Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

@PascalB

Waar haal je de 2.5 voor €10?

Moet je niet aan hem vragen, hij heeft het niet gepost… :stuck_out_tongue:

2 Likes

Je hebt gelijk, €20, maar nog steeds goedkoop :wink:

1 Like

Ik heb ook de duco silent hangen. Na het lezen van dit topic (tnx @PascalB) heb ik de Shelly 2.5 aangeschaft (via amazon.de) en geinstalleerd: werkt goed!

De duco hangt op zolder en daar heb ik ook een wifi ap hangen, dus gegarandeerd bereik. Dit wist ik niet zeker voor zwave. Vandaar de shelly. De homey shelly app blijkt ook prima te werken.

Shelly erin hangen koste me uurtje, wat lasklemmetjes en wat installatiedraad. Hij is mooi klein en past prima in de duco box.

Heb een aqara temp/humid sensor in de badkamer hangen. Middels een flow aan de shelly gekoppeld.
Ik wil m later ook koppelen aan een motionsensor in toilet.

Het enige kleine minpuntje is dat de ‘auto’-modus van de duco niet geactiveerd kan worden via de shelly. Ik heb thuis alleen in de woonkamer een duco-rf-remote met CO2 sensor. Dus de enige toepassing van de auto-functie bij mij is als er veel mensen in de woonkamer zijn. komt weinig voor.
De RF bediening en de shelly bediening functioneren naast elkaar. Ze overrulen elkaar als één van de bedieningen gebruikt wordt. Het kan dus voorkomen dat de shelly bediening op ‘hoog’ staat, maar de duco werkelijk op ‘medium’ draait omdat de RF bediening gebruikt is om m op medium te zetten. Blijkt in de praktijk ook geen probleem te zijn.

Ik wilde m’n ervaring delen, wellicht heeft iemand er wat aan.

7 Likes

Bedankt voor het delen!

Als je met homey op high zet, gaat hij dan automatidch weer terug naar auto na x minuten?

Heb je een foto hoe je hem aangesloten hebt?

Nee, hij gaat niet vanzelf terug naar auto.
Ik laat m middels een flow weer terugschakelen naar low.
Foto zal ik straks nog delen.

En hierbij de foto’s!
Disclaimer: Elektra-installatie is niet mijn specialiteit, dus ik hoop dat m’n constructie enigszins logisch is :wink:


1 Like

Hoe heb je de Shelly als switch ingesteld? Ik ben ook van plan om dit te doen. Komt te vaak voor dat de badkamer onvoldoende geventileerd wordt na het douchen. Woonkamer etc is groot genoeg dat ik hem handmatig wel een keer op standje 3 zet bij een feestje. Werkt jouw Duco bedieningskastje in de woonkamer ook nog trouwens? Of is het nu alleen Homey en de hand zender?

1 Like

Volgens mij ging dat instellen bijna vanzelf: toen ik via homey devices zocht op shelly 2.5, werd de shelly gezien als 2 ‘devices’. Eentje schakelt de 50%-stand, de ander schakelt de 90%-stand van de mv.
Zie mijn eerdere post voor de fysieke aansluiting van de switch.
De RF bediening in de woonkamer werkt ook nog.

Dank voor je reactie! Ik heb deze afstandsbediening:

Je geeft aan dat je twee standen kunt schakelen. Hoe doe je de derde? Of hoe heb je dit aangesloten? Ik denk dat normaal (lees: ik ben alleen of met zijn tweeën thuis) de laagste stand aan staat, en met douchen zet ik de derde aan.

Als je het doet volgens @IvoP of mijn schema, dan simuleer je eigenlijk een perilex stekker aangesloten op de Ducobox. Dat wil zeggen dat als beide outputs van de Shelly 2.5 uitstaan, de Ducobox op de laagste stand zal terugvallen. Eerste Shelly output aan geeft middelste stand. Tweede output hoogste, overigens onafhankelijk van de eerste output. Je handmatige schakelaars blijven gewoon werken, de Ducobox reageert op het laatste signaal. Overigens heb ik gelezen dat bij mensen aanwezig in huis, het best de middelste stand geactiveerd kan worden voor adequate ventilatie van moderne (te) goed geïsoleerde huizen.

Dank voor je duidelijke uitleg. Ik ga hem binnenkort aansluiten, ik zal laten weten hoe het is gegaan :slight_smile:

Zo, dat werkt goed!! Bedankt @PascalB en @IvoP! Mocht iemand nog uitvinden hoe je de automatische modus kunt herstellen houd ik me aanbevolen :slight_smile:

1 Like

Ik heb dezelfde WTW als die in het oude forum. Hier wordt aangegeven dat je met 2 AMU500 van Kaku de schakeling kan maken. Hier zit ook een schets bij.
Alleen hoe vertaal ik die schets naar de praktijk.
Klopt mijn tekening dat er een draad naar pin 2 moet gaan en van daaruit weer naar de com poort van de amu500? De 1,2,3 e P moet de printplaat van de WTW voorstellen

Deze week heb ik ook de automatische ventilatie geïmplementeerd op de Duco. Ook ik heb gebruik gemaakt van een Fibaro double switch zoals hierboven al een paar keer gepost is. Het werkt top.

