Douche ventilator

Ik heb mijn douche voorzien van verlichting en een afzuig ventilator, deze worden allebei ingeschakeld door een beweging melder, nu wil ik graag het volgende
Als ik binnen kom gaat door de bewegingsmelder ( geen domotica ) het licht aan, nu mag na ongeveer 2 minuten pas de ventilator aan gaan en als het licht door de bewegingsschakelaar wordt uitgeschakeld moet de ventilator 10 minuten doordraaien.
Als binnen de 2 minuten de bewegingsmelder de verlichting weer uitschakelde mag de ventilator niet aan gaan.
Dit is als ik even snel iets uit de douche pak dat de ventilator dan niet aan gaat, als ik dus langer dan 2 minuten ( instelbaar ) in de douche ben ga ik er vanuit dat ik de douche ook gebruik en moet de ventilator dus 10 minuten nadraaien ( instelbaar )

Heb ik aan een fibaro inbouw schakelaar genoeg of heb ik meer nodig en heeft iemand een idee over de flow ?

Ik zou voor de verlichting van de badkamer de bewegingsmelder blijven gebruiken en voor de ventilator zou ik een deur sensor plaatsen van b.v. Xiaomi daarachter een inbouwschakelaar van b.v. Kaku ACM 1000 die de spanning verzorgt voor de ventilator.
Je zou een flow kunnen maken met een timer.
When: deurcontact is aan zandloper (naam + tijd) loopt.
Then: wanneer zandloper leeg is, schakel ventilator aan.
Then: schakel spanning ventilator uit na… tijd.
hoogstwaarschijnlijk zijn er nog tal van oplossingen het is maar net wat de gebruiker wil, deze benaderd jou vraag redelijkerwijs.

Ook zou je naast je deur sensor een luchtvochtigheid sensor kunnen plaatsen van Xiaomi zodat je kunt schakelen op luchtvochtigheid, dit om de reden dat de luchtvochtigheid altijd verschillend is zodat je nooit teveel onnodig stroomverbruik hebt.

Waarom neem je niet een Aqara temperatuur & luchtvochtigheid sensor. Dan laat je de ventilator aangaan wanneer je luchtvochtigheid boven de 60% komt en wanneer deze onder de 50% komt na 10 min bv uitgaan. Dit is veel effectiever dan de ventilator op een beweging aan te laten gaan.

deze werkt goed. heb dezelfde sensor in combinatie met een aquara inbouw schakelaar. (helaas is deze nog steeds niet geschikt voor europeese markt wat inbouw betreft) Kan evt altijd handmatig de ventilator aanzetten

1 Like

Ik heb inderdaad ook dezelfde. Werkt super met een vochtmetertje van Ali.

1 Like

Hmm zal eens over een deursensor of zo denken, een vochtigheidsmeter is natuurlijk ook een optie, toch denk ik dat een vochtsensor voor problemen kan geven als de RV buiten bijvoorbeeld 70% is en ik wil 65 % in de douche hebben zal de ventilator nooit uitgaan, dat lijkt mij dan weer een probleem

Het komt maar sporadisch voor dat de algemene luchtvochtigheid hoger is dan de ingestelde waarde.

Of je gebruikt een tweede sensor zoals bijvoorbeeld beschreven in Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Ook daar kun je dan weer een timer met mee laten lopen en een maximaal eraan stellen.

nou ik heb een sensor gekocht een 2in1 Temperatuur Luchtvochtigheids Sensor Z-
Wave Plus van PHILIOTECH, maar hij zend niet het signaal uit of laat ik zo zeggen hij stuurt niks door aan de homey, ook zit er een intruder alarm op welke ik heb laten afgaan om te testen en krijg hem er niet meer af, wat doe ik verkeerd ! onderstaand een screenshot van de zwave instellingen
Screenshot_20200522-141159_Homey|236x500

Hier nog een iets andere variant zonder allerlei sensoren e.d.
Als je in bet bezit bent van een slimme thermostaat en deze kunt koppelen aan Homey, kun je ook het volgende proberen:

Ik heb een thermostaat van Nefit, deze geeft statussen door. Ik monitor de status en op het moment dat de status: “warm water” wordt, schakeld de ventilator in. Als de status: “uit” wordt (of “cv”) dan schakeld de ventilator na een ingestelde tijd weer uit.
(Bij mij werkt dit, omdat ik in de keuken een close-inn boiler heb en dus geen warm water van de cv tap, anders zou bij keukengebruik de afzuiging in de badkamer aanslaan, dit zou je natuurlijk met een beweginssensor weer kunnen ondervangen)

ik heb het voor elkaar gekregen en het werkt prima met een RV sensor, nu even kijken of het ook zo blijft,
ik ben namelijk aan het klooien geweest met de instellingen van de RV sensor, ik hoop dat ik nu geen 3 batterijen in de week nodig ben

Vervang he ventilatie box door een Orcon met vochtsensor.
Klinkt misschien stom, maar persoonlijk zie ik alleen maar problemen met alles via een Domotica systeem laten werken.
Ik heb problemen gehad met een domotica controller, plof einde oefening. Kon geen lampen meer schakelen en rolluiken bedienen. Gelukkig heb ik alles ook voorzien van een hand bediening, dus kon ik evengoed nog de lampen uitzetten en de schermen laten zakken.
Een paar dagen later nieuwe controller binnen en alles opnieuw gekoppeld, maar in de tussentijd dus alles handbediend. Daarna nog paar keer gehad dat flows niet werken of de Homey een reset nodig heeft, al is dat de afgelopen paar maanden een stuk beter.
Onze badkamer heeft echt ventilatie nodig en dat gaat nu dus helemaal los van de Homey. Douche aan, na seconde of 30 tot 60 meet de Orcon de toename in luchtvochtigheid en start de ventilatie. Als de luchtvochtigheid weer afgenomen is gaat een naloop timer aan. Verder zit er een remote bij om handmatig de boel in te schakelen en de snelheid te kiezen. Dat zijn functies die je via een Homey heel moeilijk kunt bouwen.
Als je nog een wisselstroom ventilatiebox hebt, bespaar je ook nog een paar tientjes per jaar op de elektra rekening, dus verdien je die 210 euro zo weer terug.

Ik zie dat je inmiddels al een sensor gekocht hebt, maar ik heb jouw scenario geïmplementeerd zonder sensor en op basis van de lamp.

Om de ventilatie aan te zetten na enkele minuten de lamp aan te hebben en daarna te laten nalopen, heb ik 4 flows.

Flow 1: Als de douche lamp aan gaat, start een timer van 2 minuten.
Flow 2: Als de timer uit flow 1 op 0 komt en de lamp is nog steeds aan, start ventilatie
Flow 3: Als de lamp van de douche uitgezet is en de ventilatie staat aan, start een andere timer met 900 seconden
Flow 4: Als de timer uit flow 3 op 0 komt, zet ventilatie uit (of terug naar stand 1)

Dit moet ook goed gaan maar dit is wel een oplossing zonder meetgegevens van een RV voeler en alleen op basis van tijd ,
Wat me nu opvalt is dat als men klaars met douchen de ventilator een poosje blijft doordraaien en dan afschakelt bij 68 % na een minuut of 10 schakelt de ventilator weer aan want de RV is weer opgelopen, na een paar minuten schakelt hij weer af bij 68% en blijft dan ook uit, met andere woorden de RV voeler was de juiste keus want op basis van tijd was hij de tweede keer niet ingekomen