CV uit als de tuindeur te lang open staat

De koude dagen komen er weer aan en ik wil voorkomen dat de CV aan blijft gaan terwijl de tuindeur te lang open staat. Maar ik kom er niet helemaal uit, Flows blijven toch ingewikkeld :wink:

  1. Als de deur open gaat, dan wordt er een timer gestart van 10 minuten
  2. Als de deur dicht gaat, en de timer loopt nog$, dan stop de timer weer.
  3. Als de timer op 0 komt, en de cv staat aan en buiten temperatuur is lager dan de binnen temperatuur, dan zet de CV uit.
  4. Als de deur dicht gaat, en de timer loopt niet meer$, dan zet de CV weer aan.

$ kun je checken of een timer loopt? Of moet je ook nog een variabele hebben die bij houd of de timer loopt.

Op de een of andere manier voelt het erg gecompliceerd en tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik nog iets vergeet.

1 Like

Ja hoor, in de EN kolom:

chrome_2020-10-04_17-59-20

1 Like

Ik kon die dus steeds niet vinden (alleen van de normale timer).\

Dus, ik heb nu:

Flow 1
ALS deur open
EN cv is aan
EN buiten temperatuur is lager dan binnen temperatuur
DAN zet een timer 10 minuten

de timer zet ik alleen aan al de cv ook daadwerkelijk aan staat. dit had ik eerst in flow 3 maar hier is slimmer. anders moet je nog iets doen bij flow 4 want anders kan de cv aan gaan terwijl die in beginsel helemaal niet aan was.

Flow 2
ALS deur dicht
EN timer loopt
DAN stop timer

Flow 3
ALS timer = 0
DAN zet cv uit

Flow 4
ALS deur dicht
EN timer loop niet
DAN cv aan

Volgens mij, as ik alle scenario’s doorloop moet dit hem zijn toch?

2 en 4 zou je kunnen combineren.

ALS deur dicht
EN timer loopt
DAN stop timer
ELSE cv aan

1 Like

Even de technische kant:
Zet je je CV uit? Of heb je een radiatorknop die dicht gaat?
Als je geen knop hebt moet je bedenken of dit wel de oplossing is.
Als je CV uitgaat koelt je hele huis namelijk af…
Hoe snel reageert je radiator?
1 homey stuurt het signaal naar je thermostaat (via het internet…? Hoe lang duurt het voor de ketel,echt uitgaat?
(Daar zit vaak ook een paar minuten tussen)
2 als de ketel uitgaat zit er nog een heleboel warm water in het systeem, dus die radiator blijft nog best lang verwarmen. Of is het een knop die homeydicht kan draaien, dat werkt veel sneller…
3 en als de deur weer dicht is, dan wil je het weer warm krijgen. En duurt het weer enige tijd voordat de radiator weer opruimt.

Ik zou meer denken aan een melding dat die deur dicht moet :wink:

Van de andere kant versterk je wellicht oorzaak (tuindeur open) en gevolg (huis koelt af).
Zo leert de familie misschien wel het snelst dat de deur achter het kontje dicht moet :+1:

Misschien word de thermostaat wel van 22 naar 18 gezet als de deur langer open staat dan 10 minuten.
Misschien word de deur opengezet omdat het ineens toch wel lekker is buiten en dat er vergeten word de thermostaat lager te zetten?
Maar een melding na bv 5 minuten dat de deur open staat en de verwarming staat aan zou ook kunnen. En als daar niet op word gereageerd, thermostaat laag.

1 Like