Diverse problem med Trådfri och Zwave-prylar...frustrerad nybörjare

Köpte mig en Homey för en månad sedan. Dock är det först nu som jag kunnat börja plocka lite med dem, så jag ska väl börja med att säga att jag är helt en nybörjare som förvirrat klickar mig runt :relaxed:

Jag har fått in en del appar i Homey och fått in min Hue-lampor och lite sånt.
Men nu försökte jag med Trådfri så gick jag på pumpen.

  1. Jag har en Floalt i taket som är kopplad så att den funkar med Trådfri remote(rund 5-knappars). Går denna inte att lägga till? Har även försökt lägga till remote som Zigbee men jag lyckas inte. Den verkar inte få kontakt.

  2. Har en Trådfri lampa (https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-e27-250-lumen-tradloes-dimbar-varmt-sken-globformad-brun-klarglas-70455676/. Denna lyckas jag inte få in heller…

  3. Z-wave. Har en dörrsensor från Telldus. Den sitter på min dörr i garaget. Jag har inga andra z-wave prylar förutom en Telldus repeater. Hur lång räckvidd är där på Z-wave? Lyckas inte få dörrsensorn få kontakt med Homey. Jag la till den innan jag flyttade ut den till dörren. Prövade att sätta repeatern i grovköket närmast garagedörren… det innebär att det är 4 meter från garaget till repeaten och sen 4 meter från repeatern till Homey. Nåt tips för att få det att funka?

Är lite frustrerad över problemen att få in saker och ting. Finns mer att ta upp, men det tar vi nån annan gång :see_no_evil:

Fortfarande ingen lösning på detta…någon som har ett tips?

Jag har själv bara en Ikea zigbee transformator från ikea och när jag skulle läggs till den så behövde jag vara väldigt nära min homey, testa det.
Avståndet va bara viktigt när jag la till enheten.

Du måste nollställa lampan först genom att tända och släcka den sex gånger, därefter kan du lägga till den i Trådfri-appen i Homey. Ha lampan väldigt nära dina Homey när du försöker lägga till den.

Som bekant efter senaste homey uppdateringen går det inte längre lägga till RGB lampor.
Sitter själv med många ikea glödlampor som inte längre går att använda färg på

Jag brottas med det där nu. Köpt en dimbar transformator som jag inte lyckas lägga till. Testat att tända släcka lampan genom att koppla bort den från transformatorn (eller behöver man en fjärrkontroll för det…?), testat att reseta och allt möjligt. Lampan blinkar till men den vill inte koppla ihop sig med min Homey Pro. Håller till typ 5 cm från den så avståndet ska inte vara något problem :slight_smile:
Några tips?

Vad är det för märke på transformatorn, finns det en app

Ikeas… vad den nu heter, inte hemma och kan kolla. Försöker lägga till den via Ikea Trådfrå-appen

Tänk på att z-wave enbart “mechar” via el anslutna enheter och inte batteri enheter. Så är det för långt avstånd så kanske du skall prova med ett z-wave uttag i garaget som då meshar med repetern. Alla elanslutna saker är en “repeter”.