Een goede start, maar hoe te beginnen met Homey

Ik ben nieuwe op het forum en ik wil kijken of Homey het apparaat is wat ik zoek om mijn huis slimmer te maken. Om een goed uitgangspunt te creëren open ik deze topic en hoop met een beetje hulp van een ieder een goede basis neer te leggen en zo te voorkomen foutieve keuzes te maken.

Ik wil beginnen met de woonkamer/keuken/tuin aangezien ik daar het meest actief zal zijn, later wil ik omhoogwerken naar de 2e en 3e verdieping dat is voor latere zorg.

Wat heb ik op dit moment aan “slimme” apparatuur actief heb plus apparaten die ik graag zou willen bedienen met Homey.

  • Hue lampen kamer/keuken/hal
  • Toon slimme thermostaat van Eneco
  • Rookmelders Fibaro (aangesloten op Toon)
  • Fibaro schakelaars voor vloerlamp (aangesloten op Toon)
  • Sonos (diverse boxen)
  • Sony Bravia 4K smart TV
  • Ziggo Go (nieuwe media box de kleine die recent is uitgebracht)
  • Chromcast (4k versie)
  • Koffiezetapparaat van Jura (s8) met wifi module
  • Zonnescherm
  • Buitenverlichting (geen Hue)
  • Stroompunten in tuin
  • Gameconsole switch (gebruik ik niet veel geen prio)

Hieronder een aantal scenario’s waarbij ik niet weet of ik extra zaken moet aanschaffen om het werkend te krijgen.

Multimedia

Ik zou graag mijn TV aan en uit willen kunnen zetten en de Ziggo mediabox kunnen bedienen. Mijn TV is opgehangen en de kabels zijn in de muur (goot) weggewerkt, heb geen directe behoefte hier nieuwe kabels voor te trekken)

Veiligheid

  • Duursensoren (buitendeur en raam) welke gekoppeld kunnen worden aan een actie (Xianomi??)
  • Schakelen buitenverlichting plus aan en of uitzetten stroompunten (schakelaar maar welke?)
  • Eventueel bewegingsmelder welke weer gekoppeld kunnen worden aan een actie (welke)
  • Hoe maak ik de brug naar mobiel of het bellen van een noodnummer?

Luxe

Bedienen zonnescherm met zware elektrische motor , (Fibaro schakelaar?)
Koffiezetten?

Dit zijn zo eerst de zaken waarvan ik denk als ik dit werkend kan krijgen dan ben ik al heel content, een hele waslijst dat realiseer ik mij goed. Ik ben benieuwd of ik via het forum de juiste stappen kan maken .

Lang verhaal kort, wat moet ik extra aanschaffen (los van de Homey) om dit te realiseren.

  • Hue lampen kamer/keuken/hal ondersteund
  • Toon slimme thermostaat van Eneco ondersteund
  • Rookmelders Fibaro (aangesloten op Toon) ondersteund
  • Fibaro schakelaars voor vloerlamp
    ondersteund(aangesloten op Toon)
  • Sonos (diverse boxen) ondersteund
  • Sony Bravia 4K smart TV ondersteund
  • Ziggo Go (nieuwe media box de kleine die recent is uitgebracht) nog niet ondersteund
  • Chromcast (4k versie) ondersteund
  • Koffiezetapparaat van Jura (s8) met wifi module niet onderdsteund
  • Zonnescherm
  • Buitenverlichting (geen Hue) via een smartplug ondersteund
  • Stroompunten in tuin via een smartplug ondersteund
  • Gameconsole switch (gebruik ik niet veel geen prio) niet ondersteund

Aangezien je al wat fibaro zaken hebt zou je een zwave netwerk kunnen opzetten. Zorg voor voldoende ‘niet batterij’ devices. Vaak smart plugs. Om een goede mesh te krijgen
is het aan te bevelen de ‘niet batterij’ devices, ofwel repeaters max 5-8 mtr uit elkaar te hebben. Indien je aan xiaomi denkt moet je voor de zigbee devices gaan, niet de wifi variant. Voor een zigbee mesh geldt hetzelfde als voor zwave. Xiaomi is vrij goedkoop, wel zul je daarbij ook repeaters nodig hebben. Ik gebruik zelf innr smartplugs, die als extra voordeel hebben dat ze ook eventueel aan Philips Hue te kopppelen zijn. Vb als je de buitenverlichting aansluit op een innr smartplug ziet philips hue ze als een hue lamp. Persoonlijk geef ik bij hue de voorkeur aan een koppeling met de bridge. Er zijn echter ook die goede ervaringen hebben zonder de bridge.

Voor deursensoren en bewegingsmelders heb ik goede ervaringen met Xiaomi. Zelf heb ik ook nog Hue bewegingsmelders die altijd erg goed zijn(ook erg goed met lux metingen).

De ziggo box is vrij nieuw en nog niet ondersteund. Wellicht dat een Logitech Harmony met hub hier een uitkomst kan zijn.

Jura wordt niet ondersteund. Maar misschien hebben mede-forumleden hier oplossingen voor. Smartplug, webhook etc…

Er zijn dus veel mogelijkheden om Homey als centrale eenheid in te zetten ipv Toon en kan vrij veel voor je toevoegen. Helaas uiteraard (nog) niet alles.

1 Like

Tv en ziggo next box worden hier via de harmony hub app aangestuurd

1 Like

Hey Marcl,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, het inzicht dat ik wil krijgen is wat is er los van de Homey nog meer noodzakelijk aan te schaffen om echt goed/leuk te kunnen starten, ondanks dat ik al best veel apparaten heb die Homey geschikt zijn.

Lampen/Toon/Fibaro/Sonos zijn mij wel redelijk duidelijk het TV deel is mij minder duidelijk.

