Daikin airco unit aansturen met Homey

Goedemorgen,

Afgelopen week kwam ik op het idee om mijn Daikin airco units te gaan koppelen met de Homey. Na contact met Daikin bleek dat dit een dure grap gaat worden (aanschaf van een print om de boel zelf aan te kunnen sturen OF gebruik maken van de Daikin WLAN module welke ik al heb maar helaas dramatisch slecht werkt…).

Toen bedacht ik me dat het misschien mogelijk zou zijn om gewoon domweg het IR signaal van de daikin afstandsbediening te kopiëren, echter dit krijg ik helaas niet werkend.

Wanneer ik het signaal naar de Homey zend pikt deze het na twee x zenden op, als ik dan vervolgens op ‘test’ klik gebeurd er niets.

Is er iemand die weet hoe ik dit werkend kan krijgen? Via IR danwel via een andere niet al te dure manier?

Groeten Sjoerd

IR zou je kunnen doen via de Broadlink RM mini 3.
Is een Homey app voor en werkt hier uitstekend.
Ze zijn aankomende vrijdag ook niet al te duur met Black Friday. Zo rond de 10 euro ongeveer.

Ik ben momenteel aan het kijken of ik een airco ga aanschaffen en dacht aan een Daikin door de integratie met Homey, maar door jouw post begin ik te twijfelen.

Werkt de Daikin app voor jou niet omdat jouw model standaard niet wordt ondersteund, of hoe zit dat precies? In het topic van de Daikin app zie ik namelijk weinig klachten…

Ik heb ook een Daikin, en die Wifi module doet het hier uitstekend. Helemaal aan de andere kant van het huis t.o.v. de router, maar desondanks geen klachten…

2 Likes

@Rocodamelshekima De broadlink heb ik al in huis, ik wist niet dat die samen met de homey werkte :smiley:

Betreft de app en Wifi module van Daikin moet ik mijn woorden terug nemen, dat werkt nu (eindelijk!!) super goed.

Het probleem dat ik had was dat ik de airco niet toegevoegd kreeg op het wifi netwerk van mijn router (Netgear Orbi), wel op het netwerk van de Horizon box van Ziggo, echter de Homey zit op de Orbi dus hier had ik niets aan.

Na veel contact met Daikin geen oplossing gevonden voor dit probleem (technische ondersteuning ging niet zo ver daar). Echter vanmiddag kwam ik per ongeluk ergens een tekst tegen waarin stond dat de WLAN adapters van Daikin maar ondersteuning hebben op de 2.4Ghz Wifi band op kanaal 1 t/m 11. Laat de Orbi van netgear nou net 13 kanalen hebben en gekozen hebben dat kanaal 13 het beste was!

Nu heb ik handmatig het kanaal aangepast naar kanaal 6, gelijk was mijn Wifi netwerk te zien in de WLAN adapter van Daikin, nu kon ik een statisch IP adres instellen en werkt alles ook perfect!

Hopelijk kan ik met bovenstaand verhaal andere Daikin gebruikers nog verder helpen :smiley:

@Neuron44 Hiermee kan ik je twijfel wegnemen, met bovenstaand verhaal lukt het dus WEL om de Daikin via de Wifi modules aan de Homey te koppelen!

@Jorden Je hebt dus helemaal gelijk, werkt hier nu ook super, ik wist alleen niet dat de Daikin module maar 11 Wifi kanalen ondersteunde.

3 Likes

Fijn, bedankt voor de antwoorden allebei!

Hallo.
Ik ben in het ‘rijkelijke’ bezit van 2 Daikin airco’s (op één splitunit). Beide binnenunits zijn uitgerust met een controller voor de Daikin-app.
Met de Homey-app werkt de controller uitstekend samen (Beide).
Prima geïntegreerd met de infrarood panelen en de elektrische verwarming in de keuken.
Eigen flows met Homey werken na enig gepuzzel prima. Enige hobbels genomen.
Kortom Homey werkt naar tevredenheid samen met Daikin. Beter dan de eigen app van Daikin, die onophoudelijk het contact verliest met de controller. Helpt bij het gasloos maken van een matig geïsoleerd huis.

