Dark Sky overgenomen door Apple

Ik heb een paar dagen geleden een Homey Pro aangeschaft en wil ook flows maken voor mijn zonnescherm en daarvoor lokale weerverwachtingen gebruiken. Mij was geadviseerd om de Dark Sky app te gebruiken. Dat schijnt de beste weer-service te zijn.
Nu wilde ik een account aanmaken voor de API en las ik op hun website dat ze zijn overgenomen door Apple. Alleen de IOS wordt nog ondersteund maar o.m. Android komt per direct te vervallen. Ook worden geen nieuwe aanmeldingen meer geaccepteerd.

Zie hier de mededeling: Dark Sky has a new home

Met Weather Underground had ik een tijd geleden (toen nog met Domoticz) ook al minder goede ervaringen omdat er ineens allemaal restricties kwamen voor het gebruik van de service.

Iemand een goed idee voor een alternatief? Of een betrouwbaar fysiek weerstation dat compatible is met Homey zodat ik niet meer afhankelijk ben van services.

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Ik had dit al een keer gemeld in de Dark Sky App topic.

Is echt ***** dat het door Apple is overgenomen :frowning:

Weerlive.nl heeft een prima api. Je kunt vrij veel verschillende voorspellingen binnen halen. Geen app beschikbaar, maar via de http request app kan je alles binnen halen. Veel knutselplezier.

Excuus ik ben net nieuw hier en had al gezocht op Dark Sky maar zag niet dat het al gepost was.

Maakt niet uit. Zoals Marcel al zegt moeten we anders gaan knutselen.

Ik gebruik OpenWeatherMap

OpenWeathermap update niet zo snel als Darksky. Wat ik lees om de 10min ongeveer. Darksky doet die elke 2min momenteel. Zit er bij OpenWeatherMap wel wind snelheden bij?

Ja

Na veelvuldig testen vorig jaar bleek rond mijn locatie ( schiphol ) darkweather verreweg het meest accuraat.

Verschillen met openweathermap ware stuitend ( soms 3 tot 4 graden terwijl schiphol een zeer veel bemeten / nauwkeurig station is )

Ook met voorspellingen verderop de dag is darksky beter. Om 5.00 kijkt homey in darksky wat de hoogste temp van die dag is en aan de hand “kiest” homey 1 van de 4 verschillende programma’s ( bestaande uit weer verschillende flows ) die ik heb om mijn 5 rolgordijnen de bedienen. Werkt perfect … van koude oosten wind tot hittegolf

Hoop dat er een waardig alternatief gaat komen voor eind 2021 voor darksky

1 Like

Ik hoop het ook …

Als de darksky app geïnstalleerd was dan kan je er gebruik van blijven maken.

In mijn geval is dat niet zo, ben nu aan het knutselen. Voor nu gebruik ik een combi van Buienalarm en OpenWeatherMap.
Wat ik met deze twee apps niet kan toevoegen zijn windstoten én ik lees overal dat OWM niet de meest accurate is.

Wat raden jullie aan om sowieso te gebruiken voor een zonnescherm en met name de windstoten?

Windstoten kan via de api van weerlive.nl. Zelf vertrouw ik daar niet op en heb een windsensor gemonteerd op het zonnescherm. Indien het zonnescherm dan een te harde windstoot krijgt gaat hij direct(automatisch zonder flow) in.

Dank voor je reactie, ik begrijp je oplossing. Wat ik echter probeer om te sturen op data en logica, is er geen goede vervangende api voor Darksky? Ik ga weerlive.nl zeker proberen! Welke App gebruik je daarvoor in Homey?

Helaas is er geen app voor weerlive. De api kun je benaderen met de app http request. Heb het veel gedaan, veel werk helaas. Na crash van Homey(voor de backup mogelijkheid) alles kwijt en (nog) niet de moeite genomen het opnieuw te maken. Maar het werkt zeer goed als je het eenmaal werkende hebt. Maar het blijven voorspellingen en dat is de zwakte van het geheel.

Dank voor je reactie, ga er mee aan de gang en het uitproberen.