Blokkeren rolluikbediening mbv deursensor

Om het onbedoeld bedienen van een elektrisch rolluik voor een naar buitendraaiende deur tegen te gaan heb ik een deursensor geplaatst, de Aeon labs verzonken deursensor. Middels een flow wil ik dit rolluik beveiligen maar de deur sensor kent alléén maar de waarde 1 en 0 kent en bij de waarde 0 zou het rolluik (deur open) dit moeten blokkeren. Wanneer ik de betreffende schakelaar die behoort bij de Qubino module indruk dan gaat het rolluik omlaag . Maak ik de deur een stukje open dan gaat het rolluik omhoog, druk ik vervolgens de schakelaar “omhoog” in dan werkt de beveiliging niet meer en gaat het rolluik ondanks dat de deur open is toch omlaag. Heeft iemand een idee voor een wel werkende flow?

Zonder informatie wat je al hebt gebouwd is het een beetje koffiedik kijken, maar zoiets als dit denk ik:

Als toets rolluik omlaag ingedrukt
en deur = open
dan doe niets
anders rolluik omlaag

Of

Als deur = open
dan disable rolluik flow

Als deur = dicht
dan enable rolluik flow

Omdat het rolluik in geval van een calamiteit de achterdeur en een van de twee vluchtmogelijkheden blokkeert heb ik deze voorzien van een conventionele schakelaar deze schakelaar schopt nu het protocol zoals bedoeld, in de war. Een flow zou eigenlijk met behulp van de deursensor de Qubino module spanningsloos moeten zetten. Nu is het zo dat wanneer ik de achterdeur een klein stukje open maak het rolluik omhoog gaat dus de sensor geeft het commando middels een flow omhoog maar zou eigenlijk moeten zijn “zet de module spanningsloos” ik zelf zie tot nu toe nog geen mogelijkheid daartoe.

Dat is al wat meer info, maar ik snap nog steeds niet wat je wilt. WIl je nu dat ie niet meer naar beneden mag als de deur opens staat of dat hij omhoog gaat als je de deur opendoet? Als je de deur opendoet en iets spanningsloos maakt is de weg toch nog steeds geblokkeerd? Want dan gaat zowel niet meer omhoog als omlaag.

Misschien even je bestaande flows delen?





|

PetervdK
May 10

|

  • | - |

Dat is al wat meer info, maar ik snap nog steeds niet wat je wilt. WIl je nu dat ie niet meer naar beneden mag als de deur opens staat of dat hij omhoog gaat als je de deur opendoet? Als je de deur opendoet en iets spanningsloos maakt is de weg toch nog steeds geblokkeerd? Want dan gaat zowel niet meer omhoog als omlaag.

Misschien even je bestaande flows delen?

Dank voor je antwoord, het klinkt ingewikkeld maar het enige wat ik nastreef is dat wanneer de achterdeur openstaat het rolluik niet naar beneden gestuurd kan worden middels de twee handbediende schakelaars die er uit veiligheidsoverwegingen zijn bijgeplaatst om bij een calamiteit direct het rolluik te kunnen bedienen en niet eerst een i pad of telefoon te moeten zoeken.

Met vriendelijke groet,

Joost Kolsteren

Ah, ja da’s duidelijker.

Kun je niet de stroom van het rolluik via een Fibaro/Coolcam (of om het even welke plug door Homey wordt ondersteund) voorzien? Die kun je dan naar believen aan en uitschakelen.

Dus in je voorbeeld:

Als contactalarm aan
Dan
scherm naar 100%
én
plug rollluik uit

Als contactalarm uit
dan
plug rolluik aan

Ik blokkeer alleen in de flows die automatisch lopen de rolluiken als de ramen open staan, stuur een push bericht en zet een timer om het na een paar minuten nogmaals te proberen.
In de generieke alarm flow voor de rookmelders en de koolmonoxide melders zet ik alle rolluiken omhoog en lampen op 100%. Op de bediening kan ik altijd schakelen zolang er spanning is, ongeacht de contact sensors.

Inderdaad dat zou een optie kunnen zijn als ik ruimte kan vinden in de rolluikkast voor een wcd en een plug maar meestal zit de hele kast al vol met het pantser Buiten de kast monteren is geen (spat-)waterdichte optie.

Buiten Homey om met een eenvoudige deurschakelaar die de nul-leiding onderbreekt is een andere optie maar minder fraai.

Dank voor het meedenken en ik houd mij beschikbaar voor alle nog te ontdekken opties.

Met vriendelijke groet,

Joost Kolsteren

Geurt,

Dank voor je antwoord maar hier moet ik wat langer over nadenken omdat het rolluik alléén via de Homey-app of handmatig wordt bediend en er geen flow is die het automatisch aanstuurt en er wellicht ook andere omstandigheden kunnen zijn die openen van het rolluik noodzakelijk maken dan alleen bij brand o.i.d.