3 Likes

Ik ben van plan om ook een split unit aan te schaffen met 2 binnen units en 1 buiten unit. Deze zou ik ook graag met mijn homey pro willen combineren.
Welk type heb jij ? en bevalt het?

Hoi Pan,

ik weet dat je het eigenlijk aan Stekkies12 vroeg, maar ik ‘krijg’ op 29 april een 4MXM68N buitenunit en 4 FTXM20N (‘Perfera’) binnenunits. Daarna zal ik wel laten weten of het bevalt :slight_smile:

Hopelijk antwoord @Stekkies12 al eerder :wink:

Hallo.
Ik heb een binnenunit FVXG50 (Nexura) en een binnenunit FVXM50. Beiden vloermodellen, een WAF- dingetje. Een buitenunit 2MXM50M. Wij hebben vanaf november nauwelijks gas gebruikt in ons matig geïsoleerde huis. Dit jaar 6 m3. We stoken de kamer (60m2) op 20 á 21 graden C. De airconditioning bevalt goed; weliswaar heeft het niet hard gevroren.

Homey, voorjaar 2019, praat met WiFi-modules in de binnenunits. Tot de de laatste upgrade werkte dit prima. De temperatuur, de bedrijfsmodus en de ventilatiesnelheid regelde ik met verschillende flows voor slapen, werken, zitten en ventileren. Moest wel commando’s tot 3 x keer toe herhalen binnen de flows na 1, 6 en 12 seconden. Dat werkte tot de upgrade prima; ook door elkaar: temperatuur, bedrijfsmodus en ventilatorsnelheid.

Na de laatste upgrade van de Daikin-app kan ik alleen nog de temperatuur via de flows regelen. De rest reageert niet meer. Ook handmatig in de Homey-app instellen werkt niet meer of heel slecht.

Als ik weer tijd heb zal ik eens zoeken.
Iemand een idee?

Heb nog wel gespeeld met WiFi-module A instellen, terwijl er een module B gebruikt is.
Geen zichtbare verbetering.

Hallo Jan,

Helaas bij mij inmiddels hetzelfde probleem, hoe dit kan? Geen idee!

Inheb hier twee units hangen met beiden dezelfde adapter, bij de ene werkt alles gewoon zoals voorheen, bij de andere werkt het niet meer, die kan ik alleen nog maar aanzetten via de app en dan na 10 seconden gaat hij weer uit (zonder dat ik dit wil!!)…

Helaas blijft de Daikin Adapter een kreng om mee te werken, als ik van tevoren had geweten dat de daikin zo slecht was met IOT, had ik nooit voor dit merk gekozen!

Groeten Sjoerd

Hoi Sjoerd,

Oh dat klinkt niet zo goed. Wat zou je dan adviseren in plaats van daikin om met de homey te combineren?
Ik hoor goede verhalen over mitsubishi airco’s, maar geen idee of dat prettig werkt met de homey…

Wellicht al gevraagd aan de maker van de app wat het probleem kan zijn?

Overigens is IFTTT volgens mij nog een omweg of werkt dat ook niet?

Na een paar dagen zoeken heb ik de oorzaak niet boven water gekregen.

Iets ander geprobeerd: Ik heb de ‘dan’-kaartjes in de flows domweg gekopieerd. In de flow staat een kaartje voor de bedrijfsmodus, de ventilatorsnelheid en de temperatuur. Die kaartjes hebben (tov elkaar) een vertraging van 2 seconden.

Ik merkte dat sinds de upgrade het niet meer betrouwbaar werkt; soms wel; soms niet.

Ik heb de 3 kaartjes gekopieerd en met een vertraging van 6 seconden opnieuw laten lopen. Mijn idee is dat de betrouwbaarheid beter werd, maar niet goed. Dus nu heb ik de 3 kaartjes 5 keer gekopieerd in de flows met een vertraging van 6 of 12 seconden.