Wat is dit voor ondersteuning, het feit dat Homey de TV aan en of uit kan zetten hoe moet ik dit zien?

Hieruit maak ik op dat de oude Horizon box wel is ondersteund en dat ik via Homey deze kan aansturen (zenders kiezen etc.etc het aanschaffen van een losse Harmony hub is een optie maar is juist iets wat ik wil voorkomen nog weer een nieuw apparaat /hub.

Dit zou bij Homy niet meer nodig hoeven zijn toch? Homy is de Hub? wanneer juist, waarom moet ik dan nog een losse Harmony hub kopen (zoals in je voorbeeld) of denk ik nu te simpel.

Het uitgangspunt is niet meer apparaten kopen, althans zo min mogelijk. hoe kan ik het lean en mean houden.

Dag Peter,

Bedankt voor je antwoord, dit betekend dus wel weer een extra apparaat, opvangen met een Chromcast kan waarschijnlijk niet, de oude mexiabox kan je wel volledig aansturen met Homey? Of is er altijd een extra hub nodig.

De oude horizonbox was inderdaad aant te sturen voor de meest gebruikte functies. Omdat ir bij homey nogal al wat te wensen overlaat, heb ik al snel toch voor een harmonyhub gekozen. Om de tv in de slaapkamer aan te zetten gebruik ik de broadlink rm mini. Kost een habbekrats op ali.

1 Like

Hierdoor blijf je dus een afstandsbediening gebruiken? of stuur je via de hub van Harmony via je stem de tv aan?

dit zou ik met een Chormecast willen opvangen denk ik (reeds in bezit )

De harmony hub wordt door homey aangestuurd. Bediening via google assistent en de homey app zijn dan beide mogelijk

1 Like

Oke en zodra Ziggo Go wordt ondersteund zou die dit kunnen overnemen ? Aanzetten tv plus zender keuze?

Ik denk niet dat Ziggo Go je tv aan kan zetten?

1 Like

Dat denk ik ook niet. Zou gewoon rustig aan alles op gaan tuigen. Al doende leert men en voor de meeste vragen bestaan al topics met uitgebreide informatie.

1 Like

Als AB komt Homey mijn inziens qua gebruiksgemak tekort. Je kunt vrij veel automatiseren, ook met stem, alleen verdient een AB in gebruiksgemak een extra plusje. Voordeel van de Harmony hub is dat deze meer apparaten ondersteund en vaak ook sneller update. Harmony hub valt zeer goed met Homey te integreren. In mijn geval gaat via de AB de opdracht tv aan, via homey die dat signaal oppakt gaan de lichten dan aan, hue coloured, sonos groepering en geluidsniveau.

Wat je met de TV kunt kan je hier nakijken image https://apps.athom.com/app/com.sony.ir

Hubs voorkom je soms niet, maar kun je goed wegwerken zolang ze maar aangesloten zijn op het internet. Hue werkt zonder bridge, echter werkt dit volgens sommigen niet optimaal. Athom werkt aan een rewrite van Zigbee, die zou de huidige problemen kunnen oplossen. Alleen onbekend wanneer dit klaar is( heeft prio, maar we wachten al lang).

Vanuit de WAF is een AB van Logitech en de app van Philips Hue groot. Zelf heb ik nog altijd veel aan de AB en soms als mijn lampen niet goed gaan is de Philips Hue app wel makkelijk.

1 Like

Als je de chromecast constant voed (dus niet via TV USB) en je TV inschakelde zodra een kanaal input krijgt wel. Dit werkt bij een kennis prima. Verder niet in verdiept

1 Like

Persoonlijk geef ik de voorkeur om de Hue lampen direct aan homey te gebruiken. Dat is voor mij betreft juist het voordeel van Homey, geen losse bridge nodig. Die heb ik dus ook helemaal niet van Hue.
Bij mij is het 100% stabiel direct aan homey, en mijn Hue lampen maken een mooi netwerk voor mijn xiaomi raam en deur sensoren.

1 Like

ik kan de TV inderdaad nu ook starten via de Chromecast, dat gaat prima mits idd direct aan het netstroom (via USB krijg ik niet aan de praat) dus het starten van de TV moet geen probleem zijn, ook Sonos wordt dan direct ingeschakeld voor het geluid.

Ziggo Next/Go zal dan Homey geschikt moeten worden om de kanalen ook te kunnen kiezen. Maar het sluit aan bij mijn beeld.

Dag KV,

Dit is interessant, nu heb ik een bridge van Hue dus die kan er tussen uit, anderen opperen een bridge/hub voor te de TV te nemen is een bridge iets anders dan een hub, of is het hetzelfde ? anders kan ik toch de bridge/hub van bijvoorbeeld Harmony omzeilen of denk ik nu te simpel ?

Ik zou het graag zo simpel mogelijk houden, ipv een kast vol rommel/stekkers/hubs ed. maar een centraal punt de Homey waarop alles is aangesloten.

Hallo Leo,

volgens mij is het eigenlijk hetzelfde een bridge/hub. Alleen de ene fabrikant noemt het anders als de andere.
Uiteraard moet je wel voor elk merk een specifieke hub/bridge hebben.

1 Like

dat is noodzakelijk voor de eerste opzet? stel ik ben geen hue gebruiker kom op de rommelmarkt een hue lamp tegen dan kan ik die in theorie dus niet koppelen aan Homey, ik moet eerst altijd een bridge/hub toevoegen?

Nee hoor, ik heb nooit een Hue bridge in mijn bezit gehad. Je kan de lampen direct aan Homey koppelen.

Ik bedoel te zeggen, dat een Philips Hue bridge alleen geschikt is voor philips Hue, en dat de harmony voor TV/ziggo waar men het over heeft dus een ander apparaat is.

1 Like