Een goede start, maar hoe te beginnen met Homey

Dat is mij bekend, ik heb destijds het complete setje gekocht (uiteraard)

Maar stel dat ik nu de tv wil laten lopen via Harmony, en ik heb geen hub, de app gaat via de appstore, kan ik deze dan ook gebruiken ? Als ik de app download dan krijg ik de vraag nieuwe hub instelen of verbinden met hub zou homey hiermee gevonden kunnen worden (scheelt een behoorlijke investering van de harmony afstandsbediening)

Volgens mij heb je wel echt die Harmony nodig, die maakt de daadwerkelijke verbinding met je TV/ziggo kastje. En homey kan weer tegen je Harmony hub praten. Hoe t precies zit weet ik echter niet, ik heb geen Ziggo en ook geen Harmony.

Wie kan dit wat duidelijker uitleggen voor Leo?

1 Like

De harmony app stuurt de harmony hub aan en het 1 werkt niet zonder het ander. De harmony hub benaderd vervolgens apparaten via ir, Bluetooth of ip. Ook heeft hij 2 ir boosters met een lange dunne draad die je ergens kan plaatsten waar je geen ir bereik hebt, zodat de hub in een kastje kan en de booster daarbuiten het signaal uit brult.

Harmony is vooral fijn als je 5 afstandsbedieningen hebt en terug naar 1 wilt. Hier Stuurt de harmony de tv, ziggo next, bose en hue aan. Ik heb in de harmony activiteiten gemaakt die aanroepbaar zijn. Hiervoor gebruik ik weer een Google nest hub / mini. “hey Google, zet de tv aan” zet de tv en de next box aan. De afstandsbediening geeft vervolgens het volume kanaal aan de tv door en de zender knoppen gaan richting de next. “hey Google, ik wil film kijken” zet de tv aan, schakeld naar een andere input, zet de bose aan en dimt de verlichting. Op dit moment stuur de afstands bediening de meeste knoppen naar mijn nvidea shield en de volume naar knoppen gaan naar mijn bose systeem.

Het nadeel van harmony is dat hij geen signaal terug krijgt en dus programma’s af draait. Als de tv aan staat en ik zeg ik wil film kijken gaat de tv uit omdat hij een power toggle commando krijgt.

Volg je het nog :slight_smile:

1 Like

Heb er vroeger een gehad toen ik idd, een DVD/CD speler had, losse component voor de radio, kasje van Ziggo, en een mediaspeler. ook toen kon ik via de AB een routine/Flow maken die alles op elkaar afstemde (Even los van de lampen ed)

Met de nieuwe Ziggo Go box icm Sonos heb ik nu al een afstandsbediening om alles te doen, een harmony zal dan juist eerder een extra apparaat zijn wat ik liever wil uitsluiten.

Zijn er ervaringen hoe de huidige Ziggo Media box werkt, heb al even lopen sneupen in het forum maar kan het zo niet goed vinden.

Zeker :slight_smile: erg content met de input stel ik erg op prijs. Een kasje kopen (homey) is een maar ik wil voordat ik dat ga doen het graag uitgezocht hebben om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

Let wel op dat bijvoorbeeld firmware updates voor Hue lampen wel lukken via een Hue-bridge en niet als de lampen rechtstreeks op Homey zijn aangesloten.
Nou zal het misschien niet vaak nodig zijn lampen te updaten, maar soms zou je willen dat het kan. Met een Hue-bridge kan het dan in elk geval (en worden ze meestal zelfs ook automatisch geüpdated).

1 Like

bedankt voor de aanvulling!

De lampen zullen niet de uitdaging worden, voor nu is dat enkel de TV, hoe kan ik die zo kostenefficiënt en met zo min mogelijk afstandsbedieningen werkend krijgen.

Je kunt natuurlijk ook enkel de harmony hub kopen, gebruik je gewoon de ziggo AB en kun je wel domoticeren met Homey

En de Hue Hub kan je natuurlijk ook achter de tv leggen. Ik heb hem op het ziggo ding liggen. Uit het zicht en toch de hue updates. Idem voor de harminy hub, ligt ook in het tv kastje onder het stof🤗

1 Like

is een optie idd, maar mocht het tzt allemaal via Ziggo Go kunnen dan geniet dat de voorkeur.

Mee eens hoor, zo weinig mogelijk hubs, maar voorop staat bij mij dat het perfect moet functioneren, met zo weinig mogelijk latency. Zodra hue ook zonder de hubs kan, gaan ze marktplaats op.

Heb er nu drie in het hele huis en werkt perfect

1 Like

Had de harmony hub ook al eens weggehaald maar kon uiteindelijk helaas niet zonder na een miskleum met een Neeo AB. Harmony kan ook nog mijn dyson bevochtiger bedienen, helaas wordt die nog niet door Athom ondersteund.

welke hubs gebruik je dan op dit moment nog?

Harmony, Hue, Gigaset en Gardena

Hoe start jij de tv op, via de harmony hub?

Via de AB, zou ook via de hub kunnen, of met spraak via Homey

Ja, en toch gaat hij uit als ik van tv kijken naar film kijken schakel. Ik vind het ook stom dat hij een power toggle command stuurt ipv power on. TV begrijpt ze beide namelijk. Heb ze inmiddels staan op aan tenzij uit knop.

Gekke vraag maar Google geeft zo geen antwoord, de harmony hub wordt die aangesloten op de tv met een kabel? De reden dat ik dit vraag is omdat in mijn tv net heb opgehangen en de kabels heb weggewerkt.

Nee die zet je gewoon ergens neer. De hub kan aansturen via ethernet, bleutooth of infrarood. Naast infrarood op de huh heb je nog 2 ir-blasters (met udnne draad naar hub) die je ergens kunt neer zetten en de afstandsbediening zend ook ir uit, en babbeld via Bluetooth met de hub. Afhangkelijk wat voor input je tv accepteerd zal er iets gekozen worden. Mijn Phillips gaat met ir.

1 Like

Ah oke, dus de hub krijgt signaal van afstandsbediening en die geeft dat dan weer draadloos door aan de tv.

Ben redelijk aan het puzzelen wil voorkomen onnodige zaken aan te schaffen en bouwkundige wijzigen te moeten doen (de tv ophangen was een aardige klus)

Tv aan en uitzetten kan dus ook.

Andere vraag moet de homey in de vrije ruimte staan of kan je die ook in een kast neerzetten (mijn vrouw vind het maar een lelijk ding vandaar)

Zolang je maar verbinding kunt maken. Vrije ruimte werkt natuurlijk perfect. Kastje kan ook wel. Heb hem zelf nu op zolder staan, achter een fotolijstje😄. Zolang je maar een goede mesh maakt. Vanaf zolder heb ik twee plugs nodig om de mesh naar de woonkamer te maken.

1 Like

Hehe zelfde probleem dus :slight_smile:

Wat bedoel je met plugs ?