Hoe onzinnig het ook lijkt: ik heb geen fouten meer geconstateerd. Ik vind het een paardenmiddel, maar het lijkt te werken al 3 dagen.

Misschien de moeite waard om het ook eens te proberen. De Daikin-airco zelf werkt overigens prima en vervangt de cv-ketel volledig.

Ik heb inmiddels de units hangen en ze werken prima. Als ik de apparaten direct bestuur, heb ik geen problemen. Ik ben nu aan het proberen om ze aan te sturen (hoofddoel is koelen) als het te warm is middels flows. Ik heb wel wat ideeën, maar ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Wil iemand zijn/haar flows delen misschien? :innocent:

Ik heb de airco deze winter gebruikt voor verwarming met onderstaande flows, voor koelen aanpassen naar wens:

  1. Flow voor virtuele thermostaat:
    https://homey.app/f/E9huP7
  2. Flow voor inschakelen bij te lage temperatuur (sensor):
    https://homey.app/f/0PQuP7
  3. Flow voor inschakelen bij verandering thermostaat setpoint:
    https://homey.app/f/Ah0vP7
  4. Flow voor uitschakelen als de sensor een hogere temperatuur meet dan het setpoint:
    https://homey.app/f/2V5vP7
  5. Flow voor uitschakelen als setpoint via thermostaat veranderd word naar een temperatuur lager dan de gemeten temperatuur:
    https://homey.app/f/m9gvP7

Ik heb de app “Virtuele apparaten” gebruikt voor de virtuele thermostaat.

Ik hoop dat je er wat mee kunt! :grin:
Groeten Sjoerd

Dank je voor het delen van je flows @Stekkies12.

Ik ben benieuwd of dit er voor zorgt dat de airco de hele tijd nieuwe commando’s krijgt, omdat de temperatuur iedere paar seconden/minuten wijzigt en dus de airco weer het commando geeft om te koelen/verwarmen? Of dat de airco de hele tijd aan en uit gaat, omdat de temperatuursensor vrij snel de koele/warme lucht van de airco oppikt? Ik was zelf ook zoiets aan het bedenken, en had bedacht om dan met een boolean te voorkomen dat de flow een tweede keer loopt als de airco al aan staat. Maar het lijkt erop dat je dat niet doet, of gebruik je daar de variabele ‘thermostaat woon aan’ voor?

Ja klopt, de airco zal constant nieuwe commando’s ontvangen. Ik zie dit echter als een voordeel, omdat er af en toe weleens commando’s “gemist” worden ben je er op deze manier zeker van dat de airco toch netjes doet wat je wilt, als hij een commando mist komt er immers binnen niet al te lange tijd toch weer een nieuwe opdracht.

De airco gaat niet uit, om deze reden heb ik ook gewerkt met 0.7 in de berekening om te voorkomen dat de airco “gaat pingelen”. Zolang de airco aan staat “negeert” deze de commando’s voor aan. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met de afstandsbediening. Iedere keer als je een knop indruk verstuurd deze alle instellingen naar de airco (aan/uit status, werkingsmodus, setpoint, swing, snelheid, enz.). Daarom is het dus ook geen enkel probleem om de status “aan” iedere keer mee te sturen bij een wijziging, dit gebeurd immers met de afstandsbediening ook.

Vergeet je laatste vraag te beantwoorden, nee dat doe ik niet. Ik heb voor zowel aan als uitzetten steeds twee flows gebruikt:

Thermostaat aan/ uit: deze word uitgevoerd wanneer ik de thermostaat verander bijvoorbeeld instel van 20 naar 21 graden, dan wil ik dat de boel direct reageerd.

Sensor aan/ uit: deze word uitgevoerd wanneer de sensor veranderd (dus de gemeten temperatuur word hoger of lager).

Ah, nu snap ik je flows beter denk ik! Dank je! Ik ga kijken of ik er dit weekend aan kan knutselen, bedankt voor de tips!