Bosch-Siemens Home Connect

Goedemorgen fans van de Homey !

Ik ben redelijk nieuw met de Homey, en niet super handig… maar redt me er aardig mee ! :slight_smile:
Ik heb een afzuigkap van Siemens ( LR97CAQ50/02 ) en een kookplaat van Siemens ( EH877LVV5E/01 )

De afzuigkap is te vinden in de Bosch-Siemens Home Connect app van de Homey, maar de kookplaat helaas niet. Nu kon ik ze beide wel vinden in IFTTT en was het in principe ook opgelost. Ik wou namelijk dat de afzuigkap aan ging wanneer de kookplaat actief werd. En ook de verlichting schakelen etc. Nu er betaald moet worden voor IFTTT probeer ik dit anders op te lossen en kom er achter dat de verlichting van de kookplaat niet te bedienen is met de Homey. En aangezien de kookplaat niet te vinden is in de app… kan ik ze dus niet koppelen met mijn Homey.

Mijn vraag is : Kan ik ergens een verzoek doen dat de kookplaat en de licht functie van de afzuigkap worden toegevoegd aan de app ? Of kan ik er achter komen dat deze functies misschien in een volgende update oid zitten ?

Ik hoor het graag ! en ik hoop dat ik dit topic juist heb geplaatst !

Groeten Erwin

Is dit niet gewoon in te stellen in home connect. Apparatuur die je hebt heeft cook connect en Siemens geeft aan dat je in de app kunt instellen wat er moet gebeuren. Lichtstand en afzuigstand.

Hoor graag of dat werkt, zelf ook op zoek naar dit systeem voor een nieuwe keuken

De app is een app ontwikkeld door Athom zelf. Je kunt dus het beste een email droppen op support@athom.com of via de support ticket site: https://support.athom.com/hc/en-us/requests/new.

Je kunt in de app van Siemens zelf wel een koppeling maken tussen de kookplaat en de afzuigkap. Dan kan je de afzuigkap bedienen met toetsen op je kookplaat. Je kunt ook de verlichting aan/uit zetten vanaf je kookplaat. Maar die is standaard altijd 100%.
Maar bij gebruik kookplaat automatisch afzuigkap/verlichting aan is niet mogelijk… ( dit deed ik via IFTTT )
Opzich best tevreden met de kookplaat en afzuigkap. En het werkt ook allemaal prima, alleen ik had gehoopt via de Homey iets meer te kunnen automatiseren ! :slight_smile:

Bedankt voor de tip ! Gelijk gedaan !

Duidelijk, jammer dat die mogelijkheid er niet is. Wellicht een idee dat ik nu toe pas; Slimme stekker op de kookplaat en afzuigkap. Heb zelf een slimme stekker op de afzuigkap. Als de afzuigkap aan gaat gaat het geluid op mijn Sonos in de keuken harder en weer zachter als de afzuigkap uit gaat

Tx voor de tip ! Maar daar schakel ik de verlichting nog niet mee :frowning: en de kookplaat is 2Fase ( geen idee of daar slimme stekkers voor zijn ? )

de standen van de afzuigkap werken prima ! Dus zou ook zoiets als jij kunnen doen met de app van de Homey.

Als de kookplaat geen Home Connect ondersteuning heeft dan zal het helaas nooit via de Homey app werken, en eerlijk gezegd is dat ook nergens voor nodig… Volgens mij kan de kookplaat gewoon rechtstreeks met de afzuigkap communiceren? Althans bij mij doe ik het zo (ze hebben beiden wel Home Connect) en dat werkt perfect. Kookplaat aan = afzuigkap op automatisch en verlichting aan tot de kookplaat weer uit gaat, zonder Homey.

