CEMM CEDEL Energieverbruik manager

Hallo,

Is het mogelijk om de energie verbruik manager CEMM van CEDEL te integreren met Homey?

https://cemm.nl/cemm-basic/

Bvd,

2 Likes

Niemand?

In dit topic Homey Community App Requests kun je (in het engels) verzoeken doen voor het maken van nieuwe Homey-apps. Graag het format aanhouden uit de 1e post.

Die verbruiksmanager ziet er inderdaad goed uit én heeft al een open API die gebruikt zou kunnen worden voor de app. Nu nog een developer vinden die het wil maken :wink:

1 Like

Gepost maar nog geen respons. Iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?

tips: als je een bedrag klaar ligt van verschillende duizenden euro’s is je kans groter dat iemand het op wil pakken.
Er zijn 276 andere (mogelijke) apps, alleen in dat topic al, die allemaal even grote kans hebben om op gepakt te worden door een community developer, hoogst waarschijnlijk zal dat alleen gebeuren als een community developer het apparaat zelf ook heeft.
Grootste kans heb je als je de fabrikant zelf vraagt om support toe te voegen in Homey. (of natuurlijk de duizenden euro’s, maar dat is niet realisische)
Daarna het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor een community developer het op te nemen.

1 Like

Het antwoord van de fabrikant (08-04-2022):

Wij hebben momenteel geen plannen om Homey ondersteuning in te bouwen vanuit onze kant.

Er is echter gewoon een API beschikbaar waarmee het mogelijk is om de gegevens uit een CEMM in andere toepassingen te gebruiken.

Wellicht is het daardoor mogelijk dat Homey gebruikers zelf de koppeling maken.

Zie ook developer.cemm.nl

Fijn dat Nederlandse producenten elkaar zo goed helpen :frowning:

Dat is balen :unamused: Ik denk dat Homey-gebruikers veel sneller overstag gaan en dit product zullen kopen, als de ondersteuning zou bestaan. En niet omgekeerd.

Bestaat er een lijst met energieverbruiksmanagers die al wel Homey ondersteuning bieden?
Dan kan ik stemmen met mijn voeten (d.w.z. weggaan bij Cedel en een andere nemen).

Misschien kan je zelf kijken bij de beschikbare Homey Apps?

Youless / Enelogic?

Ik heb een Cemm Energymanager die ik inmiddels heb gekoppeld met mijn Homey Pro. Er zijn geen aparte moeilijke apps voor nodig. Ik gebruik de Power by The Hour app en de Json Handler app. Beide zijn gratis.

Het enige wat je nodig hebt is het lokale ip-adres van je Cemm, die heeft namelijk een webservertje aan boord dat reageert op verzoeken. Aangezien je Homey ook lokaal draait werkt dit prima.

Middels een advanced flow haal ik iedere vijf minuten de benodigde data op, met de Json Handler maak ik tags van de data die ik nodig heb en die schiet ik naar de Power by the Hour App als virtuele sensor.

Niet alleen zijn de metingen prima, inmiddels wordt ook de EV geladen op zonnestroom bij piekproductie in een andere flow die gestuurd wordt door de productie van de zonnepanelen (twee extra groepen in de Cemm)

Als ik de flow met andere gebruikers moet delen of anderszins kan helpen dan hoor ik dat graag.

5 Likes

Klinkt goed. Delen wordt gewaardeerd.

Daar sluit ik mij bij aan.

1 Like

Zou je stap-voor-stap kunnen uitleggen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Ik ben een leek hierin.
Alvast bedankt.

Beste Pierre,

ik ben erg benieuwd hoe je de interface tussen CEMM en Homey hebt gerealiseerd. Wil je daar wat van delen?

Vriendelijke groet,
Marco


Excuses voor de vertraging, vakantie, dit is de flow die ik gebruik. Je moet even kijken op welk ipadres je cemm zit en dan is het niet zo moeilijk meer.

1 Like

Dankjewel: Ik ga kijken of ik hier uit kom

Top en bedankt :+1:

Hallo,

Ik heb de flow ook gemaakt en werkt goed.
Hier ook nog even de flow voor de watermeter van de Cemm.

Sorry @Pierre_van_Lier, dat ik dit draadje weer open.
Maar ik heb zo naar je plaatje zitten kijken en ik kom een heel eind maar kan niet alles vinden. Zou je mij daarmee kunnen/willen helpen?

Bij mij is stap voor stap echt, kleine stapjes maken :slight_smile:
Hoe kom je überhaupt aan de CEMM informatie in je Homey?

Ik kan # Antwoord niet vinden in Lees JSON en dan in tijdlijn en Logica kan ik #Nummer 1/2/3/4 en 5 niet eens vinden en ook bij Power by the Hour kan ik # stroom_totaal. Ben ik nu zo dom of mis ik hier nog een stuk? Hoe voeg ik de CEMM toe?