Homey Community Forum

Daikin airco unit aansturen met Homey

Goedemorgen,

Afgelopen week kwam ik op het idee om mijn Daikin airco units te gaan koppelen met de Homey. Na contact met Daikin bleek dat dit een dure grap gaat worden (aanschaf van een print om de boel zelf aan te kunnen sturen OF gebruik maken van de Daikin WLAN module welke ik al heb maar helaas dramatisch slecht werkt…).

Toen bedacht ik me dat het misschien mogelijk zou zijn om gewoon domweg het IR signaal van de daikin afstandsbediening te kopiëren, echter dit krijg ik helaas niet werkend.

Wanneer ik het signaal naar de Homey zend pikt deze het na twee x zenden op, als ik dan vervolgens op ‘test’ klik gebeurd er niets.

Is er iemand die weet hoe ik dit werkend kan krijgen? Via IR danwel via een andere niet al te dure manier?

Groeten Sjoerd

IR zou je kunnen doen via de Broadlink RM mini 3.
Is een Homey app voor en werkt hier uitstekend.
Ze zijn aankomende vrijdag ook niet al te duur met Black Friday. Zo rond de 10 euro ongeveer.

Ik ben momenteel aan het kijken of ik een airco ga aanschaffen en dacht aan een Daikin door de integratie met Homey, maar door jouw post begin ik te twijfelen.

Werkt de Daikin app voor jou niet omdat jouw model standaard niet wordt ondersteund, of hoe zit dat precies? In het topic van de Daikin app zie ik namelijk weinig klachten…

Ik heb ook een Daikin, en die Wifi module doet het hier uitstekend. Helemaal aan de andere kant van het huis t.o.v. de router, maar desondanks geen klachten…

1 Like

@Rocodamelsheki De broadlink heb ik al in huis, ik wist niet dat die samen met de homey werkte :smiley:

Betreft de app en Wifi module van Daikin moet ik mijn woorden terug nemen, dat werkt nu (eindelijk!!) super goed.

Het probleem dat ik had was dat ik de airco niet toegevoegd kreeg op het wifi netwerk van mijn router (Netgear Orbi), wel op het netwerk van de Horizon box van Ziggo, echter de Homey zit op de Orbi dus hier had ik niets aan.

Na veel contact met Daikin geen oplossing gevonden voor dit probleem (technische ondersteuning ging niet zo ver daar). Echter vanmiddag kwam ik per ongeluk ergens een tekst tegen waarin stond dat de WLAN adapters van Daikin maar ondersteuning hebben op de 2.4Ghz Wifi band op kanaal 1 t/m 11. Laat de Orbi van netgear nou net 13 kanalen hebben en gekozen hebben dat kanaal 13 het beste was!

Nu heb ik handmatig het kanaal aangepast naar kanaal 6, gelijk was mijn Wifi netwerk te zien in de WLAN adapter van Daikin, nu kon ik een statisch IP adres instellen en werkt alles ook perfect!

Hopelijk kan ik met bovenstaand verhaal andere Daikin gebruikers nog verder helpen :smiley:

@Neuron44 Hiermee kan ik je twijfel wegnemen, met bovenstaand verhaal lukt het dus WEL om de Daikin via de Wifi modules aan de Homey te koppelen!

@Jorden Je hebt dus helemaal gelijk, werkt hier nu ook super, ik wist alleen niet dat de Daikin module maar 11 Wifi kanalen ondersteunde.

3 Likes

Fijn, bedankt voor de antwoorden allebei!