Beide hebben Home Connect. En ik kan de afzuigkap wel bedienen vanaf de kookplaat. Maar niets automatiseren.
dit deed ik dus via IFTTT…

Ik zou het dus nodig hebben om de afzuigkap aan te laten gaan bij gebruik kookplaat etc. En weer uit. En ook de verlichting op bepaalde tijdstippen wel en bepaalde tijdstippen niet…

Je moet de kookplaat rechtstreeks met de afzuigkap verbinden in plaats van kookplaat en afzuigkap via internet/home connect app. Staat in de manual hoe dat moet, dan gaat de afzuigkap alleszins aan en uit bij gebruik van kookplaat. Verlichting gaat hier weliswaar altijd aan…
Niet teveel verwachten van de brakke Home Connect API, helaas!

Hmmm… Erg blij met deze app, echter wanneer de deur van de vaatwasser open staat, triggert deze de zone activatie alsof er een alarm getriggerd is. Dat is niet handig en zou echt veranderd moeten worden:

Dit:

Levert op:
image

Je zier hier dat de zone “Kitchen” op Active staat. Hierdoor is ook de zone van het huis “Home” op Active.

De functie van de Zone aktiviteit wordt hiermee eigenlijk onbruikbaar gemaakt. Een zone zou aktief moeten zijn bij beweging, of wanneer een buitendeur open gaat. Niet wanneer de vaatwasser deur open staat (die staat nl. 90% van de tijd open).

Zou ook graag de verlichting van mijn afzuigkap willen automatiseren (beginnende gebruiker). Mailtje dus de deur uit gedaan!

Heb een berichtje aan Bosch/Siemens gewaagd… zei zeggen doodleuk dat ze niet meer samenwerken met Homey…

Het zou voor mij ook ideaal zijn dat de verlichting van de kookplaat gelijk aan gaat met de rest van mijn slimme verlichting. Nu doe ik dit elke keer met de afstandsbediening… maar dat is nou net niet de bedoeling van een smart home ! :slight_smile:

Dat lijkt me zeer sterk. Wie zegt dat? Ik heb contacten bij BSH en daar is onlangs nog gemeld dat Athom de app heeft ge-updatet.

Dag meneer *****,

Hartelijk dank voor uw mail aan het Siemens informatieteam. Ik begrijp uit uw mail dat u de inductieplaat met het E-nummer EH877LVV5E wilt koppelen met de afzuigkap (E-nummer) LR97CAQ50/02 met elkaar wilt koppelen door middel van HomeConnect en Homey. Helaas werkt bij u de koppeling niet.

Ruim anderhalf jaar geleden heeft Homey de partnership met HomeConnect opgezegd waardoor Homey niet meer werkt met onze apparaten.

Mocht u nog andere vragen hebben, wij helpen u graag verder.

Vriendelijke groet,

Mevrouw Daniele Nagelkerke

Merkadviseur

Siemens Huishoudapparaten B.V.

http://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/

Lekker bezig daar bij Homey.
Koop je apparatuur wat werkt met Homey, vervolgens besluit Homey om te stoppen met de desbetreffende app…
Aan de ene kant een geweldig product, maar die eigen agenda en niet luisteren naar gebruikers gaat me steeds meer tegen staan.

De app is onlangs nog bijgewerkt door Athom zelf dus dat die samenwerking er helemaal niet meer is geloof ik niet. Er zal vast ergens een reden achter zitten. Ik vraag het even aan mijn contact bij BSH.

Er zijn genoeg apps die zonder fabrikantsupport worden ontwikkeld en onderhouden.

2 Likes

Absoluut, maar het gaat in dit geval om de uitspraak over de samenwerking. Die is nogal hard. Vanuit mijn contact bij BSH heb ik begrepen dat ze wel samenwerken en dat BSH graag nog producten gekoppeld ziet aan Homey. Dat zou ook de reden zijn voor de laatste update van de app. Het gaat dus puur even om de opheldering.

Overigens adverteert BSH er nog steeds mee dus ik ga er vanuit dat beide partijen nog een optimale werking nastreven.

https://www.home-connect.com/nl/nl/connected-partners

1 Like