Voordat ik de ventilatie geautomatiseerd heb, heb ik een tijdje gekeken wat de AUTO-stand bij ons doet. In ons geval zit er een bedieningspaneel met CO2-sensor in de woonkamer dat de snelheid automatisch kan aanpassen. In de praktijk heb ik nooit gezien dat hij hem verhoogd heeft naar stand 2 of 3. Dus als het in de praktijk toch altijd stand 1 was, dan mis ik niet echt iets aan de AUTO-stand. Nu, na de automatisering, zie ik op de Duco-schakelaar altijd een paars lampje bij de geactiveerde stand. Dat kun je ook doen op het paneel zelf door lang te drukken en betekent dat hij daar op blijft staan in plaats van dat hij terugspringt na 15 minuten. Eventueel kun je hem daar nog wel handmatig weer op AUTO zetten.

Om alles makkelijk te besturen in Homey heb ik een numerieke variabele “VentilatieStand” gemaakt. Vervolgens heb ik daar drie Flows op gemaakt die triggeren zodra de waarde wijzigt:

  • Als stand = 1, dan output 1 uit en output 2 uit
  • Als stand = 2, dan output 1 aan en output 2 uit
  • Als stand = 3, dan output 1 aan en output 2 aan (output 1 maakt voor dit scenario niet uit)

In de Flows die de stand regelen hoef ik dan alleen een nummer op de variabele in te stellen. Daarnaast heb ik nog een Flow die een timer start zodra de VentilatieStand groter is dan 1. Na 15 minuten zet hij hem dan weer terug naar stand 1. Daar heb ik vervolgens weer uitzonderingen op in het geval dat de douchelamp aan is etc, maar dat is iets te veel detail.

Al met al een erg mooie oplossing. Deze manier van schakelen werkt ook veel betrouwbaarder dan de draadloze Duco-bediening die we in de badkamer hebben hangen. Dus dank aan iedereen voor het beschrijven van de oplossing. Hopelijk hebben anderen ook nog iets aan mijn post.

Ja die CO-2 doet wel degelijk iets hoor, ik heb ze hier ook in elke ruimte, en voor de badkamer een batterij-bedieningspaneeltje.
Blaas maar eens een paar keer tegen de sensor, bij mij schiet ie dan vrij snel naar standje hoog.

Ook heb ik de vochtsensor in de box zitten, die werkt echt goed, dus valt er al een stuk automatisering weg.

Toch zou het enorm gaaf zijn om vanuit Homey via RF de Ducobox-silent te kunnen sturen / de bedieningspaneeltjes uit te kunnen lezen. Je kunt de automatisering dan een stukje verder trekken.

Ik weet niet of de bedieningspanelen ook hun CO2 informatie via RF naar de box versturen, maar dat zou helemaal mooi zijn om uit te kunnen lezen.

Ik ben er al eens aan begonnen door proberen de 868MHz signalen uit te lezen, maar hier kwam ik niet ver mee.
Je hebt daarbij nog allerlei functies zoals permanent op 1 stand (lang indrukken), of lang-weg stand.

Al met al best een mooi systeem. Jammer nog geen native aansluiting met Homey :blush:

Ik heb ook een Duco Silent box met vochtsensor geïnstalleerd. Ik had begrepen dat de sensor plug and play is. Echter verandert het toerental van de ventilator niet wanneer de vochtigheid in de badkamer toeneemt.

Was dit bij jullie wel direct het geval? En is er een mogelijkheid de schakelwaarden vd sensor in te stellen?

Thx

Dag PaPa,

Bij mij werkte het installeren van de vochtsensor (je bedoelt die in de box, toch?) vrijwel meteen. Het was in ons huis even zoeken in welk luchtkanaal deze geplaatst moest worden.
Ik heb ergens in de documentatie gelezen dat de grenswaarden wel in te stellen zijn, maar dat kan volgens mij alleen een monteur met speciale software en een speciaal kabeltje dat hij alleen krijgt na het volgen van een cursus bij Duco.

Overigens is het bij mij van belang dat de ventilatie in de ‘auto’ stand staat. Ook is het belangrijk om de vochtsensor aan te sluiten op de juiste pinnen in de Duco box.

Kortom:

  • Sensor in het juiste luchtkanaal geplaatst?
  • Ducobox staat wel aan (dus met minimaal lage ventilatie zodat hij ook de vochtige lucht langs de sensor trekt)
  • Sensor in de box is aangesloten op de juiste pinnen?
  • Box staat in ‘auto’ modus?

Dan zou het volgens mij gewoon moeten werken. Succes!

Helemaal correct @Tim_Willemsen, ik zou er nog aan willen toevoegen dat er in de handleiding van de sensor staat beschreven dat wanneer er een lang kanaal richting badkamer loopt, ofwel de badkamer niet als enige op het betreffende luchtkanaal zit, het minder goed werkt.

Wellicht het probleem bij @PaPa

Ja, logisch… maar ik heb in de woonkamer alleen een paneeltje met Co2 hangen, en de batterij-variant in de badkamer.
In de praktijk moet je wel een feestje geven en je woonkamer vol hebben wil die echt wat gaan doen.

Hier hangt de duco box op de perilex aansluiting ook met een Shelly 2,5 als extra besturing, en de badkamer gaat compleet automatisch door middel van een xiaomi sensor, werkt perfect hier.