de hue sensoren en dimswitches

Maar dan is het verhaal wel iets anders dus. Homey icm met Hue bridge=slow is dus niet waar.

1 Like

Heb ik niet geprobeerd, ga op jou af dat je hier gelijk in hebt. Met hue sensoren en dimswiches is de vertraging aanwezig en in 1 geval(gang) niet acceptabel

1 Like

Klopt, schakelaars en sensors (invoer) via Bridge is traag
Lampen e.d (uitvoer) via Bridge is prima.
Nadeel, je hebt dan twee netwerken.

1 Like

Wat is het voordeel als je de hue lampen regelmatig update het zijn naar lampen :slight_smile:

Grapje zeker?
Er zat eens in een update dat de lampen de laatste staat van de lamp onthoudt als je de stroom er af hebt gehaald. Was zonder update nooit gelukt.

Ik heb maar voor de zekerheid vandaag ook nog twee zigbee stekkers van de lidl gekocht. Las dat ze al werken met homey (Tuya app).

Geldt bovenstaande mbt hue ook voor xiaomi en de gateway? Ik zie 2 xiaomi apps staan eentje voor direct koppelen met homey en ander volgens mij met gateway (mi homey). Al ben ik nog even aan het doorlezen of die tweede alleen voor wifi apparaten is en niet zigbee.

Maar nu heb ik de xiaomi mija gateway en wat sensoren aangekoppeld. Als ik dan homey koppel aan de gateway ziet die dan alle sensoren meteen of moet ik de gateway maar wegdoen? De mi home app wordt eigenlijk nu ook al vrij weinig gebruikt door mij. Ik heb het liefst al mijn devices up to date ook ivm bovenstaande post qua hack. Dus het liefst nog steeds een hub er tussen, maar uiteraard alleen als het goed werkt.

Haha ja wel een beetje heb ze zelf gewoon rechtstreeks aan Honey op dit moment

Ik heb al mijn Hue lampen (Zigbee) aan de bridge hangen.
Schakelaars (Z-wave) aan Homey. Werkt perfect en geen vertraging.

Je kunt gewoon dekking creëren door een paar inbouw schakelaars om je stopcontacten te kunnen schakelen en je hebt een goede basis.

Vandaag dan de Homey binnen gekregen en geïnstalleerd op zolder. Installatie ging niet helemaal vlekkeloos. Eerst lukte het niet om überhaupt naar wifi netwerken te zoeken en vervolgens maakte hij geen verbinding. Snelle zoektocht op de site: router en ac points opnieuw opstarten. Gelukkig unifi en alles op mobiel kunnen regelen (anders was ik waarschijnlijk wel aan het schelden haha).

Na installatie philips hue, xiaomi gateway, ring en tado gekoppeld binnen paar minuten. Alle apparaten worden herkend.

Meteen een simpele flow gestart en doet het perfect! Overigens een flow waar ik met Domoticz dagen bezig ben geweest en niet werkend kreeg. Wat een verademing is dit zeg en alles met mobieltje.

Nu inlezen in andere leuke zaken om te doen, hopelijk ben ik over een tijdje nog steeds zo enthousiast over haha.

6 Likes

Ik heb toch nog een vraag.

Als aangegeven staat mijn Homey op zolder en heeft wifi connectie met mijn Unifi AP (lite) op zolder. Ik wil deze echter verplaatsen, maar blijft wel op de zolder. Maar voor verplaatsen moet die dus even van internet af. Zal Homey automatisch schakelen naar een andere AP in huis (op de eerste verdieping heb ik op de overloop nog een unifi ap hangen)? Op zich prima bereik vanaf deze ap op de overloop. Of kan ik het beter anders aanpakken?

Hoewel ik eigenlijk geen problemen voorzie, is mijn vraag ook ingestoken vanuit andere topics waarin ik lees dat men problemen krijgt bij bijv. overstappen op een andere router. Een andere router is bij mij niet het geval, maar toch zekere voor het onzekere. Wil niet achteraf kloten met instellingen en kan ik het beter voor zijn.

Alvast dank!