Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

Of een Shelly 2.5 als je Wifi in die buurt hebt!

Ik heb een kaku ACM-3500-3 hiervoor gebruikt.
Gewoon i.p.v. de perilexstekker gezet.
Nu kan ik de afzuiging op zowel stand twee als stand drie zetten.

Ik ga voor de fibaro. Mijn z-wave signaal is best goed in huis.

Ik denk dat die fibaro morgen binnenkomt. Ik zal even posten als het is gelukt :wink:

1 Like

Ik heb de module geïnstalleerd en het werkt goed! Op welke luchtvochtigheid waarde laat je de ventilatie aangaan?

Ik heb hem op 70% gezet met een timer op 30 minuten. Dat werkt best goed. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je een vergelijking kan maken met de luchtvochtigheid ergens ander. Bv in de woonkamer zodat je bij vochtig weer niet per ongeluk de flow activeert.

Ik gebruik twee meters 1 in de badkamer en één op de overloop i.v.m. wisselende luchtvochtigheid buiten.
Als mijn badkamer meer dan 10% verschilt staat hij 3.
Tussen 5 en 10 staat hij op 2.
En minder dan 5% gaat hij op 1

Als je dat ook wilt wel eerst kijken of ze hetzelfde aangeven bij mij zat er 3% verschil tussen.

Normaal gaat het ventilatie systeem altijd standaard weer naar de “auto” modus.
Als ik nu via Homey schakelaar 1 of 2 aan zet en dan weer uit, dan gaat die standaard terug naar stand “1” op de DUCO.

Is er een mogelijkheid dat die weer naar de “auto” stand gaat?

Heb je CO2 sensors in je Duco systeem? Anders is de auto stand niet zinvol…

Bij mij staat het nu ingesteld:
Niemand thuis = stand 1
Iemand thuis = stand 2
Vocht / toilet flow = stand 3

Aanwezigheid kan op verschillende manieren. Ben zelf erg te spreken over BLE beacons.

(Stand 2 wordt geadviseerd als er iemand thuis is, ook 's nachts. Alhoewel ik me afvraag of dat ook geldt als je ramen open hebt…)

1 Like

Nee, ik heb geen CO2 sensoren in huis.

Tnx voor de info! Dat wist ik niet.

Bij mij staat die standaard altijd op stand 1 en zodra in de badkamer de luchtvochtigheid te hoog is dan gaat die op stand 3.

Ik heb ook een Duco ventilatie systeem in huis en ben dus zeer geïnteresseerd.

Alle Duco systemen zijn geschikt (te maken) om met Niko Home Control te werken.
Zie: https://www.duco.eu/nl-nl-producten/nl-nl-luchtafvoer/nl-nl-ventilatiesystemen/slimme-ventilatie-met-domotica/nl-nl-niko-home-control

Wellicht dat er een handige en bereidwillige programmeur is die het kan porteren naar Homey.

Ik denk dat je schrikt van de prijs van de benodigde printplaat en installatiekosten…

Klopt. Geen malse prijs voor die printplaat, maar dan weet je wel zeker dat het naar behoren werkt.

Aangezien ik in een huurwoning woon begin ik er ook niet aan. Dus goedkopere oplossingen zijn voor mij van harte welkom :slight_smile:

Dit probleem heb ik ook (ik schakel de S3 middels een klik-aan-klik-uit), en ik heb ook sensors van Duco dus hou wel van de auto-stand…
Ik heb wel een oplossing bedacht: stroom er helemaal af middels een tweede klik-aan-klik-uit. Daarna start hij -na een boost- weer in auto. Maar echt goed zal dat niet zijn denk ik…

Welk type humidity-sensors gebruiken jullie in de badkamer?

Ik ga het oplossen met een Duco RF Schakelcontact in combinatie met mijn (nu in de Duco op de Perilex) geïnstalleerde Klik-aan-klik-uit AMU-500. Dan heb ik - verwacht ik - de mogelijkheid om de homey o.b.v. flows de duco tijdelijk naar hoog te laten schakelen, maar de auto-stand actief te laten. Ik bestel hem vandaag, laat weten of het werkt!
@ Zignature ook wat voor jou?
€120 euro ongeveer in totaal

Is de vochtsensor van duco zelf niet voldoende? Werkt hier perfect, zonder homey :slight_smile:

1 Like

Als je die al hebt prima, maar deze DIY oplossing is een stuk goedkoper. Bovendien kun je dan ook via andere sensoren en handmatig op afstand de stand bepalen…

Ik vind 120 euro (zie reactie boven die van mij) niet per definitie goedkoper aangezien de sensor hetzelfde kost :slight_smile:

Sensor Aqara = €8
Shelly2.5 = €10

Dus weet niet hoe je bij €120 komt?

Ik ook niet, was namelijk niet mijn bericht :slight_smile:

Ik zal het verduidelijken;

Ik heb reeds een vocht- en een CO2 box sensor, en in de woonkamer ook nog een sensor schakelaar van Duco. De perilex oplossing is dus niet echt handig.
Wilde graag obv toilet aanwezigheid ook afzuiging schakelen.
Dat kan met de Duco rf schakelaar. Maar door die aan de klik-aan-klik-uit te koppelen, kan ik homey ook obv andere situaties de Duco laten schakelen.