Diverse vragen voordat ik met Homey begin

Ik ben aan het rondkijken of ik een Homey ga aanschaffen. Ik wil graag even een goed beeld hebben wat er werkt, voornamelijk van mijn bestaande spullen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal apparaten waarvan ik niet weet of ze zullen werken.

Somfy zonnescherm, althans de dat staat op de afstandsbediening.
Ik heb ook 4 rolluiken, ik vermoed dat deze van Faher zijn, er zit een DC251 afstandsbediening bij.
Garagedeur, al lijkt me deze wat minder belangrijk.

Ik heb even Hue GU10 lampen gehad, echter deze zijn weer terug gegaan omdat ze piepten.
Ook gezien de prijs twijfel ik om voor een combi van Hue en Tradfri te gaan.
Echter gaat dat goed werken?
Werkt Hue beter met bridge?

Wat is een goede keuze voor bewegingssensoren?
Die van de IKEA zijn goedkoop, echter lijken alleen met Tradfri lampen te werken omdat je ze moet koppelen?

Ik denk ook wel eens aan temperatuursensoren, wellicht handig om bij hetzelfde merk te blijven als de bewegingssensoren?

Somfy is gewoon een app voor dus dikke kans dat het werkt. Zie ook apps.athom.com voor alle apps. Daar kun je ook je andere merken zoeken. Geen app staat 99% gelijk aan niet werken.

Zowel hue als Ikea werken prima. Direct gekoppeld en via hub. Niet alles werkt echter, zo werken verschillende knoppen niet en volgens mij de beweging sensor van Ikea ook niet bij een directe koppeling. Via de hub weer wel (of andersom), ook de ondersteunde apparaten kun je via de apps site vinden.

Ik werk graag via de hub en maak voor de beweging sensor gebruik van hue, werkt voor mij perfect maar sommige vinden dat te traag werken en zijn overgestapt op een ander systeem. Je kunt ook voor de goedkope van aquara / xioami kijken. Die werken ook. Alleen de lux waarde wordt alleen bijgewerkt als er beweging is. Daar heeft de hue geen last van maar Ikea weer ik niet.

Voor wat betreft het combineren van merken; dat is nou juist de kracht van homey. Dus gewoon doen.

Tradfri verlichting werkt hier tot nu toe eigenlijk zonder problemen met Homey. IMijn hub staat te nixen in de kast.

Als bewegingssensor gebruik ik de PIR V2 van neocam. Werkt okay-ish; het (Z-Wave) bereik van homey is niet zo best. De sensor werkt permanent in friend-mode via een lamp in de woonkamer aan de homey, terwijl de homey zelf dichter bij de sensor staat dan die lamp. Aan de andere kant… die neocam sensoren zijn wel goedkoop.

Thanks zover!

Iemand ervaringen met Faher?
Daar kan ik weinig over vinden en hoe je zoiets zou moeten koppelen.

Wat @Martijn_Hoogenbosch ook al aangaf: is er geen app op apps.athom.com, dan kun je er vanuit gaan dat het niet zo gekoppeld kan worden. Ik kom Faher nergens tegen, dus die is denk ik pech hebben…

Er is vaak wel een mouw aan te passen door iets verder te kijken. Zo worden rolluiken uiteindelijk vaak aangestuurd door elektromotoren, dus door er slimme inbouwschakelaars tussen te plaatsen in het stroomcircuit kun je ze wel slim maken. Je moet dan denken aan een Fibaro Roller Shutter.

En dat is ook een beetje de truc voor wat je eventueel nog verder wilt gaan uitbreiden: zoek je oplossing vooral in merken/oplossingen die zich bewezen hebben met Homey. Waar een goede app voor is, die regelmatig updates krijgt en waar de community positief over is. Dan kun je er veel plezier van hebben.

Succes met je keuzes!

Hoi Arjan, hier in dezelfde modus, maar kan je al wel hiermee helpen :slight_smile:

Somfy heeft 2 types aansturing, RTS en IO homecontrol (staat ook achterop de afstandsbediening)

RTS motoren zijn rechtstreeks te koppelen, de IO versie via Connexxoon of Tahoma box als bridge, en dan de Somfy app op de Homey.
Nice to know is dat ook Velux gebruik maakt van IO, en dus op die manier ook via de Somfy bridge moeten werken.

De Fahler units werken op 433MHz, misschien dat je daar meer mee kan? De Homey heeft hier de radio voor on board, wellicht dat dit je hier verder helpt.

1 Like

Als het 433mhz is kun je best kijken naar Broadlink. Die leert radiofrequenties direct van de AB, mits ze niet encrypted of rolling zijn. Homey zelf leert radiofrequenties bar slecht

1 Like

Als je het hebt over temperatuur- en bewegingssensoren, zou ik gaan voor Xiaomi (Aqara). Ik heb die best veel. Heel goedkoop bij de Chinees, erg klein, lange batterijduur en bij mij werken ze feilloos. Voordeel van Homey is dat het merk eigenlijk niet uitmaakt. Als je een voorkeur hebt voor Hue lampen maar Aqara bewegingssensoren, kan je dat prima combineren.

1 Like

Somfy en Brel kan Homey met de bijbehorende apps perfect bedienen, nog nooit een hapering of fout mee gehad.

Goeie tip, op de afstandsbediening staat RTS, dus dat zou goed moeten komen!

Dat klinkt goed!
Oftewel als het met Homey niet lukt kan ik er een Boardlink tussen zetten.
Thanks!

Ik heb nog niet naar sensoren kunnen kijken, maar die ga ik meenemen!

Ik heb het dan ook niet over producten waar wel een app voor is maar over producten die 433mhz praten zonder app. Homey kan dan weer via broadlink communiceren en zo heb je een goed werkende “lerende” RF controller.

Dat is hetzelfde als BREL. daa ris een app voor!

1 Like