Homey Community Forum

Emulera temperatursensor

Hej
Precis köpt en Homey och börjat koppla upp mestadels 433mhz prylar som jag redan hade.

Har grupperat två tempsensorer m.h.a appen och som visar lägsta temperatur precis som jag vill ha det för att mäta utetemperaturen.

Men nu undrar jag om det är möjligt att med Homey att skicka vidare värdet från sensorgruppen som en virtuell tempsensor via 433mh så att jag kan visa gruppens temperatur på min “väderstation”( en oregon BAR688) så man inte behöver titta i appen för att se utetempen?
I dagsläget är det den ena av de grupperade sensorerna som visas på den.

Mvh
Erik

Spontant skulle jag säga nej, dels för att sensorer normalt inte har stöd för att ta emot data och dels för att 433 normalt inte har stöd för att kontrollera enheter på det sättet.

Inte att sensorn ska ta emot data, utan att Homey ska kunna skicka “fejkat” sensordata precis som den kan skicka fjärrkontrollskommandon till en brytare. (Med fjärr så kan man ju “spela in” vilken knapp man trycker på och sen få Homey att skicka den signalen på begäran.)
Den fejkade tempsignalen som homey sen skickar ut ska uppfattas av displayen på väggen precis som om den kom från den riktiga sensorn. Man behöver naturligtvis byta kanal på den fejkade sensorn så det inte blir krock. Väderstationen och tillhörande senor har stöd för 3 kanaler.

Har inte satt mig in i hur signalerna ser ut, om de skiljer sig mellan fjärrkommandon och temperatursensor data, men eftersom den kan skicka fjärrkommandon tänker jag mig att den skulle kunna skicka tempdata ex vis en gång i minuten med rätt app?

Men det kan säkert finnas som du säger begränsningar som gör att jag inte kan få som jag vill :slight_smile:

Ah, du menar så… tja… det kan säkert gå på något sätt… jag kommer inte på någon app som gör på det sättet vad gäller 433… men det betyder ju bara att det finns en öppning för att skriva en :wink:

Jag har tyvärr fullt upp med annat så just den bollen står jag över. :slight_smile: