Ervaring bereik KlikAanKlikUit APIR 2150 bewegingsmelder

Vanmorgen wat getest met de APIR 2150 bewegingsmelder na de update 1.5.13. Met deze bewegingsmelder had ik voor 1.5.13 geen bereik buiten in de tuin en was benieuwd of na de release 1.5.13 dit is verbeterd. Helaas is dit niet het geval, ik merk geen verschil met eerdere testen voor release 1.5.13, lijkt zelf wat minder maar dat is niet 100% vast te stellen.

Overigens is de de ontvanger van de KLikAanKlikUit deurbel (ACDB 7000BC) veel gevoeliger voor een signaal van de APIR 2150. Ook mijn Homewizard heeft een betere ontvangst op 433 dan Homey (Hangt vlakbij de Homey)

In mijn geval merk ik dus niets van een verbetering van het zenden/ontvangen van 433 zoals aangegeven in de specs van release 1.5.13. Wat is jullie ervaring?

De eerste vraag die je je moet stellen is. Wat is de afstand tussen Homey en de niet werkende zender. Daarna is de vraag welke zaken zitten er tussen die het bereik kunnen beïnvloeden. Denk aan dikke muren etc. Homewizard en Homey gaan vergelijken heeft hier dan ook niet veel.

p.s. Andere controllers gaan vergelijken met Homey gaat je probleem niet oplossen. Zorgt alleen voor frustratie natuurlijk.

1 Like

@Jeroen_Somhorst jouw opmerking is in deze met alle respect niet relevant. Het vergelijk is in eerste instantie tussen Homey release 1.5.12 en 1.5.13 in een gelijke situatie. Mijn ervaring is zoals beschreven dat het niet leidt (in mijn situatie!) tot een verbetering van het 433 bereik zoals gesteld in de specs van 1.5.13. Als ik de afstand tot mijn Homey verklein dan werkt het uiteindelijk wel maar deze afstand is in vergelijk met eerdere testen (1.5.12) ongeveer gelijk en misschien (met voorzichtigheid niet 100%) iets kleiner. Dus mijn conclusie is dat ik niet een verbetering constateer in vergelijk met release 1.5.12 t.o.v. 1.5.13. Mijn vraag was ook wat zijn jullie ervaringen?

En om je vraag toch te beantwoorden de afstand waarbij het wel werkt is ongeveer een meter of 5 met een buitenmuur ertussen. En ja het feit dat mijn HomeWizard een groter 433 bereik heeft gaat het probleem niet oplossen daar heb je gelijk in.

Wat is de afstand op dit moment? Want volgens mij uit eerdere berichten kan ik concluderen dat de maximale range van honey ongeveer op 7 meter zit. Maar ook daar weer dat hangt af van wat er tussen zit.

En een buitenmuur kan heel veel verschil maken helaas. Ik weet niet of dat er voor 433mhz zoiets bestaat als een repeater

De afstand is ongeveer 10 meter en dat is voor Homey klaarblijkelijk te ver. Voor HomeWizard is deze afstand geen probleem kan zelfs verder. Zonder dat het een iets zegt over het andere product durf ik wel te stellen dat HomeWizard op 433 echt een beter bereik/ontvangst heeft. Ik had gehoopt dat 1.5.13 een verbetering zou zijn omdat volgens Athom de code volledig is herschreven voor onder andere 433 en 868.

Ik vind overigens Homey superieur aan HomeWizard maar niet op 433 helaas maar wellicht dat er nog wat gefinetuned moet worden in komende release.

Ik ben bang dat er niet veel aan de range gaat veranderen. De manier waarop de antennes zijn opgezet gaat niet helpen op dit moment. Niet voor niets dat er een zgn. antennemod beschikbaar is. (dat moet je dus alleen doen als je je garantie kwijt wil).

Er zijn repeaters te vinden. Kijk naar bijvoorbeeld AEX-701 van klik aan klik uit. Absolute maximale afstand is nooit zomaar uit te drukken in meters. En naast muren zijn reflecties en stoor bronnen (bijvoorbeeld magnetron) ook van invloed.

Ik heb een APIR 2150 in de tuin hangen. Nu op 3,5 meter afstand. Op 5 meter gaf ie al problemen. Overigens geven alle batterij gevoed kakuk devices deze problemen. Reden te meer om alle kaku spullen te vervangen.

greetz Frans

Hallo,

Ik heb zelf een draadje van 17cm aan de APIR1250 gesoldeerd. Dat vergroot de reikwijdte flink.
Instructies zie bijvoorbeeld: https://forum.athom.com/discussion/322/433-mhz-range/p2

Of: https://www.sat4all.com/forums/topic/361647-klik-aan-klik-uit-awmr-300-probleem/

Gr. Remco

1 Like