Is er toch nog een andere mogelijkheid of interpreteer ik je antwoord niet juist?

Met vriendelijke groet,

Joost Kolsteren

Ik luister even mee. Ik heb een soort gelijke uitdaging die ik niet voor elkaar krijg op het moment. Het lijkt zo simpel maar krijg het niet werkend tot op heden.

De bedoeling is als volgt;

Als mijn raam openstaat mag het rolluik nooit naar beneden. Niet direct aangestuurd maar ook niet als dit wordt gevraagd vanuit een flow (bv bij de flow als er niemand thuis is dat de luiken automatisch sluiten bij zonsondergang).

Op het raam heb ik een contactsensor geplaatst die aan gaat als het raam open staat.

De flow is nu als volgt:

ALS
Rolluik xxx
Positie veranderd

EN
Het contactalarm xxx is aan

DAN
Zet relatief dimniveau naar 0%

Wat doe ik verkeerd, wat zie ik over het hoofd of wat mis ik??

Graag hulp.

PS. ik zou graag de flow als foto delen maar weet niet hoe dat moet :slight_smile:

Gerben

Je oplossing doet me denken aan de useless box.
Helaas maak je dezelfde vergissing als @Joost_Kolsteren je vergeet te melden welke type devices je hebt.
En waarschijnlijk update de motor niet vaak genoeg de positie zodat Homey altijd te laat is om het rolluik terug omhoog te zetten. Grote kans dat dit niet gaat werken. En het faalt als Homey uit staat en iemand op de knop omlaag drukt als de deur of het raam open is., maar dat is dom dus doet niemand.

Rechts boven in de flow editor zit flow delen. Plak hier die link.
Ik start onderstaand flow als een timmer afgelopen is en krijg zo dus push notificatie als het raam open staat. Als ik het sluit gaat hij alsnog met 5 min. naar beneden.

Je kunt daar natuurlijk ook een inbouw schakelaar of dimmer voor ge/misbruiken. Dat zal toch wel passen?

Het antwoord op het delen van de flow kan ik je nu wel geven d.m.v. bijgaande afbeelding. Het voorlaatste vakje in het reply venster geeft ook die mogelijkheid hoewel ik deze ook nog nooit heb gebruikt.
Een andere mogelijkheid is gewoon het knipprogramma in Windows (alléén per enkel scherm te gebruiken)

Sorry Geurt, Ik lees nu pas jouw antwoord aan Gerben en loop dus achter op zijn vraag over het delen van een flow.
Een volwassen persoon zal het rolluik niet naar beneden sturen als de deur openstaat en zeker niet als de schakelaar duidelijk herkenbaar is als rolluikschakelaar wat in ons geval niet zo is, maar wanneer er kleinkinderen rondlopen ben ik daar nog niet zo zeker van. Wanneer het niet lukt om het met een flow te regelen is vervanging van de motor met blokkeerbeveiliging nog een optie.

Zou deze misschien de oplossing voor je kunnen zijn ?

Dit is een serieuze optie voor zo’n module is zeker plaats in een rolluikkast in de inbouwdoos zit immers al de Qubino module. Dank voor deze tip ga er mee aan de gang.

Zoiets misschien? Weet niet zeker of hij door de Qubino app wordt ondersteund.

Of zoiets:

https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-z-wave-robb-smarrt

Zie nu jullie reacties pas.

De device is een somphy motor, vlgs mij IO. Koppelt iig de stand netjes terug. Deze wordt nu aangestuurd door de Fibaro rolluik schakelaar V3. Er (nog) geen handbediening gemonteerd, dat komt mogelijk nog. Rolluik wordt nu volledig aangestuurd via Homey, dat gaat perfect.

Het rolluik heeft een blokkeer systeem. Echter, ons raam scharniert aan de bovenzijde en klapt dus aan de onderzijde open. Hierdoor is het mogelijk dat het rolluik het raam schampt en niet blokkeert vanwege te weinig wrijving maar wel een dusdanige schade aan kan richten.

Iedereen kan fouten maken lijkt mij, zelfs volwassenen, daarom lijkt een beveiliging mij op z’n plaats.

Dank voor de info voor het delen van een flow, ga ik eens uitproberen.

De useless box is grappig! Ik zie alleen nog geen relatie met mijn flow, anders dan dat dit juist de bedoeling is als het raam open staat, dus usefull. De bedoeling is, als rolluik wordt aangestuurd en raam staat open doe dan niets (relatief 0%). Als het raam dicht staat kan ie gewoon worden bediend. Ik zie nog steeds niet wat hier verkeerd gaat.

Ik zal proberen de flow te delen.