Een paar beginners vragen…

Na een hoop twijfel heb ik een Homey Pro gekocht; hij moet nog worden bezorgd, maar de voorpret kan beginnen……

Ik heb al redelijk wat slimme apparaten in huis; vooral veel verlichting (Hue), Nest producten, enz. Ik heb mij de afgelopen weken best “ingelezen” en de nodige instructievideos bekeken, maar er zijn wat vragen die ik niet helder krijg. Er is vast iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven…….

Nu worden mijn apparaten aangestuurd door hun eigen app; sommige zaken zijn eveneens verbonden met HomeKit waarmee ik ook nu reeds de nodige zaken heb weten te automatiseren.

Straks gaat Homey dat doen!

  1. Hue heeft een eigen bridge, deze wordt straks gekoppeld aan Homey. Op Homey wordt ook de app geïnstalleerd. Wat doe ik met de bestaande app (op bv iPad)? Kan/moet ik deze behouden of juist wissen?
  2. Moet ik HomeKit wissen? Ik kan me voorstellen dat het conflicten geeft als er tegenstrijdige commando’s worden gegenereerd.
  3. Hoe voeg je bijvoorbeeld nieuwe Hue lampen toe? Moet dat eerst via de Philips-app/bridge of gaat dat direct op Homey?
  4. Heeft iemand tips hoe de bestaande configuratie stapsgewijs naar Homey over te zetten? Wat is wijsheid, stap-voor-stap of helemaal overnieuw beginnen?

Alvast bedankt!

Hi Patrick,
Hier wat eerste reacties:

Je kunt de homey app en de hue app gewoon door elkaar gebruiken. Geen probleem
Andere optie is de hue bridge er helemaal uit te gooien en alles direct aan homey te hangen. Dan werkt de hue app natuurlijk niet meer. (Denk dat dat meer een stap is als je wat ervaring hebt opgedaan)
Er zijn pro en cons voor beide configuraties op het forum te vinden. Wat voor jou werkt is erg persoonlijk…

Als je de hue bridge gaat houden, dan voeg je ze eerst in de hue bridge toe en daarna in homey.
Dan gebruik je deze homey app
(Gooi je de bridge eruit dan natuurlijk alleen in homey)
Dan gebruik je deze homey app

Ik zou in eerste instantie de hue bridge aan homey koppelen. Dan kan je vrouw nog even de hue app gebruiken terwijl jij alles opzet.
Je kunt dan op je gemak lezen en besluiten of je de bridge eruit gaat gooien.
(Je hoeft ook niet perse meteen alles wat op de hue bridge zit in homey te laden…)

Meeste vragen zijn reeds beantwoord maar irt HomeKit. Je huidige configuratie zal ik verwijderen en opnieuw toevoegen met de homey app. Dan kun je die gewoon gebruiken. Tegenstrijdige commands is geen probleem , tegenstrijdige automations wel, maar daar ben je zelf bij. Succes en veel plezier gewenst!

Dank, het wordt weer wat helderder!

Ik heb het altijd lastig gevonden dat er dubbelingen in mijn systeem zaten. De Hue-app bevatte automatiseringen, maar HomeKit ook. Sommige zaken waren nu eenmaal beter in te stellen in de ene app, iets anders in de andere.

Probleem was dat ik op een gegeven moment het overzicht verloor; wat was nu ook alweer waar geregeld?
Ik hoop met Homey een centrale plek te krijgen waar alles kan worden ingesteld, maar tevens overzichtelijk blijft……

Dat heb je uiteraard zelf in de hand. Maar alles is mogelijk :ok_hand: